- Olemme suoraan sanoen itsekin hämmästyneitä, miten hyvin asiakkaamme ovat ottaneet laajentuneen Coop-tuotesarjan vastaan, vaikka tiesimmekin niiden olevan laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisia. Coop on noussut reilussa vuodessa valikoimissamme melko pienessä roolissa olleista tuotteista tunnetuimmaksi omaksi brändiksemme ja lähes puolet suomalaisista ostaa Coop-tuotteita viikoittain. Asiakkaamme ovat löytäneet Coop-sarjasta uusia arjen suosikkituotteita, iloitsee Nina Paavilainen, S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja.
Osa Coop-tuotteista on käytännössä samoja, kuin aikaisemmin Rainbow-merkillä myydyt tuotteet ja osa tuotteista on reseptiikaltaan uusia. Molempien ytimessä on hyvä laatu-hinta-suhde. Coop-tuotteissa haetaan entistä laadukkaampaa reseptiikkaa ja laatu-hinta-suhdetta sekä entistäkin edullisempia hintoja. Esimerkkejä uusista kiinnostavista Coop-tuotteista ovat Coop omenahillo inkiväärillä, Coop sinappisilli ja Coop yrttitee Good Night, jotka ovat ehdolla omissa kategorioissaan vuosittaisessa European Private Label Awards -kilpailussa.
- Vuoden mittaan myyntiin tuodut ilmeeltään uudistuneet Coop-tuotteet hankimme yhdessä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa. Niin Rainbow-tuote kuin uusi Coop-tuote voi olla myös kotimaassa valmistettu ja Coop-tuotesarjassa kotimaisuusaste on samalla tasolla kuin aiemmin Rainbow’ssa. Meillä on lisäksi jo suosittu Kotimaista-sarja, jonka tuotteet täyttävät joko Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti-kriteerit kotimaisten raaka-aineiden ja alkuperän osalta. Tavarantoimittajamme voivat vapaasti tarjota tuotteitaan oma merkki -tuotteiksi ja esimerkiksi Coop-tuotteina ne voivat päästä myyntiin myös muihin Pohjoismaihin, muistuttaa Paavilainen.
Coop-uudistus herätti huomiota
Coop-tuotesarjan kasvaessa sen markkinointiin panostettiin vahvasti ensin myymälöissä ja S-ryhmän omissa kanavissa sekä uudistuksen edetessä monimediakampanjoilla. Onnistunut markkinointi palkittiin 13. helmikuuta Effie Finland -kilpailussa, missä Coop-toimenpide voitti kaksi palkintoa ja oli kilpailusarjojen ”Kauppa ja kuluttaja” ja ”Tuotteet ja palvelut” paras. Kansainvälinen Effie Awards on ainoa markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu.
- On lähestulkoon käsittämätön suoritus, että Coop on nyt jopa tunnetuin oma brändimme, hyvissä asemissa muiden suomalaisten tunnettujen, vuosia markkinoitujen merkkien rinnalla ja tuotteiden myynti on muutoksen aikana säilynyt hyvänä ja jopa kasvanut, iloitsee Paavilainen.
Coop-mainoselokuva on myös shortlistattu Voitto-mainoselokuvakilpailun yleisessä sarjassa, jonka voittajan äänestää yleisö.