S-Etukortti maksupäätteellä

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

27.8.2024

Joissakin osuuskaupoissa Bonus otettiin käyttöön jo 1980-luvun puolella, ja vuonna 1994 järjestelmä laajeni koko Suomeen.

”Myös 30 vuotta sitten Suomessa elettiin taloudellisesti haastavia aikoja, ja S-ryhmässä oli käynnissä suuri rakennemuutos kaupparyhmän suunnan kääntämiseksi. Osuuskaupan ydintehtävä on aina ollut sama: asiakasomistajien arjen helpottaminen. Perusajatus on, että omistajat käyttävät omistamansa yrityksen palveluita – mitä enemmän he niitä käyttävät, sitä enemmän he hyötyvät. Tähän osuustoiminnan perusajatukseen pohjaa myös Bonus, jota maksetaan asiakasomistajalle ostojen määrän perusteella kuukausittain Omistajan tilipäivänä”, sanoo SOK:n pääjohtaja Hannu Krook. 

Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi suurempi summa kuin 30 vuotta sitten koko vuoden aikana 

Asiakasomistajien määrän tasainen kasvu sekä maksettujen bonusten moninkertaistuminen kertovat omaa tarinaansa vihreän kortin suosiosta. S-ryhmän asiakasomistajien määrä on viisinkertaistunut 30 vuodessa 2,6 miljoonaan. Kun myös asiakasomistajatalouksiin kuuluvat henkilöt lasketaan mukaan, S-Etukortti löytyy yhteensä neljän miljoonan suomalaisen lompakosta tai puhelimesta.  

Vuonna 1994 Bonusta maksettiin asiakasomistajille reilut 28 miljoonaa euroa. Tätä nykyä tuo summa ylittyy joka kuukausi. Tähänastinen ennätys tehtiin tammikuussa 2024, jolloin asiakasomistajien pankkitileille maksettiin yli 50 miljoonaa euroa.  

Viime vuonna Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja (maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko) kertyi yhteensä yli puoli miljardia euroa. Kaikkiaan asiakasomistajille on maksettu 30 vuoden aikana yli 8 miljardia. Nykyisellä asiakasomistajamäärällä jaettuna tämä tarkoittaa 3000 euroa asiakasomistajaa kohti. 

kuvaaja asiakasomistajille maksetuista bonuksista 1994-2023

Asiakastyytyväisyys huipputasolla 

SOK:n asiakkuusjohtaja Heini Dahlström uskoo, että S-ryhmän etuohjelman menestyksen taustalla on uskollisuus hyväksi havaitulle konseptille, ripauksella maltillisia uudistuksia.  

”Viime vuonna toteutimme mielikuvauudistuksen, kun lanseerasimme Omistajan tilipäivä -konseptin eli uuden tavan puhua asiakasomistajuudesta erityisesti nuoremmalle kohderyhmälle. Viime aikoina on panostettu myös mobiilibonustelun kehittämiseen, josta tuoreimpana esimerkkinä huhtikuussa Applen Lompakkoon tuotu S-Etukortti”, Dahlström toteaa. 

S-Etukortti nousi viime vuonna Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa arvostetuimmaksi kanta-asiakasohjelmaksi ja oli kokonaislistalla kuudennella sijalla. Kuluttajien suositteluhalukkuutta mittaava asiakastyytyväisyyden mittari NPS* on noussut tänä vuonna ennätyskorkealle tasolle (74). 

”Uskomme, että yksi syy asiakastyytyväisyyden kasvuun on juuri mahdollisuus mobiilibonusteluun, sillä tämä mainittiin useissa avoimissa vastauksissa. Toisaalta hyvissä arvosanoissa näkyy myös se, että asiakkaat pitävät S-ryhmän ja S-Pankin palveluita vetovoimaisina”, Dahlström pohtii. 

 kuvaaja asiakasomistajien määrän kasvusta 1994-2023

*NPS on lyhenne sanoista “Net Promoter Score”. Kyseessä on suositteluhalukkuudesta kertova asiakastyytyväisyyden mittari, joka tiivistetysti vastaa kysymykseen: “Kuinka todennäköisesti suosittelisit tuotetta tai palvelua ystävillesi, tuttavillesi tai muille?”. NPS-tutkimuksessa asiakkaat antavat arvosanan väliltä 0–10, joista vain 9 ja 10 lasketaan hyviksi arvosanoiksi. NPS syntyy kaavalla (suosittelijoiden määrä - arvostelijoiden määrä) / (vastaajien määrä) x 100. Nyrkkisääntönä voi pitää, että yli 50 NPS-pistettä on hyvä tulos, ja yli 70 jo todella harvinainen.   


Kuvat: Eetu Ahanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.