Taloustutkimus kysyy vuosittaisessa tutkimuksessaan suomalaisilta, mitä brändejä he arvostavat. Tutkimuksessa on mukana 683 brändiä ja 80 tuoteryhmää. S-Etukortti nousi kymmenen arvostetuimman brändin joukkoon toista vuotta putkeen, ja paransi samalla sijoitustaan kuudennesta neljänneksi. S-Etukortti oli myös oman tuoteryhmänsä eli etu-/kanta-asiakaskorttien ykkönen.
”Olemme ylpeitä siitä, että olemme saaneet suomalaisten luottamuksen ja S-Etukortti on tutkitusti yksi Suomen arvostetuimmista brändeistä. Tämä on meille vahva viesti siitä, että olemme tehneet oikeita asioita ja asiakasomistajamme pitävät S-ryhmän ketjujen ja S-Pankin palveluita vetovoimaisina. Teemme uudistuksia hyväksi havaittuun konseptiin harkitusti, mutta aikaa seuraten: esimerkkejä tästä ovat Omistajan tilipäivä -konsepti eli uusi tapa puhua asiakasomistajuudesta sekä S-Etukortin tuominen Applen Lompakkoon”, sanoo asiakkuusjohtaja Heini Dahlström SOK:lta.
Samalla S-ryhmän asiakasomistajien määrä on tasaisessa kasvussa, ja S-Etukortti löytyy jo neljän miljoonan suomalaisen lompakosta tai puhelimesta. Myös S-ryhmän omissa tutkimuksissa asiakkaiden tyytyväisyys S-Etukorttiin on noussut huippulukemiin: kuluttajien suositteluhalukkuutta mittaava S-Etukortin NPS* on ennätyskorkealla tasolla (74).
Muista S-ryhmän brändeistä Prisma sijoittui tutkimuksessa tänä vuonna kokonaislistalla 11. arvostetuimmaksi brändiksi. Prisma oli myös ruokakaupoista arvostetuin, S-market heti perässä toisella sijalla. Myös monet muut S-ryhmän brändit sijoittuivat tutkimuksessa omien tuoteryhmiensä ykkösiksi: Sokos Hotels valittiin arvostetuimmaksi hotelliketjuksi, ABC arvostetuimmaksi huoltamo- ja liikennemyymäläketjuksi, S-Pankki arvostetuimmaksi pankiksi, Sokos arvostetuimmaksi vaateliikkeeksi ja Kotimaista arvostetuimmaksi kaupan omaksi tuotemerkiksi.
*NPS on lyhenne sanoista “Net Promoter Score”. Kyseessä on suositteluhalukkuudesta kertova asiakastyytyväisyyden mittari, joka tiivistetysti vastaa kysymykseen: “Kuinka todennäköisesti suosittelisit tuotetta tai palvelua ystävillesi, tuttavillesi tai muille?”. NPS-tutkimuksessa asiakkaat antavat arvosanan väliltä 0–10, joista vain 9 ja 10 lasketaan hyviksi arvosanoiksi. NPS syntyy kaavalla (suosittelijoiden määrä - arvostelijoiden määrä) / (vastaajien määrä) x 100. Nyrkkisääntönä voi pitää, että yli 50 NPS-pistettä on hyvä tulos, ja yli 70 jo todella harvinainen.