20 vuodessa kauneusalan kärkeen – suomalaiset luottavat Emotioniin - S-ryhmä
Emotion Tripla

20 vuodessa kauneusalan kärkeen – suomalaiset luottavat Emotioniin

20 vuotta täyttävä Emotion-ketju on elämänsä vireessä: kauppa käy, verkostoa kehitetään ja uutta innovoidaan. – Meillä asiakas on kaiken keskiössä. Haluamme palvella ja pitää häntä kuin kukkaa kämmenelle, ketjupäällikkö Birgitta Remes toteaa. Synttäriviikolla 17.–23.8. Emotion hemmottelee asiakkaitaan erikoiseduin.

13.8.2020

Emotion-ketju 20 vuotta

  • Suomen johtava kauneuden ja hyvän olon erikoisliike.
  • Ensimmäinen Emotion avattiin 13.4.2000 Haminassa ja se palvelee yhä.
  • Emotionin ja Sokoksen yhteinen verkkokauppa sokos.fi avattiin 24.10.2010.
  • Myymälöitä nyt 38: kivijalassa, kauppakeskuksissa ja Prismojen yhteydessä – Helsingistä Rovaniemelle.
  • Uusin Emotion avautui toukokuussa 2020 Raision Myllyyn.
  • Myymälöitä päivitetään uuden konseptin mukaisiksi, viimeksi Vantaan Jumbossa ja Raumalla.
  • Ensi vuonna työn alla kuusi uutta yksikköä.
  • Tavoitteena vähintään 50 myymälää lähivuosien aikana.

20-vuotissynttärit 17.–23.8.

Emotion 20-vuotissynttäreitä juhlitaan 17.–23.8., jolloin kaikista kauneuden normaalihintaisista tuotteista saa 20 prosentin alennuksen sekä Emotion-myymälöissä että Sokos.fi:ssä.

Aika kauneutta ja elämyksellisyyttä tarjoavalle kotimaiselle myymäläkonseptille oli otollinen, kun Haminaan avattiin ihka ensimmäinen Emotion vuonna 2000. Nyt 38 myymälän Emotion-ketju on alallaan Suomen suurin.

– Kaikki lähtee kauneuden huippuammattilaisista, jotka haluavat palvella asiakasta tinkimättömästi. Piirinmestaruuden sijaan tähtäämme olympiavoittajaksi – asiakkaitamme ja kilpailijoitamme kunnioittaen, kauneusalan trenditietoinen grand old lady, ketjupäällikkö Birgitta Remes summaa menestystä yli 40 vuoden kattavalla kokemuksellaan.

Lisää tietoa, tuotteita ja teknologiaa

– Takana ovat ajat, jolloin kosmetiikkamyymälöissä oli täti ja tuotteet visusti tiskin takana. Nyt Emotionin elämysmaailmaan tulee todella valveutuneita asiakkaita, mikä asettaa omat vaatimuksensa henkilöstömme tietotaidolle. Ei riitä, että olemme ajan hermolla, meidän on nähtävä jo tulevaan, Birgitta Remes toteaa.

Samalla tuotekehitys on ottanut jättiaskelia – niin määrällisesti kuin laadullisesti. Tarjolla on entistä tehokkaampia tuotteita.

– Enää meiltä ei haeta ”sitä samaa, mitä naapurikin käyttää”, vaan asiakas haluaa juuri hänen tarpeisiinsa parhaiten sopivat tuotteet. Apuna on uusin teknologia.

– Kun ennen esimerkiksi ihonlaatua arvioitiin silmämääräisesti, nyt käytössä ovat ihon kosteusmittarit ja monet muut laitteet. Tulevaisuudessa meikki- ja hiustyylejä voi kokeilla virtuaalisesti eri sovelluksilla.

Kauneuden luotto-PT:t

Vuosien varrella palvelun merkitys on kasvanut entisestään. Palvelussa avainsanoja ovat aitous, intohimo ja luottamus.

– Parhaimmillaan asiakas tulee meille kuin kylään tutun luottomyyjänsä luo. Myyjä on kuin kauneuden personal trainer, joka ei vain myy meikkejä, vaan opastaa asiakasta käyttämään tuotteita kotona oikein, Remes kuvailee.

Kohtaaminen hoidetaan huolella alusta loppuun asti. – Kuuntelemme asiakasta herkällä korvalla ja reagoimme asiakaspalautteisiin nopeasti ja henkilökohtaisesti. Jos asiakas on jättänyt yhteystietonsa, myymälästä ollaan häneen suoraan yhteydessä palautteen tiimoilta. Tämän uuden käytännön myötä ketjun huippuhyvä asiakastyytyväisyys on noussut entisestään.

Kilpailu ja korona haastajina

Poikkeusajan haasteista ketju on selvinnyt myynnillisesti kiitettävästi. Verkkokaupan ohella keväällä pärjäsivät parhaiten Prismojen yhteydessä sijaitsevat Emotionit.

– Asiakkaat ovat selvästi tunteneet Emotionin omaksi ostopaikakseen myös korona-aikana. Satsaamme turvalliseen ja korkeatasoiseen palveluun jatkossakin. Samalla kehitämme vahvasti verkostoamme ja digitaalista asiakaskokemusta, Remes esittelee. Remeksen mielestä kauneusalan terve kilpailu pitää hereillä kaikessa tekemisessä:

– Palvelukirjoomme kuuluvat esimerkiksi kauneusneuvonta, pikameikkaus ja monessa paikassa parturi-kampaamo. Keväällä kehitimme uusia asiakaspalvelun muotoja: verkkokaupan ohella tuotteita on voinut tilata puhelimitse ja noutaa ne valmiiksi kerättyinä myymälästä.

Palvelun ohella tarvitaan oikeat tuotteet. – Merkkikosmetiikka ja tuoksut ovat peruspilarimme, joita vaalimme. Harvalla on kuitenkaan meikkipussissaan vain hintavia merkkituotteita. Tarjoamme vaihtoehtoja eri hintaluokista, hän muistuttaa.

Kauneustrendien top 5

Kauneusalan trendejä:

  • Itsestä huolehtiminen kokonaisvaltaisesti: ulkonäön ohella satsataan hyvään oloon.

  • Suosiossa tutut ja turvalliset suomalaiset ja lähituotannon tuotteet.

  • Luonnonmukaisuus, ekologisuus ja etenkin luonnonkosmetiikan tuotteet.

  • Tuotteiden vastuullisuus kautta linjan: raaka-aineet, valmistus, pakkaukset ja kuljetus.

  • Nuoret miehet ja seniorit nousevia asiakasryhmiä.

Trendikkäimmät kauneustuotteet:

  • Naamiot nousussa: erityisesti kangasnaamiot.

  • Vartalonhoitotuotteet: hittinä brazilian bum bum -voiteet.

  • Kädet kuntoon: viimeinen silaus värikkäällä kynsilakalla.

  • Helpot ja nopeat monitoimituotteet: yksi tuote kosteuttaa, sävyttää ja suojaa.

  • Pientä piristystä ilmeeseen: hyvin kiiltoa antavat huulipunat ja voidemaiset poskipunat.


Kuvat: Anssi Vuohelainen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.