Ässäduunissa

Yksilöllinen S-Trainee-polku antaa eväitä uralle

16.3.2021

Elena Kukkonen

Elena Kukkonen

Elena Kukkonen

Asiakassuhteiden kehittämisen asiantuntija, SOK Liiketoiminta

SOK Liiketoiminta Oy on SOK:n tytäryhtiö, joka harjoittaa matkailu- ja ravitsemisliiketoimintaa Suomessa, Virossa ja Venäjällä, sekä vähittäiskaupan liiketoimintaa Virossa ja Venäjällä.

S-Trainee on palkallinen valmennusohjelmamme ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneille tai pian valmistuville.

S-Trainee-haku on käynnissä 15.3.–5.4.2021. Lue lisää haettavista paikoista ja hae mukaan täältä.

Aloitin S-Traineena tammikuussa 2020 ja pääsin ensimmäisenä päivänä tutustumaan muuhun ryhmään juuri avatussa Triplan hotellissa. Meidän vuosikurssillamme oli yhteensä 15 S-Traineeta, jotka työskentelivät niin SOK:lla kuin osuuskaupoissa. Ryhmän monipuoliset taustat ja organisaatiot toivat mielenkiintoisia näkökulmia koulutuspäivien keskusteluihin.

S-ryhmän arvot ja strategia tutuiksi

Noin kerran kuukaudessa kokoonnuimme ryhmänä Helsinkiin oppimaan tarkemmin S-ryhmän strategiasta, arvoista ja eri liiketoimista. Vuoden tarkoituksena on saada kokonaisvaltainen ymmärrys S-ryhmästä ja sen eri liiketoimista ja ulottuvuuksista. Koin itse erityisen tärkeänä, että osana koulutusta keskityimme myös johtamiseen ja S-ryhmän arvoihin. Saimme kuunnella ja haastaa puhujia, asiantuntijoita ja esimiehiä koko S-ryhmästä, ja he avasivat meille avoimesti omaa työtään, haasteitaan ja onnistumisiaan.

Koin koulutuspäivät arvokkaaksi, sillä saimme keskittyä oppimaan ja kysymään sellaisista asioista, joiden äärelle emme muuten ehdi pysähtymään arjessa. Tutustuimme S-ryhmän eri liiketoimintoihin ja paneuduimme tarkemmin niiden konsepteihin, myös sellaisiin, mihin emme oman työkierron aikana päässeet tutustumaan tarkemmin. Kouluttajat haastoivat meitä omien mukavuusalueiden ulkopuolelle oppimaan uutta ja tarkastelemaan asioita kriittisesti eri näkökulmista. Nämä ovat taitoja, joista on varmasti hyötyä myös tulevaisuudessa.

Käytännön työkierto toi uusia näkökulmia

Koulutuspäivien välissä jokainen S-Trainee tutustui oman organisaationsa käytännön työhön työkierron avulla. Varsinainen työkierto näytti meillä jokaisella hieman erilaiselta, vaikka yhteisiä piirteitä löytyi runsaasti. SOK Liiketoiminnan S-Traineena pääsin tutustumaan niin meidän hotelliliiketoimintaamme Suomessa ja Virossa kuin Prisma-konseptiin Virossa ja HOK-Elannolla Espoossa.

Koin tärkeänä saada kokonaiskuvan ja ymmärtää prosesseja sekä eri näkökulmia, haasteita ja onnistumisen paikkoja, joita kaikissa tutustumissani työtehtävissä oli. Keskeisintä tässä oli omalta tuutorilta ja esimieheltä saatu kannustus ja jokaisen työyhteisön avoimuus ja hyvä henki, kun tutustuin asioihin ja kyselin paljon itsestään selviäkin asioita. Uutena silmäparina pääsi myös mukaan ideoimaan uutta ja miettimään kehityskohteita. Moni yliopistossa opittu konsepti tuli nyt uudesta näkökulmasta vastaan, kun pääsi miettimään käytännön toteutusta, tiimin motivoimista ja koko työyhteisön voimaa haastavan vuoden keskellä. Korona toi esiin niin haasteita kuin kaupparyhmämme perimmäisiä arvoja ja huoltovarmuus-näkökulmaa selkeämmin. Oli ilo nähdä, kuinka ylpeitä työntekijät ovat omasta työstään.

Hotellipuolella tutustuin hotellin eri työtehtäviin ja siihen, kuinka kokonaisuutta ohjataan ketjutasolla. Pääsin mukaan seuraamaan muutaman eri hotellin vastaanottoa, kerrossiivousta, päällikköjen toimintaa ja ravintoloita. Tutustuin lähemmin Onni Oravaan, blokkasin aamiaisella, tarjoilin lounaalla ja illallisella. Vaihdoin lakanoita huoneessa, osallistuin laatukierroksille ja tutustuin hotellin sydämeen: respaan.

Kokonaisvaltainen asiakaskokemus sai täysin uusia näkökulmia revenue-tiimin kanssa keskustellessa ja oppiessa myyntipalvelun perusteita. Ketjuohjauksessa sain ymmärryksen konsepteista, ja kentällä – hotelleissa – ymmärsin eri konseptien merkityksen yksittäiselle asiakkaalle ja työntekijälle, jotka kohtaavat eri tilanteissa. Molempien näkökulmien käytännön ymmärtäminen auttoi näkemään, kuinka eri liiketoimia voi kehittää ja kuinka on aina muistettava ajatella niin asiakaspolkua ja -kokemusta, mutta myös työntekijän ja tiimin tilannetta.

Marketmaailma lumosi

Aloitin liiketoimintoihin tutustumisen Prisma-harjoittelulla Tallinnassa, jossa pääsin nopeasti mukaan eri prosesseihin. Hyllytin, seurasin koulutuksia ja osallistuin palavereihin. Haastoin itseäni ymmärtämään tehokkuutta myös S-Traineeseen kuuluvan projektityön merkeissä ja tutustuin verkkokaupan puoleen. Pääsin toteuttamaan käytännössä koulutuspäivissä opittuja tietoja ja taitoja hankinnasta, valikoimatyöstä ja Prisman sisällä olevista konsepteista.

Espoossa tein yövuoron, jotta ymmärtäisin paremmin suuren kaupan arkea ja monipuolisuutta. Autoin asiakkaita käyttötavaroissa niin pattereiden kuin teekannujen kanssa ja päivittäistavaroissa taistelin urheasti pysyäkseni tehokkuustavoitteissa muun tiimin perässä. Uuden oppiminen kestää oman aikansa, mutta yritin parantaa jokaisen kohtaamani asiakkaan kokemusta laadukkaalla työllä.

Markettimaailma oli se, joka lumosi minut, ja vei S-Trainee-ohjelman jälkeen mukaansa. Aikaisemmin asiakkaana en ollut pysähtynyt miettimään, kuinka erilaisia tehtäviä sujuvan kauppakokemuksen taustalla on.

Ryhmän merkitys

Vuoden aikana ymmärsin rakastavani ja muistavani parhaiten ne hetket, jolloin oman tiimin kanssa on voinut parantaa asiakkaan kokemusta ja parhaimmillaan päivää. Olen ilolla seurannut myös eri yksiköissä vierailtuani niiden tarinoiden jatkoa ja miettinyt, kuinka yksittäiset kohtaamiset ovat jääneet piristämään omaa vuotta. Parhaimpia hetkiä ovatkin olleet polkuni aikana kohtaamiset eri ihmisten, niin asiakkaiden kuin työkavereiden, kanssa. Minut otettiin hyvin vastaan jokaisessa työyhteisössä ja sen avulla jaksoi myös haastavina hetkinä, haastavana vuonna.

Ryhmämme sai kokea hieman erilaisen S-Trainee-matkan koronavuotena matkustusrajoitusten ja suositusten tullessa voimaan. Koko ryhmä odottaakin, milloin tulevaisuudessa pääsemme yhteiselle ulkomaan opintoreissulle. Marraskuussa pidimme loppuesitelmät hotelli Presidentissä, ja saimme loppusanat pääjohtaja Taavi Heikkilältä ennen S-Trainee-polun päättymistä. Hän muisteli omaa kenttäkoulutuspolkuaan ja antoi eväitä tulevaan uraan S-ryhmässä.

S-Trainee-ryhmä auttoi polun varrella kannustamisessa ja huolten jakamisessa. Ryhmän sisällä voi kysyä apua ja jakaa vinkkejä myös vastaisuudessa.

Ohjelman jälkeen

S-Traineen jälkeen olen nyt asiakassuhteiden kehittämisen asiantuntijana SOK Liiketoiminnassa ja teen töitä marketalalle Virossa ja Venäjällä. Olen päässyt jo muutaman kuukauden aikana käyttämään runsaasti S-Trainee-ohjelman aikana opittua. Sen päälle voin rakentaa yhä edelleen osaamista ja ymmärrystä uudessa asiantuntijatyössä. Taidot, näkökulmat ja kokonaisuudet, jotka opin S-Trainee-vuoden aikana, olivat hyvin palkitsevia ja mielenkiintoisia.

Tämä teksti auttaa hahmottamaan, millainen S-Trainee-polku voi olla. Se on kuitenkin jokaiselle eri organisaatioissa hyvin yksilöllinen ja työkierron sisältö vaihtelee paljon riippuen organisaation tarpeista, liiketoiminnasta ja omista mielenkiinnon kohteista. Toivon, että tämä innostaa sinua hakemaan S-Trainee-polulle!

S-Trainee-haku on käynnissä 15.3.–5.4.2021. Lue lisää haettavista paikoista ja hae mukaan täältä.


Kuvat: Meri Koskinen

Elena Kukkonen

asiakassuhteiden kehittämisen asiantuntija, SOK Liiketoiminta

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.