Mielipiteet
Vieraskynä: Suomalainen menestysresepti tarjosi onnea ja menestystä
20.1.2022
Marjaana Pohjola
Suomalainen menestysresepti on kilpailu, jossa etsitään uusia, yllättäviä ja kunnianhimoisia ruokainnovaatioita S-ryhmän kauppojen hyllyille, nyt jo neljättä kertaa. Kilpailuun voivat hakea riippumattomat kotimaiset yritykset, joiden liikevaihto on enintään 50 miljoonaa euroa. Haku on auki 10.1.-10.2.2022 osoitteessa . Kilpailua tullaan seuraamaan MTV-kanavalla ensi talvena.
Siitä on kohta kaksi vuotta, kun meistä jokaisen elämä mullistui jollain tapaa. Syy oli sama, mutta reaktiot erilaisia. Alkujärkytys maaliskuussa 2020 oli monille kova, niin myös meille turkulaisille ravintoloitsijoille. Ravintoloiden sulkeminen tarkoitti meille koko henkilökunnan lomauttamista ja toiminnan täydellistä katkeamista. Yksi asia ei kuitenkaan loppunut - kulujen juokseminen.
Aika äkkiä aloimme miettiä, että jotain täytyy tässäkin tilanteessa keksiä, ja ryhdyimme valmistamaan suosittuja falafelejamme myyntiin muutamaan kauppaan. Näin saimme työllistettyä henkilökuntaamme ja tuotua tuloja taloon vuokran ja muiden menojen kattamiseksi.
Koska falafelit myivät erittäin hyvin, aloimme pähkäillä tuotannon viemistä isompiin ympyröihin. Halusimme myös kotimaistaa falafelimme, ja näin syntyi Fallero, jonka pääraaka-aine on suomalainen, ekologisesti viljelty härkäpapu. Yhtiökumppanini oli voittanut edellisenä vuonna Suomalainen menestysresepti -kisan kehittämällään Rostis-paistopistetuotteella, ja hän ehdotti, että hakisimme mukaan kisaan suomalaisella falafelillamme.
Mukaan tuli Mediatoimisto Kraak, jonka kanssa yhteistyössä syntyi nimi, logo ja ilme. Emme siis olleet projektissa yksin, vaan taustalla oli oman alansa ammattilaisista koostuva tiimi. Lisäksi saimme kisan kautta hyödyntää elintarviketutkimusyhtiö Foodwestin palveluja. He muun muassa löysivät Fallerolle sopimusvalmistajan ja auttoivat neuvotteluissa.
Yhteistyö oli luultavasti yksittäisistä tekijöistä tärkein seikka, kun mietin, miksi pärjäsimme kisassa niin hyvin. Tiimin tuoma tuki toi myös helpotusta paineisiin tilanteisiin, kun ohjelman tehtävistä ja Falleron tuotannollistamisesta ei tarvinnut selvitä yksin.
Menestysresepti-kilpailu toi vaikeaan aikaan positiivista innostavuutta, ja sen merkitys sekä yrityksellemme että minulle henkilökohtaisesti oli valtavan suuri. Asiantuntevat tuomarit toivat kaivattua perspektiiviä tuotekehityksen edetessä. Kuvauspäivät olivat mukavia irtiottoja normaalista puurtamisesta, ja hyvä menestys kisan edetessä voimaannuttava kokemus.
Kun mietin voittoa ja sitä seurannutta aikaa, en ihan heti muista, milloin minulla olisi ollut niin suuri onnistumisen kokemus. Fallerot lähtivät myymään erinomaisesti, ja ne olivatkin syksyllä S-ryhmän myydyin valmisruokatuote. Perustimme Falleron taustalle vegaanisen elintarvikeyhtiön Mums Oy:n, joka jatkaa tuotekehitystyötä ja tuo jatkossakin markkinoille vastuullisia uutuustuotteita.
Kuvat: Marjaana Pohjola
Marjaana Pohjola
Toimitusjohtaja
Mums Oy