Verkkokauppa harppaa kasvukeskuksissa, mutta kuka kiinnostuisi myös pienemmistä kunnista? - S-ryhmä

Mielipiteet

Verkkokauppa harppaa kasvukeskuksissa, mutta kuka kiinnostuisi myös pienemmistä kunnista?

Sampo Päällysaho

25.5.2021

Sampo Päällysaho

Osuuskauppa ei nouki vain rusinoita pullasta. Nekin ovat tärkeitä, mutta osana isompaa kokonaisuutta, joka tässä tapauksessa on Suomi.

Arhi Kivilahti kirjoitti Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla ruoan verkkokaupan kilpailun kiihtymisestä norjalaisen Odan myötä (HS 21.5.2021). Kivilahti totesi uusien tulokkaiden myötä kiristyvän kilpailun hyödyttävän suomalaisia laajasti. Kilpailu on kuluttajan kannalta aina yksiselitteisesti hyvä asia. Totta on myös se, että meillä S-ryhmässä on kehitysloikkia otettavana digitaalisten palveluiden kehittämisessä, vaikka paljon on jo tehtykin. Tähän suuri osa investoinneistamme lähivuosina suuntautuu. 

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Suomi on pitkä maa. Meillä on yhteensä yli 1000 ruokakauppaa eri puolilla maata. Manner-Suomessa on 293 kuntaa, joista 282:ssa on osuuskaupan ruokakauppa. 14 kunnassa olemme ainoa ruokakaupan toimija. Viidennes myynnistämme tulee alueilta, joihin muilla ei juuri ole innokkuutta investoida.

Huomionarvoista on myös, että 80 prosenttia myymästämme ruoasta on valmistettu Suomessa. Kotimaista-tuotesarjassamme kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Tämä tekee meistä tärkeän ja luotettavan kumppanin suomalaiselle elintarviketeollisuudelle.

S-ryhmä toimii usealla eri toimialalla ja olemme panostaneet monipuolisesti asiakastarpeiden täyttämiseen myymälöissä ja verkkokaupoissamme. Merkittävä digitalisaation painopiste on ollut mm. logistiikan tehokkuuden varmistaminen. Sipoon täysautomatisoidut logistiikkakeskukset takaavat, että ruokaa ja muita arjen tarpeita saadaan jaeltua mahdollisimman tehokkaasti myös sinne, missä muilla ei ole enää kannusteita toimia. Logistiikkakeskushankkeet ovat Suomen suurimpien digi-investointien joukossa. 

Huoltovarmuuskriittisellä toimialalla tasapainottelu uuden ja vanhan maailman, kivijalan ja verkkokaupan välillä, vaatii tarkkaa ja tasapuolista harkintaa. S-ryhmä haluaa olla molemmilla tonteilla paras vaihtoehto asiakasomistajilleen. Kasvukeskuksissa se tarkoittaa nopeita ruoan verkkokaupan toimituksia, monilla paikkakunnilla sitä, että löytyy vielä kauppa, mistä arkensa perustarpeet voi ostaa kohtuullisella hinnalla.

Toivotamme uudet verkkokauppakisaajat tervetulleiksi, mutta kehotamme heitä keskittymään myös muuhun kuin rusinoiden napsimiseen. Suomessa on nimittäin yli puoli miljoonaa kesämökkiä. Vaikka moni meistä asuu kaupungissa, me tunnemme myös pikkukunnat ja järvien liepeillä kiemurtelevat kapeat tiet. On mukava ajatella, että näissä kunnissa asuvilla on töitä ja tarvittavat palvelut ympärillään. Osuuskaupoille tämä on tärkeää. Teemme yhdessä paremman paikan elää.


Kuvat: SOK

Sampo Päällysaho

Päivittäistavarakaupan johtaja

S-ryhmä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.