Töissä osuuskaupassa kehittämässä asiakastietojen hallintaa - S-ryhmä

Ässäduunissa

Töissä osuuskaupassa kehittämässä asiakastietojen hallintaa

Kai Kuikkaniemi

29.5.2019

Asiakas ja puhelin

Startupeista S-ryhmään

S-ryhmä on ollut minulle aina jollain lailla tuttu. Suvussani on ihmisiä, jotka ovat olleet töissä osuuskaupoissa, ja toki Sokos ja S-market ovat tuttuja kauppoja. Ajatus S-ryhmästä on tuntunut turvalliselta, mutta samalla myös itsestään selvältä, yllätyksettömältä ja ehkä myös hieman vanhanaikaiselta. Se on ollut käytännössä samalla viivalla kuin Kela ja Alko, kuin kansallinen peruspalvelu.

Olen ollut 2000-luvun alusta töissä Aalto Yliopistossa ja erilaisissa startupeissa. Olen saanut olla mukana teknologiakeskeisissä projekteissa hyvin erilaisissa, pääasiassa kansainvälisissä ympäristöissä. Juuri koskaan noissa projekteissa ei suoraan tullut vastaan yhteistyö S-ryhmän kanssa.

2010-luvun alussa aloin kiinnostua erityisesti henkilötiedosta ja niiden hallinnasta. Jo silloin näytti selvältä, että henkilötiedon hyödyntämisellä on suuria liiketoiminnallisia vaikutuksia, ja hallintajärjestelmillä on keskeinen merkitys siinä, miten hyvin hyödyntämistä voidaan tehdä.

Aloin kehittää tutkijakollegoideni kanssa konseptia nimeltä MyData – ihmiskeskeinen henkilötiedon hallinta. Jo konseptin kehityksen alkuvaiheessa tuli esille, että luottamukselliseen henkilötiedon hallintaan tarvitaan uudenlaisia organisoitumisen malleja. Osuustoiminnallisuus nousi useasti esille.

Vuodesta 2014 eteenpäin MyDatasta alkoi tulla yleisemmin tunnettu asia, ja aloin fasilitoida erilaisia yritysfoorumeja MyData-mallin edistämiseen liittyen. Tässä yhteydessä S-ryhmä tuli kuvioihin ensimmäistä kertaa. Ymmärsin hyvin nopeasti, että S-ryhmän asemaan Suomessa ja toimintamallin hyödyntämiseen osuustoiminnallisessa yrityksessä sisältyy paljon potentiaalia.

Hitaasti kehittyvä yhteissuunnittelu sai toisen vaihteen, kun aloin konsultoimaan S-ryhmää henkilötiedon hallintaan ja hyödyntämiseen liittyvistä teemoista vuonna 2015 syksyllä. Vuoden konsultoinnin jälkeen ymmärsin, että aihe ja mahdollisuudet ovat niin kiinnostavia, että haluaisin sitoutua sen edistämiseen kokoaikaisesti. Vuoden 2016 syksystä olenkin ollut S-ryhmässä töissä kehityspäällikkönä vastaten erilaisista henkilötiedon hallintaan ja hyödyntämiseen liittyvistä asioista.

Kiihdytyskaistalla

Viime vuosien aikana S-ryhmässä on tapahtunut merkittävää uudistumista. Tekemisen into ja mahdollisuudet ovat kehittyneet, ja olemme saaneet liikkeelle monta hyvin mielenkiintoista uutta avausta. S-ryhmä ei tunnu itselleni enää itsestään selvältä, yllätyksettömältä tai vanhanaikaiselta.

Uskon, että S-ryhmällä on aidosti voimaa ja mahdollisuuksia olla merkittävä muutosajuri kaupan ja laajemmin suomalaisen yhteiskunnan digitaalisessa murroksessa. Esimerkiksi. Saimme kehitettyä hyvinkin ketterästi viime vuoden aikana Omat ostot -palvelun, joka on uudenlaisen kehittämisen ja datateknologian hyödyntämisen malliesimerkki. Käytämme pilvilaskentaa, moderneja rajapintoja ja moderneja käyttäjäkeskeisiä palvelumuotoilumalleja sen kehitykseen.

Kunnianhimo korkealla

Asiakkaat ja media ottivat Omat ostot -palvelun hyvin vastaan. Palvelun kehitys on kuitenkin vasta alkuvaiheessa. Ja se on vain yksi esimerkki siitä, mitä olemme S-ryhmässä ja SOK MEDIAn Asiakasomistajuuden ketjuohjauksessa tekemässä. Odotukseni tulevalle vuodelle ovat entistä korkeammalla. Muutoksia on luvassa paljon, ja tekemisen suunta ja tavoitteet ovat mielestäni oikeat. Mahdollisuudet ja resurssit ovat mielestäni poikkeukselliset niin kansallisesti kuin jopa kansainvälisesti. S-ryhmän osuustoiminnallisuus ja monitoimialaisuus luovat pohjan, jonka päälle voimme rakentaa aivan uudenlaista toiminta-ajatusta kohti digitalisoituvaa tulevaisuutta.

Kai Kuikkaniemi

Kai Kuikkaniemi

Kehityspäällikkö, Asiakasomistajuuden ketjuohjaus, SOK MEDIA

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.