Näkökulma

Saako pienistä teoista kertoa ja kiittää?

2.10.2024

Nina Elomaa

SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa

Keksin nahistuneille kasviksille käyttötarkoituksen, enkä suostu heittämään ruokaa roskiin. Muovikassit jätän kaupasta ostamatta (tarkistin S-mobiilin muovikassilaskurista lukeman pyöreäksi nollaksi). Heviosastolta poimin aina jotain kotimaista.

Muovikassit tai biojätteeltä säästynyt tummunut banaani ovat pisara meressä, kun arvioimme kaupparyhmän arvoketjun resurssitehokkuutta, kokonaispäästöjä tai raaka-aineiden kulutusta. Kuluttajalle ne ovat kuitenkin hirveän konkreettisia esimerkkejä siitä, miten voi kantaa arjessa kortensa kekoon. Ruokahävikki on asiakasomistajien mielestä tärkein oma vastuullisuusteko, kertoo tuore kuluttajakyselymme. 

Jos pienen teon toteuttaa 2,5 miljoona asiakasomistajaa, vaikutus on melkoinen. Laskentakaavaa voi soveltaa muihinkin esimerkkeihin. 

Tarvitaan laajan joukon pieniä askelia kohti kestävämpää, jotta saadaan aikaan iso muutos. 

Kesäisessä Porissa Suomi Areena -keskusteluissa puhuttiin yritysten vastuullisuustyöstä ja viherpesuvaarasta.   

”Yritysten pitäisi keskittyä kertomaan aidosti isoista vastuullisuusteoista sen sijaan, että nostavat esille lillukanvarsia.” 

”Yritysten pitäisi pystyä puhumaan pienistä vastuullisuusasioista, jotta ihmiset ymmärtäisivät roolinsa kestävyysmurroksessa ja kokisivat voivansa vaikuttaa.” 

Kumpi on oikeassa? 

Molemmat. Yritysten pitää nostaa esille pitkäntähtäimen strategisia vastuullisuustavoitteita, isoja linjoja, oikeita aitoja tekoja ja tavoitteita kestävän kehityksen eteen.

Yhtä olennaista on puhua ihmisenkokoisista teoista. Yrityksillä kun on rooli kestävyysmurroksen vauhdittamisessa ja kannustamisessa. Pienistä teoista tulee kokoaan suurempia, kun niitä tekee riittävän moni – onpa kyse sitten muovipusseista tai satokauden kasvisten lisäämisestä ruokavalioon. Kaikkein merkittävimmät vastuullisuusteot syntyvät arjessa jatkumona, toistona. 

Yhteisiä kestävyyshaasteita ei ratkaista umpiossa, vaan yhdessä henkilöstömme, kumppaneidemme, toimittajien, päättäjien – ja asiakasomistajiemme kanssa.   

Hyvin mietitty vastuullisuustyö tarkoittaa muun muassa sitä, että autamme asiakkaitamme kohti kestävämpää arkea, kuten kukkarolle, terveydelle ja ympäristölle fiksua syömistä, kestävää kuluttamista ja vähäpäästöisempää autoilua. Tunnemme toimintamme ja myymiemme tuotteiden ympäristövaikutukset ja toimimme niiden pienentämiseksi yhdessä kumppaneidemme kanssa. Työskentelemme sen puolesta, että omia ja kumppaneidemme työntekijöitä kohdellaan reilusti niin meillä kuin maailmalla. 

Tänä syksynä kutsuimme kuluttajat mukaan tekemään ja huomaamaan arjen pieneltä tuntuvia, mutta tärkeitä vastuullisuustekoja. Meidän tehtävänämme on miettiä vastuullisuusasiat kuluttajan puolesta hyvin, ja pyrkiä tekemään ne mahdollisimman vaivattomaksi.  

Hyvin mietitty ei tarkoita täydellistä. 

Vastuullisuuden suhteen ei voi todellakaan olla valmis. Saako hyvistä askelista silti kertoa ja kutsua muita mukaan? Tarvitsemme vastuullisuuden ”Tekosysteemiimme” ja yhteisiin talkoisiin kestävämmän tulevaisuuden puolesta meitä kaikkia. Yksikin teko riittää, yhdessä niistä tulee monta. Yhdessä voimme saada aikaan ison vaikutuksen.  


Kuvat: Nina Kaverinen

Nina Elomaa

Vastuullisuusjohtaja

SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.