Ässäduunissa

S-ryhmä siirtyy sisäiseen someen: 40 000 ammattilaisen yhteisöä rakentamassa

29.5.2019

Lasse Tenhunen

S-ryhmässä on käytössä sisäinen some

Yksi sana, joka on määritellyt paljon omaa työuraani S-ryhmässä, on intranet. Ainakin viestinnän parissa työskentelevät tietävät, että sen kehittämisen pariin ”pääseminen” ei ole välttämättä mikään lottovoitto. Yleensä siitä on palkintona paljon työtä ja paljon tyytymättömiä, sisäisiä asiakkaita. Meillä käytössä on ollut intra nimeltään Sintra (kuinkas muutenkaan?). Se edustaa portaalimaista, yhdensuuntaista intra-sukupolvea, jossa vuorovaikutteisuudella tai muilla moderneilla ominaisuuksilla ei ole paljon juhlittu. Nyt on kuitenkin muutoksen aika.

Pilveen ja taskuun

Meneillään on mullistus, jossa Sintraa ovat syrjäyttämässä mobiilit, pilvessä toimivat työkalut, joissa yhteisöllisyys on kaiken a ja o. Viestintää työkseni tekevänä itselleni tärkein työkalu on Workplace by Facebook, joka tuo vapaa-ajalta tutun somen työympäristöön ja kaikkien s-ryhmäläisten ulottuville. On järisyttävän iso muutos, kun pian meillä on muutaman tuhannen satunnaiskäyttäjän sijaan jopa 40 000 ihmisen verkosto, jolla kulkee viestintätyökalu omassa taskussaan.

Kohti uutta kulttuuria

Minulla on jo pitkähkö ura kaupparyhmämme palveluksessa. Meneillään olevassa järeässä uudistushankkeessa olen päässyt käyttämään karttunutta kokemustani ja asiantuntemustani monella tavoin. Kun kaikenlaiset tekniset haasteet on selätetty, aletaan päästä asian ytimeen ja kehittämään toden teolla VIESTINTÄÄ. Meidän on näet yhdessä luotava tavat, joilla uusien viestintävälineidemme huikeista mahdollisuuksista saadaan parhaat hyödyt irti. On opittava uutta, luovuttava vanhasta ja säilytettävä hyviä asioita. Jokainen kyllä oppii käyttämään työkaluja, mutta suurin muutos onkin tapahduttava korviemme välissä: edessä on perustava laatua oleva viestintäkulttuurin muutos.

Kaikkien ääni kuuluville

Suurin muutos on, että tieto kulkee nyt joka suuntaan. Jokaisella s-ryhmäläisellä on jatkossa mahdollisuus vaikuttaa asioihin: kysyä, kommentoida, ideoida, tykätä ja jakaa tietoa aivan uudella tavalla. Se avaa erityisesti toimipaikkojemme työntekijöille äänitorven, johon saadaan onnistuessamme melkoinen pauhu. Tämä muuttaa myös meidän ns. asiantuntijatyötä tekevien arkea olennaisesti. Nyt on mahdollisuus ja velvollisuus kuunnella aidosti niitä, jotka tekevät tärkeintä työtämme eli palvelevat asiakkaitamme.

No onhan tämä nyt innostavaa

Vaikka aloitin tekstini melko kyynisellä sävyllä, alkaa tässä touhussa innostua väkisinkin. Käsillä taitaa olla sittenkin työurani kiinnostavin vaihe. Olemmehan yhdessä tekemässä S-ryhmän vallankumouksellisinta viestinnällistä uudistusta koskaan. Rooliini kuuluu kuvata ymmärrettävästi tätä muutosta Suomen suurimmalle yksityisen työnantajan työntekijäjoukolle ja näyttää siinä sivussa esimerkkiä olemassa itse aktiivinen uuden ajan viestijä, joka kertoo, kommentoi, kuuntelee, tsemppaa jne. Unelmoin ajasta, jolloin jokainen työntekijä kokee täysin luontevaksi tehdä samoin. Miettikääpä, mitä se tarkoittaa…

Lasse Tenhunen


Kuvat: Anssi Vuohelainen

Lasse Tenhunen

Viestinnän kehityspäällikkö

Viestinnän kehityspäällikkö, Viestintä ja yhteiskuntasuhteet, SOK MEDIA

SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.