Persoona peliin mediavalmennuksissa - S-ryhmä

Ässäduunissa

Persoona peliin mediavalmennuksissa

Aino Sten

29.5.2019

Mikrofoni

Mitenköhän SOK:n kiireiset johtajat innostuvat raivaamaan kalenteristaan puoli päivää harjoitellakseen median kohtaamista? Voin kertoa, että juuri ne usein haastatteluja työssään antava johtajat ovat eniten kiitelleet mahdollisuutta kerrata hyviä käytänteitä ja saada esiintymisestään palautetta.

Vaihdoin tammikuussa viestintäkonsultin työn viestinnän yhteyspäällikön paikkaan SOK MEDIA:ssa. Näin vuotta myöhemmin löydän itseni osin vanhoista hommista: mediavalmennuksia vetämässä. Kahdeksan pienryhmää SOK:n johtoa ja asiantuntijoita on jo valmennettu ja samanmoinen rupeama on vielä edessä.

Kokeneimmat harjoittelevat jatkuvasti

Mutta SOK:n puhemiehethän ovat usein esillä mediassa: miksi heidän tarvitsisi harjoitella?

Esiintyjänä kukaan ei ole koskaan valmis. Maailman parhaat esiintyjät viilaavat taitoaan jatkuvasti. Se, joka luulee loistavansa haastattelutilanteessa valmistautumatta, erehtyy pahasti.

S-ryhmässä myös tapahtuu koko ajan niin paljon, että uusia viestittäviä aiheita riittää. Näiden kiteyttämistä ymmärrettävään ja innostavaan muotoon on syytä jokaisen ässäläisen harjoitella. Ja eniten tietysti johdon. Ei nimittäin riitä, että me itse tiedämme tuottavamme helppoutta ja hyötyä asiakasomistajille: meidän täytyy saada myös asiakkaamme kuulemaan ja ymmärtämään viestimme.

Meidän, kuten minkä tahansa muunkin yrityksen toiminta herättää mielipiteitä ja aika ajoin myös kysymyksiä ja kritiikkiä. Sitä osaamme odottaa ja sitä varten harjoittelemme. On tärkeää, että puhemiehemme osaavat esimerkiksi korjata väärät oletukset tai avata vaikeiden päätösten syyt. S-ryhmän maineen kannalta on olennaista kyetä kertomaan, miksi toimimme tietyllä tavalla.

Korostetaan jokaisen omia vahvuuksia

Mediavalmennuksissa kerta toisensa jälkeen minut yllättää se, miten moni lähtee haastattelutilanteessa peittelemään persoonaansa. Asiantuntijaroolin ajatellaan tarkoittavan sitä, että pitää olla virallinen ja vakava.

Ihminen kuuntelee mieluiten sellaista puhujaa, joka on innostunut asiastaan. Ja meillä työstään innostunutta porukkaa riittää! Valmennuksissa onkin ollut ilo antaa ihmisille lupa näyttää oma työn imu. Esimerkiksi hymyllä. Tai mukaansatempaavilla tarinoilla, jotka todentavat niitä faktoja, jotka haluamme kertoa.

Viime vuosina yksi näkyvimmistä muutoksista organisaatioviestinnässä on ollut se, miten yrityksiltäkin kaivataan kasvoja, empatiaa ja inhimillisyyttä. Eihän kukaan halua keskustella logon kanssa. Haastatteluihin valmentamisessa tämä tarkoittaa sitä, että asiantuntijaa tai johtajaa on tärkeää rohkaista pistämään oma persoona peliin. Se edesauttaa viestin läpimenoa.

Usein on nimittäin melkein asiasisältöä tärkeämpää se, miten tietty asia kerrotaan. Ja siihen kiteytystyöhön meitä viestinnän ammattilaisia tarvitaan.

Aino Sten

Aino Sten

Viestinnän yhteyspäällikkö, Viestintä ja yhteiskuntasuhteet, SOK MEDIA

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.