Päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho: Kaiken keskiössä on ihminen - S-ryhmä

Mielipiteet

Päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho: Kaiken keskiössä on ihminen

Sampo Päällysaho

18.5.2020

Sampo Päällysaho

Tämä poikkeuksellinen kevät mitä elämme korostaa asioita, jotka ovat oikeasti tärkeitä. Yksi tällainen asia on päivittäistavarakauppa. Sen rooli Suomen ruokahuollossa ja huoltovarmuudessa. Puhumattakaan marketkaupan henkilöstöstä, joka palvelee asiakkaita myymälöissä ympäri Suomen – tulkoon mitä vaan. Tuntuu erityisen merkitykselliseltä aloittaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtajana juuri nyt. Koen, että vallitsevan tilanteen alleviivaamat asiat ovat myös niitä, jotka ohjaavat päivittäistavarakaupan kehitystä tulevina vuosina.

Päivittäistavarakauppa digitalisoituu nyt toden teolla. Ruoan verkkokauppa on ollut Suomessa jo vuosia maltillisessa kasvussa. Kerroimme alkuvuodesta aikeistamme tuplata ruoan verkkokauppaverkosto tänä vuonna. Sen totisesti teemme ja enemmänkin. Sosiaalisen etäisyyden tarve suorastaan räjäytti ruoan verkkokaupan kysynnän ja olemme moninkertaistaneet sen kapasiteettia äärimmäisen nopeassa aikataulussa. On ollut upeaa nähdä sekä asiakkaiden että digikehittäjiemme valmius digiloikkaan ja jatkamme ehdottomasti tällä tiellä. Suuri osa nyt ruoan verkkokaupan löytäneistä pitää sen arkirutiineissaan jatkossakin ja jatkamme kehitystä vastaamaan tähän todennäköisesti pysyvästi kasvaneeseen kysyntään. Digitalisoituminen näkyy tulevina vuosina monin tavoin muutenkin päivittäistavarakaupassa muun muassa asiakkaiden sitouttamisessa ja esimerkiksi jo suositulla S-mobiililla voi tässä olla jatkossa asiakkaille merkittävä rooli.

Suomen korkea omavaraisuus esimerkiksi naapurimaahan Ruotsiin verrattuna on voimavara, jota globaali pandemia on alleviivannut. On hienoa, että jopa 80 prosenttia S-ruokakauppojen myymästä ruoasta on kotimaista. Olemme yhdessä kaikkien ruokaketjun toimijoiden kanssa onnistuneet pandemian aikana pitämään huolta tuotteiden saatavuudesta ja tuoreudesta.

Asiakkaamme haluavat myös tunnistaa kotimaisen ruoan vaivattomasti, ja haluamme auttaa tässä. S-mobiilin Omat ostot -palveluun kotimaisuuslaskurin kautta voi arvioida tuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta aina yksittäisen tuotteen tasolle saakka. S-ryhmän ruokakauppojen hyllynreunoissa on Hyvää Suomesta -kotimaisuusmerkki kotimaisten tuotteiden kohdalla. S-ryhmän oman Kotimaista-sarjan tuotteet ovat aina varmistetusti kotimaisia ja merkin tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta -merkin tai Sirkkalehtimerkin vaatimukset. S-ryhmän ja ProAgrian yhteistyössä valmistelemat Tulevaisuusvalmennukset viljelijöille ja yrittäjille on yksi S-ryhmän teoista suomalaisen ruoan valoisan tulevaisuuden varmistamiseksi. Etsimme jo toista kertaa uutta kotimaista ruokahittiä Suomalainen menestysresepti -kilpailussa.

Onnistuimme viime vuonna Prisman käyttötavarakaupassa ennakoimaan asiakkaiden tarpeita ja kasvattamaan myyntiä. Ajankohtaisuutta tuodaan yhä enemmän myös päivittäistavarapuolelle. Satokausikasvikset ja viime vuonna lanseerattu sesonkikalakonsepti ovat hyvä alku, mutta työtä riittää vielä tuleville vuosille. Uusimme Suomen suurimman ruokakauppaketjun S-marketin ja sen kaikki yli 400 myymälään kahden vuoden sisällä. Tämä ponnistus ei ole vain ulkoinen muutos myymälöissä vaan viritämme tarjontamme ja henkilöstömme kohtaamaan asiakkaan tarpeet entistäkin vaivattomammin ja ajankohtaisemmin. Kaiken keskiössä on inhimillinen tunne, joka ruokaan liittyy: Oli se asiakkaan ja tutun myyjän kohtaaminen lähikaupassa, vappupiknik omalla takapihalla tai arjen yhteinen kuulumistenvaihtamishetki ruokapöydän ääressä tai näinä poikkeuksellisina aikoina etäyhteyksien ja sosiaalisen median keinoin.

Tunteisiin liittyy myös elämyksellisyys, jota ruokakaupastakin yhä enemmän haetaan. Asiakkaat kaipaavat uutta ja yllättävää. Samaan aikaan ravintolan ja ruokakaupan rajapinta hämärtyy. Tämän kevään rajoitukset tuovat sen uudella tavalla esiin nyt, kun suomalaiset syövät ruokaloiden ja ravintoloiden sijaan yhä enemmän kotona. Toisaalta normaalioloissa ruokakauppoihin on tuotu yhä enemmän ravintolatasoista valmisruokaa, sushikioskeja ja esimerkiksi Food Market Herkun elämyksellinen Bistro. Tämä kehitys tulee varmasti jatkumaan ja löytämään uusi yllättäviäkin suuntia.

S-ryhmän marketkauppa uudistuu ja kehittyy, mutta osuuskaupan perustehtävä pysyy. Tehtävämme on tarjota asiakasomistajillemme ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta kaupasta – aina kilpailukykyisin hinnoin.


Kuvat: SOK

Sampo Päällysaho

Päivittäistavarakaupan johtaja

S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja

S-ryhmä

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.