Mielipiteet
Olemme täällä Onnellistaaksemme
22.6.2020
Jaana Matikainen
Kohtaaminen ja ihmiset. Siinä on sanat, joka ovat aina kiteyttäneet minulle hotellien olemassa oloa. Ilman ihmisiä, hotellit ovat vain taloja. Ihmisten kohdatessa syntyvät hotellin palvelut ja ikimuistoisimmat hetket. Sokos Hotellit ovat olleet osa suomalaisten elämää jo yli 45 vuotta. Olemme saaneet olla mukana luomassa mahdollisuuksia ikimuistoisille kohtaamisille ja hotelleissamme onkin koettu elämän rikkaus – arki ja juhla, ilo ja suru, riemu, ryminä ja rakkaus. Tärkeiden ihmisten kohtaaminen, ymmärretyksi tuleminen, ilojen ja surujen jakaminen, yhteyden saaminen toiseen on muuttanut kevään aikana muotoaan – fyysisestä läsnäolosta digitaaliseen. Vaikka moderni tekniikka on nyt ollut tärkeässä roolissa kommunikoinnissa, ja esimerkiksi perheemme isovanhemmatkin saatiin houkuteltua mukaan digiloikkaan, ainakaan vielä videopuhelu, Teams tai Skype ei omalla kohdallani ole korvannut toisen ihmisen tapaamista kasvotusten. Ystävät, sukulaiset, työkaverit ovat tärkeitä.
Me hotelli- ja ravintola-alan ihmiset tulemme töihin kohdataksemme kanssaihmisiä kasvotusten. Teemme töitä palvellaksemme, auttaaksemme, luodaksemme merkityksellisiä kokemuksia, jopa elämyksiä. Sokos Hotelleissa tehtävänämme on kanssaihmisten Onnellistaminen. Yksinkertaisimmillaan onnellistaminen näyttäytyy ystävällisinä tekoina toisille ihmisille. Tavoitteenamme on, että vieraamme lähtevät meiltä hieman paremmalla mielellä ja kenties jakavat hyvää ympärilleen. Emme puhu onnellistamisesta vain lämpimiksemme, vaan oikeasti uskomme, että työllämme on merkitys. Uskomme, että iloa tuottamalla meillä on mahdollisuus synnyttää onnellisuuden kierre.
Tämän tehtävän tärkeys on konkretisoitunut viime viikkoina. Monet hotelleistamme ovat olleet kevään aikana suljettuna. Riemu siitä, kun toimipaikkoja on jälleen päästy avaamaan, on ollut käsinkosketeltavissa. Vaikka iloa tuo oman, tärkeän työpaikan uudelleen avaaminen, suurin ilo syntyy kanssaihmisten kohtaamisesta – kollegoiden ja vieraiden. Samalla Onnellistaminen on saanut uuden rationaalisemman puolen – kanssaihmisten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtimisen uusilla toimintamalleilla.
Pidetään huolta toisistamme
Vieraiden ja henkilökunnan hyvinvointi on aina ollut toimialallemme ensiarvoisen tärkeää. Kuten kevään aikana on nähty, ilman ihmisten kohtaamisia ei ole hotelleja tai ravintoloita. Koko Suomen hotellimajoitukset olisivat mahtuneet muutamaan yksittäiseen toimipaikkaan. Ilman matkustajia ja tapahtumia ei ole tarvetta hotelleille. Ilman henkilökuntaa, ei hotelleja voida pitää avoinna.
Varmasti kaikissa kohtaamispaikoissa – kirjastoista kouluihin, hotelleista kulttuurikeskuksiin – on nyt kiinnitetty erityisen suurta huomiota turvallisuus ja hygienia-asioihin. Toimintaa ohjaavat niin erikseen säädetyt lait kuin poikkeustilanteen ohjeet ja suositukset. Yhteiset pelisäännöt ovat olleet tarpeellisia. Ne ovat luoneet turvaa ja luottamusta eivät pelkästään palveluja käyttäville vaan myös toimipaikoille ja niiden työntekijöille. Uskon, että kaikki haluavat, että voimme jälleen tavata toisiamme, majoittua hotelleissa ja nauttia ravintoloista – ja tehdä se vastuullisesti.
Yhteisten toimintamallien lisäksi toimipaikoissa on otettu käyttöön lisätoimenpiteitä, joilla halutaan varmistaa turvallinen asiointi. Esimerkiksi S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa on käytössä tehostettuja siivous- ja hygieniakäytäntöjä, huolehditaan käsihygieniasta ja on tehty muutoksia palveluiden toteuttamiseen. Lisäksi varmistetaan viestinnällä, että tieto uusista toimenpiteistä ja rajoituksista tavoittaa vieraamme. Tänä kesänä Sokos Hotelleissa vieras kohtaakin usein sydämen malliseen ”pidetään huolta toisistamme” -viestiin majoituksen aikana. Käsidesejä on saatavilla kaikilla sisääntuloilla ja palvelupisteillä. Ja vastaanoton palvelu tällä hetkellä toteutetaan pleksilasin takaa. Onnellistaminen ei kuitenkaan ole kadonnut mihinkään. Sanoisin, että uusi tilanne vaan kannustaa meitä innovoimaan uusia ystävällisyyden tekoja. Olenkin äärimmäisen ylpeä koko Sokos Hotels tiimistä, kuinka nopeasti uusia toimintamalleja on toteutettu ja otettu käyttöön. Tässä kohtaa suuri kiitos teille!
Haluamme Sokos Hotelleissa jatkossakin olla läsnä ihmisten elämässä. Olla mahdollistamassa ikimuistoisia kohtaamisia – juhlia, lomia ja työmatkoja. Teemme kaikkemme, että vieraillamme ja henkilökunnallamme on hyvä ja turvallinen olla. Tässä hetkessä tarvitsemme siihen erityisen paljon toisiamme. Toimimalla yhdessä voimme kohdata turvallisesti. Yhdessä onnistumme. Aurinkoista kesää kaikille! Pidetään huolta toisistamme.
Kuvat: Lari Lappalainen
Jaana Matikainen
Johtaja, Matkailukaupan konseptit ja kehitys, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus