Markkinointihankinta on parasta työtä ikinä - S-ryhmä

Ässäduunissa

Markkinointihankinta on parasta työtä ikinä

Johanna Ilmén

12.12.2019

Johana Ilmen_blogikuva

Johanna Ilmén

• Hankintapäällikkö SOK Epäsuorat hankinnat -yksikössä

• Vastuualueena markkinointihankinta, johon kuuluu muun muassa erilaisia hankintaprojekteja, sopimusneuvotteluja, markkinoinnin prosessien kehittämistä ja yhteistyötä laajan kumppaniverkoston kanssa

• Epäsuorissa hankinnoissa työskentelee 18 hankinnan ammattilaista, jotka tekevät työtä koko S-ryhmän hyväksi

Usein saamani palaute on: ”Sinusta näkee, että tykkäät työstäsi tosi paljon.” Lisäksi kuulen niin oman talon väeltä kuin yhteistyökumppaneilta, että tehtäväni vaikuttaa erityisen mielenkiintoiselta. Tämä kaikki on täysin totta. Mielestäni minulla on paras työpaikka ikinä!

Rohkea väite perustuu moneen seikkaan. Lähtökohta on se, että S-ryhmä on yksi Suomen suurimmista mainostajista. Työni on siis erittäin monipuolista ja haasteellista ja saan tehdä sitä laajan yhteistyöverkoston kanssa. Sisäisesti työskentelen koko Suomen kattavan S-ryhmän alueosuuskauppaverkoston kanssa ja täällä SOK:lla eri liiketoimintojen ja niiden markkinoinnin ammattilaisten kanssa. Talon ulkopuolella verkostooni kuuluu eri yhteistyökumppaneiden, kuten mainostoimistojen, yhteyshenkilöt ja laaja verkosto kollegoita Suomessa ja Euroopassa.

Vuosi huipentuu sopimusneuvotteluihin

Tällä hetkellä ajankohtaista on valtakunnallisten medioiden vuosisopimusneuvottelut. Se tarkoittaa, että neuvottelemme noin kymmenen mediatalon kanssa seuraavan vuoden mediaostamisen ehdot.

Prosessi starttaa marraskuussa, jolloin kaikilta S-ryhmän liiketoiminnoilta kerätään mahdollisimman tarkka arvio seuraavan vuoden tarpeista. Siis suunnitelma siitä, kuinka paljon kukin aikoo käyttää rahaa markkinointiin ja millä painotuksilla. Olennaista on, että koko kaupparyhmä on mukana yhtenä rintamana, jotta koko volyymi saadaan mukaan. Kysymys on suuresta euromääräisestä paketista ja mitä suurempi paketti, sen paremmat hinnat on mahdollista neuvotella. Kun kysymyksessä on suuret kokonaissummat, eri vaihtoehdot investoinnin mahdollisimman tehokkaasta käytöstä punnitaan tarkkaan.

Neuvottelut käydään eri mediatalojen kanssa joulukuun aikana ja tarvittaessa jatketaan tammikuun puolella. Meiltä mukana on tiimi, jossa lisäkseni on edustus SOK Mediasta, joka edustaa brändejämme sekä mediatoimisto Caratista, joka käytännössä operoi keskitettyjä mediainvestointejamme.

Neuvottelut käydään aina hyvässä ja kunnioittavassa hengessä, vaikka ne voivat olla todella tiukkoja. Luonnollisesti kumpikin haluaa omasta näkökulmastaan parhaat ehdot.

Yhteistyötä läpi vuoden

Teen myös vuoden varrella erilaisia hankintaprojekteja ja pyrin tunnistamaan kehitysmahdollisuuksia. Yksi kehittämisen painopiste on meidän omissa prosesseissamme. Pyrimme löytämään markkinointiin mahdollisimman helpon, yhtenäisen prosessin, johon yhteistyökumppaneidemme on helppo liittyä mukaan. Vuoden varrella yhteistyö myös S-ryhmän eri osien kanssa on tiivistä. Esimerkiksi S-ryhmän alueosuuskauppoja autan kaikissa niiltä tulevissa kysymyksissä.

Minulla on kollega, Jaana Lahtinen, jonka kanssa saan yhdessä kehittää S-ryhmän markkinointihankintaa. Jaana on markkinoinnin huippuammattilainen: hänellä on noin 20 vuoden tausta markkinoinnin vastuullisista tehtävistä niin toimiston kuin asiakkaankin puolelta. Hänen kanssaan kuulumme erittäin harvalukuiseen joukkoon markkinointihankinnan ammattilaisia Suomessa. Saamme tehdä hyvin erilaisia hankintaprojekteja ja aika usein määrittelyvaiheessa lähdetään tutustumaan johonkin ihan uuteen alueeseen. Tulevana vuonna meillä on iso järjestelmähanke edessä, joka tulee olemaan sekä mielenkiintoinen että haastava projekti.

Työni kautta hoidan myös luottamustoimia, kuten Suomen Osto- Ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n alaisuudessa toimivan markkinointihankintaryhmän puheenjohtajuutta ja toimin Media Audit Finlandin hallituksessa mainostajan edustajana.

Työssäni haluan kehittyä jatkuvasti kohti tulevaisuuden tarpeita. S-ryhmä tarjoaa minulle erittäin paljon mielenkiintoisia haasteita ja luotan, että näin tulee tapahtumaan myös tulevaisuudessa. Uskon siis, että minulla on ihan paras työ myös tästä eteenpäin ja olen jo miettinyt mihin suuntaan haluaisin omaa osaamistani kehittää.


Kuvat: SOK

Johanna Ilmén

Hankintapäällikkö, SOK Epäsuorat hankinnat

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.