Ässäduunissa

Kaikkien kannattaa ajatella kuin muotoilija – SOK:n muotoilujohtaja kertoo miksi

26.11.2021

Maria Uhari-Pakkalin

Latte art

S-ryhmässä asiakas- ja ihmisymmärrys on kehittämisen keskiössä. Tätä tukemaan SOK:lle perustettiin muotoiluorganisaatio vuonna 2019, ja talon sisäinen muotoilutiimi on jo kasvanut lähes 30 asiantuntijan joukoksi. Vuoden 2021 kasvu on ollut melkoinen, kun tiimi kasvoi lähes kymmenellä osaajalla ja lisää kasvua on nähtävissä. Mitä muotoilijat sitten S-ryhmässä tekevät, miten muotoilu on organisoitu ja mitä arvoa me tuotamme sidosryhmillemme?

Ihan alkuun on tehtävä selväksi se, että muotoilu sinällään ei ole itseisarvo, eli se, että organisaatiossa on muotoilutiimi, ei automaattisesti tuota yritykselle suurta arvoa. Arvo alkaa syntyä sitä kautta, kun organisaation muotoilumaturiteetti kasvaa ja yhä useampi kollega ottaa design thinking -ajatusmaailman käyttöön. Kaikkien ei tarvitse olla muotoilijoita, mutta yhä useamman kannattaa ajatella kuin muotoilijat ja soveltaa muotoiluprosessia haasteissa, joissa ihminen on jollakin tavalla mukana. Muotoilun, design thinkingin ytimessähän on ihminen ja ihmisen maailman ymmärtäminen.

Miten muotoilijat sitten ajattelevat?

Muotoilussa kaikki lähtee ihmisen ja ongelmakentän ymmärtämisestä. Ytimessä on halu löytää arvokas ongelma purtavaksi, sellainen, jonka ratkaiseminen todella tuottaa lisäarvoa asiakkaalle, yhteisölle ja liiketoiminnalle, jotta toiminta on kannattavaa. Oikean ongelman löytämiseen voi mennä joskus kauankin aikaa, koska juurisyy harvoin löytyy kysymällä. On hypättävä kohderyhmän saappaisiin, juostava kentälle ja tutkittava, jotta voi omilla silmillä nähdä ja tuntea, millaisten haasteiden kanssa asiakkaat painiskelevat. Eipä ole hullumpi ajatus myöskään itse kokea kohderyhmäläisen tai asiakkaan elämää paremman ymmärryksen saavuttamiseksi. Esimerkiksi, jos työnalla on kahvilatyöntekijän kokemuksen parantaminen, niin mikäpä olisi parempi keino ymmärtää kokonaisuutta kuin mennä itse kahvilaan harjoittelijaksi töihin. Näin empatiakyky ja ymmärrys kasvavat ja samalla oppii itsekin, vaikka latte art -taitoja!

Muotoilu on myös kollektiivinen prosessi. Muotoilijat ottavat kaikki tarvittavat sidosryhmäläiset mukaan, jotta varmistetaan, että ongelmaa ensinnäkin tarkastellaan mahdollisimman monelta kantilta ja toisaalta ratkaisuiden ideointiin saadaan runsaasti eri ajatuksia. Muotoiluahan ei tehdä tekijälle itselleen vaan tarkoitus on luoda jotain sellaista, joka kohtaa asiakkaan tarpeen.

Tärkeä lisäys muotoiluajatteluun on iteratiivisuus ja kokeilut. Jo ongelman kartoitusvaiheessa voidaan tehdä kokeiluja arvokkaan ongelman löytämiseksi. Eli luodaan ongelmahypoteesi ja mietitään, miten ongelman olemassaolo voitaisiin todistaa. Tämä voi olla esimerkiksi yksinkertaisen markkinointisivun rakentaminen palvelulle, jota ei ole edes vielä olemassa, mutta jolla voidaan testata asiakkaiden mahdollinen kiinnostus ja siten selvittää ongelman tärkeyttä. Sitten vain iteroidaan ja tehdään uusia kokeiluja, kunnes lopulta löydetään se arvokkain ongelma ja siihen asiakkaalle arvoa tuova ratkaisu. Ja eihän iterointi tietenkään siihen lopu, kun lopulta uusi palvelu julkaistaan. Siitähän se vasta alkaakin, kun kuunnellaan asiakasta ja muokataan palvelua vielä paremmaksi. Luodaan arvoa!

Yhdessä, liiketoiminnan kyljessä kiinteästi mukana

On ollut hieno huomata SOK:lle tultuani, kuinka vahvasti muotoilu ja liiketoiminnot tekevät keskenään töitä. Muotoilutiimistä on allokoidut muotoilijat eri liiketoiminta-alueilla tekemässä strategista, taktista ja operatiivista muotoilua liiketoimintojen kanssa. Yhdessä kehitetään asiakaskeskeisesti ja varmistetaan, että huomioidaan asiakkaan koko polku. Isoimman arvon muotoilu tuo yritykselle, kun muotoiluajattelua hyödynnetään liiketoiminnan kehittämisessä sen sijaan, että muotoilijat tekisivät vain kauniita käyttöliittymiä. Autetaan siis niiden asiakkaille tärkeiden ongelmien löytämisessä ja ratkaisemisessa.

Ja mikä hienointa, tätä kaikkea tehdään yhtenä isona muotoiluorganisaationa. Vaikka kaikki muotoilijat SOK:lla työskentelevät omilla liiketoiminta-alueillaan, niin SOK Design on erittäin tiivis muotoiluyhteisö, joka kehittää yhdessä muotoilukyvykkyyttä S-ryhmällä, ratkaisee liiketoiminta-alueiden yli meneviä muotoiluhaasteita yhdessä ja – kirsikkana kakun päällä – pitää hauskaa keskenään! Empatiakyky, yhteistyö ja luovuushan kukkivat parhaiten rennossa ja hyväksyvässä ilmapiirissä.


Kuvat: Maria Uhari-Pakkalin

Maria Uhari-Pakkalin

Kirjoittaja on muotoilujohtaja ja joogaopettaja, joka vapaa-ajallaan – ja osittain töissäkin – tutkii ja testaa miten joogan ja läsnäoloharjoitteiden avulla voidaan lisätä kehoon ja mieleen tilaa luovuudelle ja ilolle, ja millaisilla käsillä tekemisen keinoilla voidaan luovuutta herätellä entisestään.

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.