Juristin toteuttama HR-botti tukee tuhansien työskentelyä - S-ryhmä

Ässäduunissa

Juristin toteuttama HR-botti tukee tuhansien työskentelyä

Matleena Immonen

8.3.2021

Matleena Immonen

Matleena Immonen

Juristi SOK:lla henkilöstötoiminnoissa.

HR-chatbotti vastaa työsuhteisiin liittyviin kysymyksiin S-ryhmän sisäisessä viestintäkanavassa.

HR-chatbotti otettiin koko S-ryhmän henkilöstön käyttöön 11.1.2021.

HR-chatbotin nimeksi valikoitui Auli. Ai miksi? SOK:n henkilöstötoiminnoissa työskenteli aiemmin HR-ammattilainen nimeltä Auli, joka muistetaan ystävällisenä ja palvelualttiina työkaverina. Auli-chatbotilla on siis isot saappaat täytettävänä.

Kuka olisi arvannut, että oikeustieteellisestä valmistunut juristinuori olisi päätynyt tekemään töitä robotin kanssa? Minulla kävi niin ja olen siitä äärimmäisen tyytyväinen.

Muutama vuosi sitten aloittaessani S-ryhmässä pääsin muiden töideni ohella luomaan ja kehittämään henkilöstölle suunnattua chatbottia, joka vastaisi tulevaisuudessa kaikkien S-ryhmässä työskentelevien työntekijöiden työsuhdetta koskeviin kysymyksiin, ja mikä parasta, sekunnin murto-osassa. Tavoitteena oli opettaa botille keskeisimmät S-ryhmässä sovellettavat työehtosopimukset sekä työlainsäädännön asioita mm. perhe- ja opintovapaista. Aihealueet sopivat hyvin vastavalmistuneelle, jolla oli aikaisempien työtehtävien sekä opintojen kautta perustiedot hallussa – tai näin ainakin luulin. Nopeasti kuitenkin huomasin, että asioiden opettaminen botille laajensi samalla myös omaa osaamistani. Nykyisin botti osaakin vastata hyvin spesifeihin ja juridisesti haastaviin kysymyksiin, joihin joudun välillä itsekin palaamaan.

40 000 ässäläistä botin käyttäjiksi

Tammikuussa koitti se hetki, kun chatbotti otettiin käyttöön kaikkialla S-ryhmässä. Nykyisin jokaisella lähes 40 000 ässäläisellä on mahdollisuus kysyä työsuhteisiin liittyviä kysymyksiä S-ryhmän sisäisessä viestintäkanavassa Workplace by Facebookissa.

Botti otettiin uteliain mielin vastaan ja esitettyjä kysymyksiä on tullut keskimäärin 170 viikkoa kohden. Jokainen esitetty kysymys on parantanut botin vastausvarmuutta entisestään. Kysytyimpiä kysymyksiä ovat tällä hetkellä: Miten paljon minulla on lomaa? Milloin voin pitää kesälomani? Kenelle ilmoitan sairaudestani? Näihin ja muihin vastaavanlaisiin kysymyksiin vastataan HR:ssä päivittäin ja botin käyttö vapauttaakin merkittävästi työaikaa sekä yritysten HR-asiantuntijoilta että esihenkilöiltä ja työntekijöiltä itseltään. Botilla on tällä hetkellä noin 130 valmiiksi opetettua vastausta takataskussaan.

Botin tie S-ryhmässä on vielä suhteellisen nuori, mutta uskon tämän kaltaisen robotiikan tehostavan työskentelyä ja hyödyttävän kaikkia S-ryhmän työntekijöitä tulevaisuudessa. Vain taivas on rajana, kun mietin, mitä kaikkea botin kanssa voidaan vielä tehdä. Tällä hetkellä botti opiskeleekin kovaa vauhtia työoikeuden ulkopuolisia HR-liitännäisiä kysymyksiä. Tulevaisuuden tavoitteena on, että botti olisi yksi täysimääräinen HR-asiantuntija muiden asiantuntijoidemme joukossa − ja tavoitteethan on tehty saavutettaviksi!


Kuvat: SOK

Matleena Immonen

Juristi SOK:lla henkilöstötoiminnoissa

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.