Mielipiteet
Budjettiriihi ratkaisee mara-alan työpaikkojen kohtalon
8.9.2020
Taavi Heikkilä
Pian alkava hallituksen budjettiriihi on nyt poikkeuksellisen paljon vartijana. Koronavuosi on sumentanut talouden näkymät ja iskenyt viiltävän loven työllisyyteen.
Julkisuudessa on näkyvimmin esiin noussut vientiteollisuutemme tilanne. Kaipolan paperitehtaan lopettamispäätös vie työt usealta sadalta ihmiseltä, mikä on kova isku sekä jokaiselle työnsä menettävälle että koko Jämsän talousalueelle. Sama kohtalo uhkaa jopa kymmeniä tuhansia työpaikkoja matkailu- ja ravitsemisalalla, vaikka mediahuomio ei ole yhtä suurta.
Majoitus- ja ravitsemisala on suuri työllistäjä, kaikkiaan se tarjoaa työtä 90 000 ihmiselle ja koko matkailuala 142 000:lle. Matkailualan merkitys kansantaloudelle on hyvin iso: sen verojalanjälki on 2,9 miljardia euroa. Merkitys on kasvanut jo vuosia, mutta koronapandemia on merkinnyt alalle täydellistä katastrofia.
Vaikka kesällä suomalaiset matkustivat ja käyttivät kotimaisia mara-palveluja kiitettävästi, ei alan ahdinko ole ohi. Ulkomaisten matkustajien puute näkyy Lapin matkailun ohella erityisesti suurissa kaupungeissa. Lisäksi muun muassa Helsingissä hotellit ja ravintolat jäivät kesälläkin vaille kotimaisia vieraita.
Myös alan lähitulevaisuuden näkymät ovat synkät: työttömyys lisääntyy ja Suomen talous jatkaa supistumistaan. Matkailun romahdus pahentaa tätä kierrettä: ilman vuorovaikutusta taloudellinen aktiivisuus vähenee. Isoja liiketoimintapäätöksiä, kuten investointeja, ei tehdä etänä.
Kun kysyntä heikkenee, tarvitaan nopeasti vaikuttavaa vastalääkettä. Siksi toivon maamme hallituksen vakavasti harkitsevan alan arvonlisäveroprosentin väliaikaista pudottamista. Väliaikainen alv-alennus auttaisi toimialaa pääsemään pahimman yli. Alennus vaikuttaisi suoraan kustannusrakenteeseen ja kysyntään. Suurin hätä on hotelleilla, siksi niiden veron puolittaminen olisi ensisijaista. Muissa Pohjoismaissa alan ahdinko on huomioitu.
Verokevennysten lisäksi myös matkustusrajoitukset ovat alalle kriittisiä. Siksi toivon, että Schengen-alueen sisäistä reittiliikennettä voitaisiin avata – tietysti yhteisin ja turvallisuutta lisäävien pelisääntöjen puitteissa.
Kuvat: Jussi Ratilainen
Taavi Heikkilä
Pääjohtaja
SOK:n pääjohtaja
SOK