Ässäduunissa

Asiantuntija kertoo: Tällaista on kehittää S-ryhmän verkkokauppoja

29.5.2019

Juho Mustakangas

Verkkokaupan kehittäjät

Mitä mahdollisuuksia uudet innovaatiot, kuten vaikkapa puhetunnistus, tuovat verkkokaupalle? Miten S-ryhmässä hyödynnetään uutta teknologiaa parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaidemme hyödyksi? Verkkokaupan Product Owner Juho Mustakangas kertoo, millaista työ verkkokauppojen kehittäjänä on ja miten tulevaisuuden haasteisiin vastataan.

Verkkokaupan suosio on muuttanut vähittäiskauppaa merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Uudenlaiset digitaaliset palvelut muovaavat ihmisten ostokäyttäytymistä ja perinteiset kivijalkakaupat ovat joutuneet muuttamaan toimintatapojaan varsin nopeasti. Kuluttajat ovat yhä vaativampia, joten digitaalisissa palveluissa onnistunut asiakaskokemus nousee entistäkin merkittävämpään rooliin. Miten varmistamme, että pysymme nopeassa muutoksessa mukana?

Palveluiden kehityksessä lähdemme liikkeelle asiakkaan tarpeista. Kuukausittain palvelumme tavoittavat yli 2 miljoonaa suomalaista, ja toimintamme ytimessä on tämän valtavan joukon arjen helpottaminen. Verkkopalveluiden kehittämisestä ja asiakaskokemuksesta kaupparyhmän verkkokaupoissa vastaa S-ryhmän vähittäiskaupan Digitaaliset palvelut -yksikkö.

Yrityksenä meillä on verkkokaupan kehittämiselle useita vahvuuksia: Olemme suomalainen toimija, jolla on vahvat brändit sekä laaja, koko Suomen kattava myymäläverkosto. Ne mahdollistavat vakaan toimintaympäristön. Voimme tarjota asiakkaillemme monikanavaiset palvelut, joissa verkkokauppa on varteenotettava ostospaikka kivijalan rinnalla. Tiivis yhteistyö osuuskauppojen kanssa takaa myös sen, että asiakasomistajat otetaan huomioon.

Miten ja mihin suuntaan verkkokauppojamme sitten kehitetään? Avainasemassa olemme me, eli Digitaaliset palvelut -tiimin asiantuntijat. Tavoitteemme on, että palvelut ovat helppokäyttöisiä sekä aidosti monikanavaisia. Seuraamme tarkkaan, miten asiakkaat sivustolla käyttäytyvät ja millaista palautetta sivustosta annetaan. Lisäksi etsimme vastauksia ongelmakohtiin, eli miksi vaikkapa ostotapahtuma keskeytyy. Verkkokaupan kehittämisessä on tärkeää tuntea nykyinen markkinatilanne, mutta samalla katsoa myös eteenpäin. Mitä trendejä on havaittavissa nyt, entä viiden vuoden päästä?

Mielestäni verkkokaupan kehittäjän työssä on erityisen mielenkiintoista nopeasti muuttuva toimintaympäristö ja se, että pääsen ensimmäisten joukossa tutustumaan uusiin innovaatioihin. Esimerkiksi virtuaalitodellisuus ja puhetunnistus tuovat uusia mahdollisuuksia verkkokaupalle. Puhetunnistus on saanut maailmalla jo vahvan jalansijan verkko-ostamisessa, mutta nykyiset markkinoilla olevat sovellukset eivät vielä ole saaneet merkittävää suosiota Suomessa. Olen ylpeä tiimistämme, joka on tehnyt paljon kehitystyötä puhetunnistuksen eteen.

Verkkokaupan toimintaympäristö kansainvälistyy entisestään ja uudet teknologiat mahdollistavat uusia palveluita, mutta työssäni korostuu myös vastuullisuus, johon kuluttajat kiinnittävät yhä enemmän huomiota. Hyvä esimerkki kestävän kehityksen huomioimisesta on Digitaalisten palveluiden prosessikehitys -tiimin projekti, jossa etsitään ratkaisua ympäristöystävällisten pakkausmateriaalien käyttöön verkkokaupan tilauksissa. Lisäksi toimitusketjua kehitetään niin, että kuljetusten hiilidioksidipäästöjä saadaan pienennettyä.

S-ryhmän verkkokaupan kehittäjänä ja asiantuntijana pääsen luomaan uusia konsepteja yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa. Työssäni suunnittelen ja kehitän uusia toiminnallisuuksia ja palveluita, ja usein kalenteri täyttyy palavereista sidosryhmien kanssa. Teemme kehitystä kuitenkin mahdollisimman ketterästi ja haluamme kehittää myös omia toimintamallejamme niin, että voimme reagoida nopeasti muutoksiin. Säännölliset workshopit ja Kanban-menetelmä ovat osa työskentelymallejamme.

Olen tottunut nopeatempoiseen ja muuttuvaan työhön, ja se on selvä etu verkkokaupan kehittäjälle. Kahta samanlaista työpäivää ei ole vielä ollut, ja joskus yllättävät tilanteet vaativat nopeaa reagointia. Juuri monipuoliset tehtävät ja erilaiset päivät tekevät työstäni erittäin antoisan.


Kuvat: SOK

Juho Mustakangas

Product Owner

Product Owner, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus

SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.