S-ryhmä tuoreen kalan kasvu

Yli miljoona kiloa enemmän tuorekalaa suomalaisten lautasille – kalakauppa nousi uudelle tasolle S-ruokakaupoissa

S-ruokakaupoissa on ponnisteltu kotimaisen kalan puolesta vuoden verran. Tuoreen kalan myynti kasvoi viidenneksen ja on pysynyt sillä tasolla koko vuoden. Kuluneen vuoden aikana suomalaisten lautasille myytiin yli miljoona kiloa enemmän tuoretta kalaa.

11.5.2020

– Näin huomattava tuorekalan myynnin kasvu kaupoissamme kertoo siitä, että olemme onnistuneet kasvattamaan kalan suosiota. Aloitimme kampanjan kotimaisen kalan puolesta vuosi sitten toukokuussa. Tuoreen kalan myynti kasvoi käytännössä yhdessä yössä 20 prosenttia ja on pysynyt viidenneksen korkeampana koko vuoden. Tällainen muutos yhdessä tuoteryhmässä on täysin ennennäkemätöntä, sanoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.

– Kala on kasvisten, hedelmien, oliivi- ja rypsiöljyn ja täysjyväviljatuotteiden ohella keskeisin tuoteryhmä, jonka runsas käyttö ennustaa hyvää terveyttä. Kalan terveysvaikutukset ovat olleet tiedossa jo pitkään. Ruokavalintojen kannalta on tärkeää myös se, mitä on tarjolla, miten helppoa valmistaminen on ja mitä ruoka maksaa. Ehkä kalan kiinnostusta lisää myös se, että ihmiset ovat yhä ympäristötietoisempia, arvioi Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Kirjolohi, muikku ja silakka ovat myydyimmät kotimaiset kalat

Kotimaisen tuoreen kalan myynti on kasvanut kirjolohen johdolla. Myös muikun, silakan, kuhan ja siian myynti on kasvanut S-ruokakaupoissa kuluneen vuoden aikana. Kotimainen Saimaan tuore -kirjolohifilee on ollut kuluneen vuoden suosituimpia kalatuotteita.

S-ruokakauppojen sesonkikalakonsepti nostaa kauden tuoreimpia ja maukkaimpia kalatuotteita esille. Sesongissa oleva kotimainen kala on myös hinnaltaan edullisempaa. Kalan arkikäyttöön rohkaistaan tuomalla sesongin maukkaimmat kalat paraatipaikalle ja tarjoamalla vinkkejä ja reseptejä kalan valmistamiseen.

Sesonkikalakonseptin myötä myös erikoisempien kalalajien myynti on kasvanut. Kotimaisista esimerkiksi mateen, nieriän, ahvenen ja hauen kysyntä on kasvanut merkittävästi.

– Kala on maukasta ja superterveellistä ilmastoruokaa, joka tulee läheltä. Suomalaiset haluavat syödä kotimaista kalaa paljon enemmän, mutta sitä on pidetty kalliina ja valmistamistakin työläänä. Näitä myyttejä haluamme murtaa ja helpottaa kalan arkikäyttöä monin eri keinoin, Oksa kertoo.

Tuoreen kalan lisäksi kalansyönnistä innostuneet suomalaiset ovat tarttuneet uudenlaisiin kalatuotteisiin, kuten järvikalapihveihin, -puikkoihin ja -pyöryköihin. Valikoimaan etsitään jatkuvasti kiinnostavia ja helppoja kalatuotteita. Yksi kevään kalauutuuksista on hävikin vähentämiseen tähtäävät SJØ-merkin napostelurasiat, jotka sisältävät tuotannosta ylijääviä savukalapaloja napostelukoossa.

Kuka keksisi silakan uudestaan? Kalainnovaatioille tilausta

Vaikka kalan suosio on kasvanut, kasvunvaraa olisi paljon. Helposti kotona valmistettaville, silakkaa ja särkikaloja hyödyntäville, tuotteille olisi kaupassa kysyntää.

- Itämeri on täynnä silakkaa, mutta tällä hetkellä vain viitisen prosenttia silakasta päätyy ihmisten syötäväksi. Tulemme varmasti näkemään läpimurtotuotteita, jotka käyttävät vähemmän hyödynnettyjä kaloja. Toivottavasti näemme uusia ideoita esimerkiksi ruokahittejä etsivässä Suomalainen Menestysresepti -kilpailussa, pohtii Oksa.

Ponnisteluja kotimaisen kalan eteen tehdään eri puolilla. Maa- ja metsätalousministeriö on käynnistänyt hallitusohjelman mukaisen kotimaisen kalan edistämisohjelman valmistelun.

S-ryhmä kutsui alkuvuodesta kala-alan toimijat koolle yhteen ideoimaan uusia keinoja kotimaisen kalan syönnin edistämiseksi. Tavoite on yhteinen: enemmän kotimaista kalaa lautasille.

Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet:         

  • Kirjolohi (suikaleet ja filee)  

  • Muikku

  • Silakkafilee

  • Kuhafilee

  • Siikafilee

Kaikki S-ryhmän ruokakaupoissa tarjolla olevat kalat ja äyriäiset on nostettu kestävistä kalakannoista.

Lisätietoja: Antti Oksa, valikoimajohtaja, antti.oksa(at)sok.fi, puh. 044 541 1499

 

 

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.