Suomalainen menestysresepti -sarjassa suomalaiset ruoka- ja elintarvikealan huiput taistelevat elämän mullistavasta tilaisuudesta valloittaa kauppojen hyllyt aiempien myyntimenestyksiksi nousseiden voittajien Boltsi, Rostis, Fallero ja Smokehouse-valmisruokien tapaan.
Kuuden kuukauden pikamatka ideasta valmiiksi tuotteeksi kauppojen hyllyille on tällä kaudella entistä vaativampaa, sillä tuomariston lisäksi kilpailijoiden tielle astuu uusia portinvartijoita, jotka on vakuutettava siitä, että käsissä on todellisen ruokahitin ainekset.
– On ilo olla mukana ohjelmassa kannustamassa ja auttamassa finalisteja heidän tuotekehitysmatkallaan ja jakamassa tietoa menestystuotteen edellytyksistä kaupan näkökulmasta. Ohjelma on meille s-ryhmäläisille tärkeä ja ohjelmaa seurataan monissa meidän toimipaikoissa jännityksellä. Odotukset uudesta kaudesta ja tulevasta menestysreseptistä ovat korkealla, toteaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtajana ruokakaupan maailmaa näköalapaikalta tarkasteleva Sampo Päällysaho.
Päällysahon lisäksi kilpailijoita kannustaa ja tukee tuomaristossa tuttu joukko: ohjelman juontaja, kokki ja ruoka-alan moniosaaja Jyrki Sukula, Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila sekä tuotekehityksen ja kuluttajat tunteva Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
Kotimaiset ruokaideat kunniaan
Suomalainen menestysresepti on tuottanut jokaisella kaudella vuoden kiinnostavimman ja suosituimman uutuustuotteen ruokakaupan hyllyille. Edelliskauden voittaja Smokehouse-valmisruokasarja nousi heti lanseerauksen jälkeen ostetuimmaksi uutuudeksi ja tuotetta myytiin ensimmäisen kuukauden aikana yli 300 000 kappaletta.
– Aikaisemmat kaudet ovat todistaneet, että kilpailun voitto luo valtavan kysynnän uutuustuotteelle ja on yritykselle suuri mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaa. Kaikki kannattaa siis laittaa peliin, Päällysaho kertoo.
Kilpailuun haki tälläkin kaudella toinen toistaan mielenkiintoisempia tuoteideoita, joita yleisö pääsee ihmettelemään alkujaksoissa nyt aiempaa enemmän. Ohjelma on saanut palautetta yleisöltä ja elintarvikealalta myös siitä, että se tuo näkyväksi sen, miten elintarvikkeita kehitetään.
– Suomalainen menestysresepti on osoittautunut erinomaiseksi tavaksi tuoda elintarvikkeiden vaativa tuotekehitysprosessi näkyviin ja auttaa pienempiä yrittäjiä kehittämään ideoistaan menestystuotteita, Sampo Päällysaho sanoo.
.