Ulkomaiset verkkokauppajätit tai inflaatio eivät ole tukahduttaneet kotimaista käyttötavaran verkkokauppaa. Prisman ja myös Sokoksen verkkokauppaa kehitetään koko ajan ja myynti kasvaa markkinaa voimakkaammin.
S-ryhmän verkkokauppoja siivittää vahva kivijalkaverkosto. Tuorein esimerkki kivijalan edusta on Prisma.fi:n uusi toimitustapa, jossa asiakas valitsee ja maksaa tuotteet verkossa ja noutaa ne myymälästä jopa parin tunnin kuluttua tilauksesta. Myymälänouto onkin markkinassa nyt kovassa huudossa:
– Myymälänouto on maksuton, nopea ja luotettava, eivätkä paketit uudelleenohjaudu eri toimipaikkaan. Palvelu on myös aika ekologinen, sillä tuotteita ei juurikaan pakata. Odotamme myymälänoudon kipuavan verkkokaupan suosituimmaksi toimitustavaksi, Business Developer Erika Allekotte S-ryhmän vähittäiskaupasta kuvaa.
Myymälänouto yleistyy vauhdilla ja vuoden loppuun mennessä myymälänoutolokerikot löytyvät jo yli 40 Prismasta ympäri Suomen.
Data paljastaa: Suomalaiset ovat lounasshoppailijoita
Kokemukset ja data Prisman myymälänoudosta paljastavat, että nouto on suomalaisille mieluisin toimitustapa ja vaikuttaa sopivan suomalaisten arkeen.
– Asiakkaiden arjen kulkua emme tiedä, mutta se yllätti, että moni asiakas valitsee myymälänoudon, vaikka samat ostokset saisi kivijalasta kotia lähempääkin. Ensimmäisten myymälänoutopisteiden avauksen jälkeen saimme yli tuhat palautetta, jossa myymälänoutoa toivottiin omaan lähimpään Prismaan, Allekotte kertoo.
Myymälänoudon valinneet asiakkaat tekevät ostoksia Prisman verkkokaupasta tasaisesti kaikkina viikonpäivinä, mutta piikkinä näkyvät niin sanotut lounasshoppailijat, jotka haluavat noutaa ostokset iltapäivällä muutaman tunnin kuluttua tilauksesta. Suosituin noutoaika on klo 15–16.
Myymälänoudon kautta ostetaan tuotteita laidasta laitaan. Kesän ja syksyn aikana suosittuja ostoksia ovat olleet sähköpyörät, kompostorit, lastenvaatteet ja urheilukellot. Ja siinä missä yksi tilaa yhden jatkojohdon, toinen tilaa monta sataa kiloa lämmitykseen käytettävää puubrikettiä.
Datasta paljastuu myös maantieteellisiä eroja. Pääkaupunkiseudulla tuotteet noudetaan keskimäärin 9 tunnissa, kun taas esimerkiksi Pirkanmaalla ostokset haettiin keskimäärin 17 tunnissa.
– Toisaalta nouto ylipäätään sopii suomalaisille, koska sen voi sovittaa omiin aikatauluihin eikä noutaessa tarvitse välttämättä tavata ketään. Vaikutamme siis olevan melkoisia noutolokerikkorakastajia, Allekotte virnistää.