S-Biilissä palvellaan asiakkaita samoissa asioissa kuin varsinaisilla Asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankki -pisteilläkin. Palveluautossa voi esimerkiksi avata ja päättää jäsenyyksiä, hoitaa tiliasioita ja lainoja, hakea verkkopankkitunnuksia ja kortteja tai hoitaa kuolinpesän asioita. Turvallisuussyistä S-Biilissä ei käsitellä käteistä.
Ajatus palveluautosta pohjautuu kiertäviin palveluneuvojakäynteihin, joita on tehty jo vuosia S-ryhmän toimipaikoissa. Tiukentuneet tila- ja tietoturvaohjeistukset vauhdittivat jo useamman vuoden hautunutta ideaa liikkuvasta palvelupisteestä, ja myös korona toi omat haasteensa kiertävään palveluneuvojatoimintaan.
– S-Biili on aivan kuin tavallinen palvelupisteemme – siinä on vain renkaat alla. Tekniikka on kehittynyt ja konsepti oli nyt mahdollista toteuttaa. Tietosuojan rooli korostuu vuosi vuodelta, eikä pankkiasioita voi enää hoitaa toimipaikan käytävällä tai tuulikaapissa, kiteyttää S-Pankin palveluista Keskimaalla vastaava palvelupäällikkö Katja Ratilainen.
Keskimaalla S-Biilin henkilökuntaan kuuluu kuusi palveluneuvojaa, jotka työskentelevät kolmena parina. PeeÄssällä ”s-biililäisiä” on vain kaksi. Palveluneuvojat tekevät vuoroja myös tavanomaisemmin osuuskauppojen kiinteillä palvelupisteillä. S-Biili-päivät tuovat heille mukavasti vaihtelua arjen työhön.
Kansa otti heti omakseen
S-Biili on jo tehnyt Keskimaan asiakkaisiin vaikutuksen. Se on tullut tarpeeseen heille, jotka asuvat kaukana Asiakasomistajapalvelu- ja S-Pankki-pisteistä. S-biililäisiä onkin kovasti odotettu toimipaikkoihin, kun palveluneuvojakäyntejä ei enää ole ollut.
– Varsinkin vanhemmat ihmiset ovat olleet S-Biiliin tyytyväisiä. Palaute asiakkailta ja henkilökunnalta on ollut positiivista, palveluneuvoja Marjo Rajala iloitsee.
– Yhtään huonoa palautetta ei ole tullut, vaikka paikoin asiakkaita on ollut paljon ja vuoroa on joutunut odottamaan. Minusta tuntuu, että asiakkaat ovat S-Biilissä vastaanottavaisempia kuin vaikkapa Prisman asiakaspalvelupisteessä: ihmiset jutustelevat mielellään, eivätkä jonot tunnu heitä haittaavan, palvelumyyjä Anne Välimäki jatkaa.
Arvoa asiakasomistajille
PeeÄssän alueella S-Biilin saama palaute on hyvin samanlaista kuin toisessa osuuskaupassa. Palveluneuvoja Kaija Hartikaisen mukaan asiakkaat ovat kommentoineet palvelua vain positiivisesti. Erityisesti kiitosta on saanut toteutuksen yksityisyys, kun asiakasomistaja- ja pankkiasioita voi hoitaa rauhassa ajoneuvon sisällä.
– Nyt voidaan mennä myös niihin paikkoihin, joihin palveluneuvojakäynneillä ei aiemmin sermien kanssa mahduttu, PeeÄssän toinen palveluneuvoja Marika Sarkasuo täydentää.
Uudenlaisen palvelun tarkoitus on tuoda S-ryhmän asiakasomistajille arvoa. S-Biilistä haetaan näin pilottihankkeen alkuvaiheessa kokemuksia, joiden perusteella palvelua voidaan kehittää vieläkin parempaan suuntaan. Osuuskaupoissa seurataan tarkasti esimerkiksi asiakasmääriä, mitkä ovat hyviä palveluaikoja ja onko palveluautojen toimintaverkostoissa kehittämisen tarvetta.