Valmis pastakastike on helppo ja nopea arkiruoanlaiton pelastaja, joka yksinkertaisimmillaan vaatii kylkeensä vain keitetyn pastan. Valmiita pastakastikkeita myydäänkin S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) vuodessa yli kolme miljoona kappaletta. Kastikkeiden myynti asettuu tasaisesti vuoden ympärille, mutta alkusyksyssä ja vuoden alussa kysyntä hieman kasvaa. Suomalaisten suosikkeja ovat klassiset basilikaa ja juustoa sisältävät kastikkeet.
Säilykehyllystä löytyvät pastakastikkeet ovat usein pakattuina lasisiin purkkeihin. Alkukesästä myyntiin saapuneet Coop-pastakastikkeet erottuvat joukosta kuitenkin kartonkisissa pakkauksissaan. Uusi tetrapakkaus parantaa niin tuotteiden käytettävyyttä kuin vastuullisuutta.
- Muutoksen myötä pakkausmateriaalista syntyvät päästöt ovat 80 % lasipakkausta pienemmät. Lisäksi kartongista valmistettu tetrapakkaus on materiaalina lasia kevyempi kuljettaa ja se mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin logistiikassa kuin myymälässä. Yhdelle lavapaikalle pystytään arviolta pakkaamaan jopa 78 prosenttia enemmän tuotteita. Samalla uudistus parantaa myös kuluttajakokemusta, kun tetrapakattuna tuotteen säilytys myös kotona helpottuu ja tuotetiedot ovat entistä selkeämmin esillä, kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.
Italiassa valmistetuissa Coop-pastakastikkeista löytyy kuusi herkullista makua: basilika ja valkosipuli, valkosipuli ja chili, juusto, valkosipuli, vihannes ja klassikko. Tetrapakkaus on käytössä jo suurimmassa osassa makuja, ja loput mauista siirtyvät uusiin pakkauksiin lähitulevaisuudessa.
- Mietimme omien merkkiemme tuotepakkauksia jatkuvasti fiksummaksi ja olemme asettaneet selkeät tavoitteet pakkausten vastuullisuuden edistämiseksi. Jatkuva kehitystyö etenee asteittaisina muutoksina; pyrimme tavoitteidemme mukaisesti vähentämään pakkauksissa käytetyn lasin ja muovin määrää, täsmentää Ristaniemi.
Voit lukea täältä lisää S-ryhmän pakkauslinjauksesta: S-ryhmä - S-ryhmä (s-ryhma.fi)