Uudet ostoskassit tukevat sekä Sokoksen että Emotionin tavoitetta vähentää muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Lisäksi muutoksella vastataan asiakkaiden toiveisiin entistä vastuullisemmasta tavaratalokaupasta.
– Muutimme muovikassimme maksullisiksi muutama vuosi sitten. Muutos sai asiakkailtamme pääosin hyvän vastaanoton ja muovikassien kulutus on pienentynyt miljoonia kappaleita. Nyt päätimme laittaa uuden vaihteen silmään ja testaamme muovisista ostoskasseista luopumista, S-ryhmän tavaratalokaupan kehitysjohtaja Päivi Juntunen iloitsee.
Sokos ja Emotion ovat yhdessä koko S-ryhmän kanssa mukana kaupan alan Green Deal -sopimuksessa, jonka tavoitteena on laskea kevyiden muovikassien vuosittainen kulutus Suomessa 40 kappaleeseen henkeä kohden vuoden 2025 loppuun mennessä.
Kierrätettävä paperikangas kestää käyttöä
Sokoksen ja Emotionin uudet ostoskassit valmistetaan kotimaisen Paptic Oy:n kehittämästä kierrätettävästä materiaalista, niin sanotusta paperikankaasta. Ostoskassien pääraaka-aineena on FSC-sertifioitujen puiden selluloosakuidut ja kassit sopivat paperin- ja kartonginkeräykseen.
Kotimaassa kehitetty materiaali sopii ominaisuuksiltaan ja ideologialtaan täydellisesti S-ryhmän tavaratalokaupan ketjuille.
– Uudet ostoskassit ovat monikäyttöisiä, tyylikkäitä ja ne kestävät useamman käyttökerran. Vaikka materiaali on paperimaista, se hylkii vettä ja on perinteistä paperikassia joustavampaa. Materiaalin laadukkuudesta viestii myös se, että legendaarinen ranskalainen tavaratalo Galeries Lafayette on ottanut Paptic®-materiaalista tehdyt kassit käyttöön, Juntunen paljastaa.
Uusia ostoskasseja tulee myymälöihin kolmessa eri koossa. Lisäksi tavarataloissa myydään kahta erilaista kierrätysmateriaalista valmistettua kestokassia, joista toinen on heijastava.
Uudet ostoskassit saapuvat tavarataloihin lähiviikkojen aikana.
Kestävämpää joulukauppaa
Tavarataloissa pakkausmateriaalien kierrätettävyyteen satsataan myös sesonkeina. Tänä jouluna Sokoksella kääritään lahjat kierrätysmateriaalista valmistettuun lahjapaperiin, jonka voi viedä käytön jälkeen paperinkeräykseen.
Sokoksen ja Emotionin joulukaupan ennakoidaan olevan vilkasta tänä vuonna.
– Joulukauppamme alkoi ennätyksellisellä Black Friday -kampanjalla ja odotuksemme koko sesongille ovat isot. Vahvuutemme ovat lahjat, joista nautitaan pitkään. Kestosuosikkeja ovat muun muassa tuoksut, astiat ja laadukkaat vaatteet, Juntunen kertoo.
Lisätietoja medialle:
kehitysjohtaja Päivi Juntunen, SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, puh. 0107681023, paivi.juntunen@sok.fi
Kuva ja video: Paptic Oy.