Prisma Ylöjärvi julkisivu

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

26.3.2025

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi jo kolmatta vuotta joka kuukausi Suomen muuta markkinaa nopeammin. Myynti kasvoi 3,6 prosenttia edellisvuodesta, ja samalla kasvoivat myynnin volyymi ja asiakasmäärä. Vuonna 2024 yli 120 000 henkilöä liittyi S-ryhmän osuuskauppojen jäseniksi. Kasvua vetivät vahvimmin Prisma ja S-market.  

- Vaikka hintojen nousuvauhti tasaantui vuonna 2024, oli asiakkaiden ostovoima edelleen tiukilla, eikä kulutuskäyttäytymisessä tapahtunut merkittävää muutosta. S-ryhmän päivittäistavarakauppa lunasti lupauksensa aina edullisesta ostoskorista tuntuvilla Xtra-tuotesarjan hinnanalennuksilla ja tuhansien tuotteiden jatkuvilla edullisilla hinnoilla, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho

Kasvua tehtiin pitkälti olemassa olevilla vahvuuksilla, kuten pysyvästi edullinen ja laadukas valikoima erilaisille asiakkaille sopivia tuotteita. Osa asiakkaista suosii kotimaisia tuotteita, osa tunnettuja merkkituotteita ja osa kaupan omia merkkejä, joiden osuus valikoimasta on noin viidennes. Kaupan omat merkit kuten suosittu Kotimaista-tuotemerkki, Coop, Xtra ja Herkku kiinnostivat asiakkaita myös vuonna 2024. Vuonna 2023 uudistettu ja asteittain Rainbow-sarjaa korvannut Coop-tuotemerkki on noussut yhdeksi tunnetuimmista kaupan omista brändeistä.  

- Merkittävä muutos oli kesäkuussa, kun saimme lakimuutoksen myötä myyntiin enintään 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut viinit ja muut rypäletuotteet sekä panimojuomat. Toimme ketterästi parissa päivässä myyntiin laajan, asiakkaita kiinnostavan valikoiman. Uuden valikoiman saatavuuden merkitys korostuu paikkakunnilla, joissa on vähemmän palveluita ja pitkä matka erikoisliikkeeseen, toteaa Päällysaho. 

 

Uusia myymälöitä ja vahvistusta verkkokauppaan 

Uusia ja uudistettuja myymälöitä marketkaupassa avattiin yli 120. Lisäksi tehtiin lukuisia pienempiä osauudistuksia. Kokonaan uusia pienmyymälöitä (Sale, Alepa) avattiin seitsemän ja uusia S-marketteja 15. Uudet Prismat avattiin Ylöjärvelle, Lappeenrantaan ja Valkeakoskelle. Jatkuvien uudistusten yhteydessä jatkettiin edelleen myymälöiden energiatehokkuuden parantamista muun muassa kylmäkaappiratkaisuilla ja aurinkopaneeleilla. Eri toimenpiteiden yhteisvaikutuksen ansiosta S-ryhmän oman toiminnan hiilinegatiivisuustavoitteemme toteutuu 2025 ja vuodelle 2030 asetetun päästövähennystavoite -90 % saavutettiin viisi vuotta etuajassa. 

Ruoan verkkokaupan suosio kasvoi vuonna 2024. S-kaupat.fi-palvelun myynti kasvoi noin 18 prosenttia edellisvuodesta. Suuria harppauksia otettiin kapasiteetin, varmuuden ja nopeuden lisäämisessä, kun HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa avasivat kaupparyhmän ensimmäiset päivittäistavarakaupan keräilykeskukset. Suosiotaan kasvattavat pikatoimitukset laajenivat, kun robokuljetukset otettiin käyttöön uusilla alueilla ja yhteistyötä Foodoran kanssa lisättiin. Myös Woltin kanssa käynnistettiin pilotti.  

S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja Virossa 13 Prismaa. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle. 


Kuvat: TIOLA VISUALS

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.