S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti oli tammi–kesäkuussa 5 326,1 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,1 prosenttia.
– Marketkaupan hyvä myynnin kehitys kertoo, että olemme onnistuneet tarjoamaan kuluttajien arvostaman edullisen ja monipuolisen ostoskorin. Kauppa kävi myymälöissämme vilkkaasti myös isoina juhlapyhinä pääsiäisenä ja juhannuksena. Arvioimmekin, että päivittäistavarakaupassa myyntimme kehittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla edelleen alan muuta markkinaa vahvemmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook sanoo.
Viileä kesän alku näkyi kuluttajien ostoskorissa. Juomien ja jäätelöiden kysyntä oli edellisvuotta vähäisempää, kun taas ruoanlaittoon liittyvien tuotteiden ja esimerkiksi vihannesten kysyntä kasvoi. Käyttötavarakaupassa HD-siirtymä kiihdytti televisioiden myyntiä Prismoissa. Verkkokaupassa myynti jatkoi vahvalla kasvu-uralla sekä Prisma.fi:ssä että ruoan verkkokaupan S-kaupat-palvelussa.
Erikoiskaupassa kampanjat vauhdittivat ensimmäistä vuosipuoliskoa
S-ryhmän erikoiskaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 120,5 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta myynti jäi 3,3 prosenttia. Kysyntä oli vilkasta etenkin Sokos.fi-verkkokaupassa, ja kampanjoiden vetovoima jatkui. Esimerkiksi 3+1 Päivää -kampanja huhtikuussa sekä Asiakasomistajapäivät toukokuussa onnistuivat hyvin. Tuore yhteistyö ruotsalaisen Åhlens-tavarataloketjun kanssa toi puolestaan kesän alussa valikoimiin uusia kuluttajia kiinnostavia tuotemerkkejä.
Liikennekaupassa vahvin kehitys sähkölatauksessa ja autopesuissa
S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti oli tammi–kesäkuussa 949,5 miljoonaa euroa. Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi euromääräinen myynti jäi edellisvuoden tasosta 5,9 prosenttia.
Asiakkaat käyttivät ABC-asemien palveluita vilkkaasti ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Erityisen vahvaa myynnin kehitys oli sähkölatauksessa sekä autopesuissa, joiden myyntiä vauhdittivat kevään vaihtelevat säät. Myös ABC:n monipuolinen noutopöytä kasvatti suosiotaan tielläliikkujien keskuudessa.
Matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuu oli edellisvuotta vilkkaampi
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuun myynti oli 389,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta oli 1,8 prosenttia. Kysyntä vahvistui ensimmäisellä vuosipuoliskolla niin hotelleissa kuin ravintoloissakin, ja myös kesän matkailu- ja lomasesonki käynnistyi suotuisasti.
– Matkailukauppa on vaikeiden vuosien jälkeen vähitellen palautumassa koronaa edeltävälle tasolle. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Lapin ja pohjoisen vetovoima on vahvaa, mutta tarvitsemme vielä merkittävästi lisää kansainvälisiä matkailijoita etenkin pääkaupunkiseudulle, Hannu Krook toteaa.
Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–6/2025
| Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–6/2024 (%) |
|---|
| Marketkauppa* | 5 326,1 | 2,1 |
| Liikennekauppa | 949,5 | -5,9 |
| Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 389,5 | 1,8 |
| Erikoiskauppa | 120,5 | -3,3 |
| Muut | 219,7 | -2,8 |
| S-ryhmä yhteensä | 7 005,2 | 0,6 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa