S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa oli 7 927,2 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,6 prosenttia. Hyvää kehitystä siivitti päivittäistavarakaupan vahva vire. Verkkokaupassa jatkui markkinaa vahvempi myynnin kehitys sekä ruoan verkkokaupassa että käyttötavarakaupan Prisma.fi:ssä.
Lämpiminä syyskuulle asti jatkuneet säät pidensivät kesän sesonkituotteiden kulutusta. Esimerkiksi grillaustuotteiden, jäätelön, erilaisten juomien sekä satokauden marjojen ja kasvisten kysyntä oli vilkasta.
– Arviomme mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti on edelleen kasvanut muuta Suomen markkinaa paremmin. Osuva valikoima, edullinen ostoskori ja toimivat monikanavaiset palvelut ovat ketjujemme vahvuuksia. Omalle tilille rahana maksettava Bonus ja muut asiakasomistajan edut täydentävät kokonaisuuden, jota asiakkaamme arvostavat, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook tiivistää.
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa kasvatti myyntiään verkkokaupan ja kampanjoiden siivittämänä
S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupassa myynti oli tammi–syyskuussa 192,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen nähden oli 0,9 prosenttia. Myyntiä Sokoksella ja Emotion-ketjussa vauhditti muun muassa myyntiennätyksen tehnyt syksyn 3+1 Päivää -kampanja sekä Sokos.fi-verkkokaupan vahva kehitys. Erityisesti kosmetiikan tuotteiden kysyntä oli runsasta, ja myös haastavasta suhdannetilanteesta kärsinyt muodin myynti piristyi syyskauden myötä.
Liikennekaupassa tasainen kehitys jatkui – sähkölatauksien myynti edelleen vahvassa kasvussa
S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–syyskuussa oli 1 564 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta kokonaismyynti jäi 4,7 prosenttia. Kehityksen taustalla oli polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen lasku.
ABC-asemien palveluiden kysyntä oli vilkasta, ja suotuisaa kehitystä nähtiin niin autopesujen myynnissä kuin liikennemyymälöiden market- ja ravintolamyynnissäkin. Erityisen vahvaa kasvu oli sähkölatausmyynnissä, joka on kaksinkertaistunut edellisvuodesta. Kehityksen taustalla on ABC-latauksen laajentunut verkosto ja sähköautojen määrän kasvu tieliikenteessä. Hyvää kehitystä S-ryhmän liikennekaupan eri osa-alueilla ovat vauhdittaneet toimivat digipalvelut kuten suosiotaan jatkuvasti kasvattava ABC-mobiili.
Matkailu- ja ravitsemiskaupassa myynti lähes edellisvuoden tasolla – hotelleilla ennätysheinäkuu
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli tammi–syyskuussa 602,2 miljoonaa euroa. Myynti jäi hieman edellisvuodesta. Tiukka taloustilanne ja kuluttajien heikko luottamus haastoivat edelleen koko toimialaa. Kesäsesonki tapahtumineen vilkastutti kuitenkin asiointia hotelleissa ja ravintoloissa. Erityisesti S-ryhmän hotelleissa kysyntä oli kovaa, ja heinäkuussa kauppa kävi ennätysvilkkaasti. Myös kansainvälisten matkailijoiden kysyntä kasvoi selvästi, ja kehittyi S-ryhmän hotelleissa markkinaa paremmin.
– Kesän sesonki sujui kaiken kaikkiaan hotelleissamme ja ravintoloissamme hyvin. Kehitämme jatkuvasti verkostoamme, ja olemme jatkossakin kiinnostava ja kilpailukykyinen vaihtoehto niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin asiakkaillemme. Esimerkkejä tuoreista lisäyksistä verkostoomme ovat Break Sokos Hotel Bomban laajennus Pohjois-Karjalassa sekä Helsingissä avautunut Solo Sokos Hotel Pier 4 ja ravintolatarjontaamme täydentävä Lasipalatsi, Hannu Krook toteaa.
Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–9/2024
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–9/2023 (%) |
---|
Marketkauppa* | 7 927,2 | +2,6 |
Liikennekauppa | 1 564,0 | -4,7 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 602,2 | -0,8 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 192,5 | +0,9 |
Muut | 343,4 | -14,4 |
S-ryhmä yhteensä | 10 629,3 | +0,6 |
Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.