S-ryhmän matkailukauppa palasi markkinajohtajaksi euromääräisellä huonemyynnillä mitattuna. Liikevaihto kasvoi yli 5 % ja suosio lisääntyi niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin asiakkaiden joukossa.
– Matkailu on ennen kaikkea tunnetta ja onnistuimme ammattitaitoisten s-maralaisten kanssa olemaan ykkösvaihtoehto asiakkaiden hetkissä. Myös pitkäjänteinen kehitys ja uudistukset näkyvät tuloksessa. Hotellien vetovoimaa kasvattivat erityisesti Helsingin Katajanokalle avautunut Solo Sokos Hotel Pier 4 sekä lukuisat uudistukset kuten Break Sokos Hotellit Bomba ja Tahko ja Original Sokos Hotellit Vantaa ja Royal Vaasa, S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja Juha Helminen kuvaa.
Viime vuonna kaupparyhmän hotelleissa vieraili yli 3,6 miljoonaa asiakasta. Kansainvälisten asiakkaiden määrä S-ryhmän hotelleissa eli Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu -hotelleissa nousi yli 12 %. Kasvua tuli Saksasta, Yhdysvalloista, Japanista sekä Kiinasta.
Asiakkaat parhaiten tunteva pärjää
Alkaneelta vuodelta odotetaan matkailu- ja ravitsemisalalle kaivattua virettä, vaikka kuluttajien luottamus ja ostovoima elpyvät hitaasti. Taloudellisesti haastavina aikoina tutut konseptit kuten Sokos Hotellit ja esimerkiksi ikoninen Rosso ovat vahvoilla. Kysyntää on myös erityisesti edullisemmalle tarjonnalle kuten kahviloille ja nopeaa syömistä tarjoaville ravintoloille kuten Pizza Buffalle ja Hesburgerille.
– Vetovoiman kasvattaminen edellyttää meiltä jatkuvaa kehittymistä. Alalla pärjäävät ne, jotka tuntevat asiakkaat parhaiten ja pystyvät tarjoamaan heitä aidosti ihastuttavia ja kiinnostavia palveluja, Helminen toteaa.
S-ryhmässä vipuvoimaa uudistumiselle otetaankin asiakasdatan ja digitaalisuuden hyödyntämisestä. Vuoden alussa julkaistu, asiakkaiden toivoma Sokos Hotels -sovellus nousi sovelluskaupoissa matkailusovellusten kärkeen pian julkaisun jälkeen. Asiakasdatan avulla uudistetaan myös Sokos Hotellien kokous- ja tapahtumapalveluja sekä aamiaistarjontaa.
Potentiaalia vapaa-ajan sekä kansainvälisessä matkailussa
Kaupparyhmässä nähdään vapaa-ajan matkailun kasvavan työmatkustusta voimakkaammin. Yhteistä asiakasryhmille on halu yhdistää matkaan erilaisia aktiviteetteja ja elämyksiä.
– Sokos Hotellien elämystarjonta on kasvanut merkittävästi ja uudistuminen jatkuu tänäkin vuonna. Esimerkiksi Himokselle rakentuu uusi Break Sokos Hotel -huoneistohotelli, Original Sokos Hotel Seurahuone Kotkassa laajenee ja Original Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinnassa uudistuu, Helminen kertoo.
Hotellien uudistamisen lisäksi S-ryhmä on viime vuosina monipuolistanut majoitustarjontaansa tuomalla markkinaan kiinnostavia vaihtoehtoja kuten Helsinkiin kaupunkiympäristöön avattu Radisson RED -hotelli. Pääkaupunkiseudulla majoituskapasiteetti onkin kasvanut merkittävästi ja kilpailu on kovaa.
– Tulevaisuus näyttää kuitenkin lupaavalta, turistivirrat ovat alkaneet jälleen nousta vaikkakin ollaan vielä kaukana pandemiaa edeltävästä ajasta. Uskomme Sokos Hotels - ja Radisson Hotels- brändien jatkavan vahvaa kehitystä myös pääkaupunkiseudun markkinassa.
***
Viime vuonna käyttöasteen mukaan suosituimmat hotellit olivat:
Solo Sokos Hotel Torni Tampere
Original Sokos Hotel Wiklund, Turku
Original Sokos Hotel Tripla, Helsinki
Original Sokos Hotel Arina, Oulu
Original Sokos Hotel Ilves, Tampere