- Kansainvälinen kilpailu on käyttötavarakaupassa raakaa. Uusi haastaja käyttötavarakaupassa ovat kiinalaiset halpaverkkokaupat. Yhdistämällä pohjoismaiset voimamme vankistamme asemaamme kisassa ja tuomme asiakkaille uutta houkuttelevaa tarjontaa etenkin edullisemman hintaluokan tuotteisiin, SOK Erikoiskaupan johtaja Mika Laakso toteaa.
Åhléns on ikoninen tavaratalo, joka on alansa yksi markkinajohtajista Ruotsissa.
- Yhteistyö heidän kanssaan mahdollistaa sen, että voimme tarjota Sokoksella nykyisten muodin, kodin ja kauneuden huippumerkkien lisäksi entistä laajemman valikoiman suomalaiseen makuun sopivia ja hinnoiltaan houkuttelevia muodin ja kodin tuotteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavilla Suomesta, Laakso iloitsee.
Yhteistyö koskee omien merkkien kansainvälistä hankintaa. Nyt tehdyn sopimuksen perusteella S-ryhmä pääsee mukaan ostamaan Åhlénsin tunnettuja merkkejä, kuten Å, Karin Wester, Wera ja Mano Atelier. Yhteishankinta näkyy Sokoksen ja Prisman asiakkaille paitsi ajankohtaisina uutuuksina myös tuotteiden kilpailukykyisinä hintoina.
- Käyttötavaroita ja muotia ostettaessa on havaittavissa, että tuotteen hinta vaikuttaa entistä enemmän ostopäätökseen. Haluammekin tarjota asiakkaillemme uusia vaihtoehtoja brändituotteiden lisäksi myös alempien hintakategorioiden tuotteissa vastuullisuudesta tinkimättä. Åhlénsilla on Ruotsissa huippusuosittu oma merkki -valikoima, joka varmasti palvelee myös meidän asiakkaidemme tarpeita. Åhlénsin tuotteiden design ja muodin tuotteiden mitoitus osuu loistavasti pohjoismaalaiseen makuun, SOK käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen hehkuttaa.
Pohjoismaista yhteistyötä yhteisten arvojen pohjalta
Kumppanuus S-ryhmän kanssa on luontevaa jatkoa Åhlénsn pohjoismaiselle perinnölle ja sitoutumiselle kestävään, edulliseen laatuun.
- Olemme todella innoissamme aloittaessamme yhteistyön S-ryhmän kanssa ja tuodessamme Åhlénsin ainutlaatuisen oma merkki -valikoiman Suomeen, sanoo Åhlénsin omistaja ja toimitusjohtaja Ayad Al-Saffar.
- Vuosien varrella monet suomalaiset asiakkaat ovat vierailleet myymälöissämme Ruotsissa ja ihastuneet omiin tuotemerkkeihimme. On hienoa voida nyt tarjota niitä suomalaisten asiakkaidemme kotimaassa, luotettujen brändien Sokoksen ja Prisman kautta.
- Tämä on enemmän kuin kaupallinen yhteistyö – se on pohjoismaisen yhtenäisyyden osoitus. Globaalien edullisten toimijoiden kasvavan kilpailun edessä meidän on toimittava yhdessä, rakentaen kestävää ja inspiroivaa vähittäiskauppatarjontaa, joka heijastaa alueemme arvoja, Al-Saffar jatkaa.
- Näemme suurta potentiaalia kehittää tätä yhteistyötä edelleen. Tämä on vasta jonkin suuremman alku – kaksi vahvaa pohjoismaista toimijaa, jotka yhdistävät voimansa yhteisen kunnianhimon ja asiakaslähtöisyyden pohjalta, Al-Saffar päättää.
Valikoima täydentyy vaiheittain tavarataloihin ja verkkoon
Ensimmäiset Åhléns-hankintayhteistyön tuotteet saapuvat Sokos-tavarataloihin ja verkkokauppaan alkukesästä. Valikoima täydentyy vaiheittain tulevan syksyn ja kevään 2026 aikana, jolloin Sokoksen muodin valikoimaan on luvassa naisten ja miesten pukeutumisen tuotteita, asusteita, jalkineita, aluspukeutumista ja naisten koruja. Kodin osasto täydentyy tekstiilien, kattauksen ja piensisustuksen tuotteilla.
Prisman myymälöihin ja verkkokauppaan uusia kodin tuotteita on luvassa lähiviikkoina. Uudet tuotteet tulevat näkymään vahvasti myös kesän ja tulevan syksyn kampanjoissa.