prisman sisäänkäyntiä

Prismassa on tänä vuonna historiallinen Black Friday – Näistä viidestä tuotteesta odotetaan vuoden 2023 hittejä

Prismassa on huomattu, että Black Friday -alennussesongin merkitys kuluttajille on kasvanut merkittävästi. Tämän vuoksi Prisma nostaa tänä vuonna alennusten piirissä olevien tuoteryhmien määrää kymmenen prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Näin ollen tuleva Black Friday -sesonki on Prisman historian laajin. Erityisesti viidestä tuotteesta odotetaan hittejä kuluttajien keskuudessa.

20.11.2023

Ostovoiman lasku ja suomalaisten huoli omasta rahatilanteesta näkyy muun muassa siinä, että Prisman syksyllä teettämän kyselyn mukaan vajaa viidennes vastaajista uskoi oman taloudellisen tilanteen heikkenevän lähitulevaisuudessa. Tämän lisäksi yli puolet vastaajista kertoi kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota joululahjaostosten hintaan ja yli kolmannes joutuu jopa tinkimään lahjaostoksista. Kyselyyn vastasi 4563 Prisman asiakasomistajaa, joista nuorimmat olivat alle 24-vuotiaita ja vanhimmat 75-vuotiaita.

Kyselyn mukaan tyypillisimmin joululahjoihin käytetään rahaa tänä vuonna 100–300 euroa ja keskimäärin käytettävä rahamäärä on 314 euroa. Tulosten mukaan joululahjoihin käytettävä rahamäärä vähenee hieman verrattuna viime vuoteen, mutta ei niin paljon kuin väheni vuonna 2022.

Black Fridaysta tai Cyber Mondaysta joululahjoja hankkii 30 prosenttia vastaajista, mikä kertoo Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitasen mukaan Black Friday -ajanjakson merkityksestä kuluttajalle.

”Nyt kun monella raha on selvästi aiempaa tiukemmassa, Black Fridayn kaltaisten alesesonkien merkitys korostuu. Se tarkoittaa, että meidän kaupan alan toimijoiden on aiempaa paremmin vielä kyettävä palvelemaan asiakkaitamme sellaisilla tarjouksilla, jotka aidosti ovat heistä kiinnostavia ja tuovat mahdollisuuden säästöihin tiukkoina aikoina”, Viitanen toteaa.

Prismassa historiallisen laajat alennukset - näistä viidestä tuotteesta ennustetaan hittejä

Prismassa tilanteeseen on tänä vuonna reagoitu historiallisen laajoilla alennuksilla. Prisma lisää alennettavien tuotekategorioiden määrää kymmenellä prosentilla viime vuoteen verrattuna.

”Meille oli selvää, että suomalaisten tilanteeseen tulee reagoida. Alennukset tulevat koskemaan sekä päivittäis- että käyttötavarakaupan tuotteita. Haluamme tarjota suomalaisille erikoistarjousten lisäksi myös tiettyjä arjen perustuotteita edullisempaan hintaan. Prismassa on tänä vuonna aiempaa selvempää enemmän tuotekategorioita alennusten piirissä aina viihde-elektroniikasta kodintekstiileihin ja päivittäistavarakaupan tuotteisiin.”, Viitanen kertoo.

Viime vuonna Prismassa nousivat Black Friday -sesongin aikana hittituotteiksi muun muassa Finlux 55” tv, MI robotti-imuri, Black Horse -bokserit sekä Hackman-aterinsetti. Päivittäistavarakaupan osalta kahvit, virvoitusjuomat, makeiset, jäätelöt, hedelmät ja hammastahnat olivat viimeksi suosituimpia Black Friday -kampanjatuotteita.

Viitanen uskoo, että tänä vuonna kuluttajat suuntaavat katseensa seuraaviin tuotteisiin.

  • Reima lasten talvihousut

  • LEGO 60374 LEGO® Palokunnan johtoauto

  • JBL Vastamelukuulokkeet Tune 770NC 

  • Garmin Älykello Venu 2 

  • Fiskars Paistokasari 26 cm


Kuvat: Sami Heiskanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.