Tänä vuonna myyntitapahtumaa värittivät maailmanlaajuinen komponenttipula sekä Suomeen osunut kylmempi säärintama.
”Elektroniikan puolella on komponenttipulasta johtuen saatavuushaasteita, joten osa kampanjatuotteiden eristä oli totuttua pienempiä”, kodin ja viihteen myyntipäällikkö Rauna Junnila toteaa.
”Pukeutumisen saralla talvisää avitti kauppaa omalta osaltaan. Kampanjatuotteista kaupaksi kävivät erityisesti paksut sukkahousut, pitkät alushousut sekä ulkoiluun tarkoitetut villapohjasukat. S-ryhmän asiakasomistajista miehet suuntasivat erityisesti ostamaan jalkineita ja elektroniikkaa.”
Prisman uutuus tämän vuoden kampanjahulinassa oli ulottaa Black Friday myös päivittäistavarakaupan puolelle.
”Onnistuimme tavoittamaan asiakkaitamme mielenkiintoisilla tuote-erillä ja hinnoilla. Suosituimpien tuotteiden joukosta löytyy perinteisiä suosikkeja kuten kahvia, virvoitusjuomia, makeisia, hedelmiä ja marjoja, astianpesuainetta sekä wc-paperia”, myyntipäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupasta kertoo.
Hiihtohuumalle ei näy loppua
Hiihtovarusteet eivät kuuluneet varsinaisesti Black Friday -viikon kampanjatuotteisiin, mutta myynti on ollut poikkeavan suuri sesongin alusta lähtien.
”Lokakuussa myynti oli kaksinkertainen viime vuoden lokakuuhun verrattuna, ja marraskuussa myynti tulee olemaan viime vuoteen verrattuna noin 2,5-kertainen”, urheilun myyntipäällikkö Matti Viitanen sanoo.
”Viime talven kysyntä oli niin kova, ettei tavaraa ollut riittävästi. Sukset, monot ja sauvat loppuivat osittain loppukaudesta. Nyt kuluttajat ovat aiemmin liikkeellä. Myös sesonki on lähtenyt ajoissa käyntiin ja monessa paikassa ladut on jo saatu auki.”
Todellinen yllättäjä on ollut suomalainen OAC-liukulumikenkä, jonka kysyntä on suorastaan räjähtänyt käsiin.
”Ne myydään loppuun sitä mukaa, kun valmistajalta saadaan tavaraa. Onneksi valmistus on kotimaassa, joten kauppoihin saadaan tuotetta nopeasti suoraan tuotannosta.”