Terälahden Sale, myymäläpäällikkö Eero Viljanen

Nyt on aika komistaa Salea

Myymäläkonseptin uudistus lähes 350 myymälää kattavassa Sale-ketjussa on käynnissä. Uudessa ilmeessä tuttu punakeltainen värimaailma siirtyy takavasemmalle. Ensimmäiset uutta konseptia testailevat protomyymälät ovat jo avautuneet.

29.1.2021

Koronan täyttämä vuosi 2020 korosti päivittäistavarakauppaa, ja myös Sale on saanut osansa pt-myynnin huomattavasta kasvusta. Lähes kaikkien tuntemassa ja hyvin pärjäävässä Sale-ketjussa on nyt tekeillä iso muutos myymäläkonseptin uudistamisen merkeissä. Suunnittelutyö valmistuu kesään mennessä.

Toimipaikkojen vahvuuksia ovat läheisyys sekä helppo ja nopea asiointi. Salea kuitenkin leimaa mielikuva tavanomaisuudesta. Se voi merkitä hyvää, kuten tuttuutta ja luotettavuutta, mutta sillä on myös toisenlainen vaikutus.

"Salet koetaan hieman tylsiksi ja vähemmän elämyksellisiksi kuin kilpailijoiden myymälät. Tästä olemme saaneet selkeää viestiä teettämistämme tutkimuksista. Tietyt asiat ovat sellaisia, joita päivittämällä voimme saada muutosta mielikuvaan", tiivistää konseptikehityksestä vastaava johtaja Katja Tapio SOK Marketkaupasta.

Uusi ja valoisampi värimaailma

Salen vanha punakeltainen tunnusväri väistyy uuden ja valoisamman ilmeen tieltä. Muutoksella korostetaan raikasta, selkeää ja inspiroivaa tunnelmaa. Uusi värimaailma tuo valoa myös sokkeloisempiin myymälöihin.

Katjan mukaan vanha väriyhdistelmä ei tue ketjun tavoittelemaa laatumielikuvaa.

"Väreinä punainen ja keltainen yhdistetään helposti vain halpoihin hintoihin. Haluamme korostaa myös Salen valikoimien laatua."

Valikoimat paikallisen tarpeen mukaan

Salen avaintuoteryhmät ovat valmisruoat, hedelmät ja vihannekset sekä leipomotuotteet. Konseptipäivityksessä nämä osastot saavat erityishuomion: päivitys antaa parhaimmillaan eväät olla paikkakunnan paras hevimyymälä pienmyymäläsarjassa. Kautta linjan Salen valikoimissa tulevat korostumaan sesongit ja uutuustuotteet.

Miljööuudistuksen yhteydessä on hyvä hetki kehittää myymälöiden valikoimia entistä osuvammiksi.

"Salet sijaitsevat erilaisissa paikoissa kaupungeissa ja maaseudulla. Asiakaskunnassa ja -tarpeissa on eroavaisuuksia, joten myymälöiden valikoimat ovat aiempaa räätälöidympiä. Joissakin paikoissa voi esimerkiksi olla huomattavan paljon lounasaterioiden ja take away -tuotteiden kysyntää", Katja avaa.

Tutkimuksissa on toistuvasti käynyt ilmi, että asiakkaat haluavat mahdollisuuksia jättää tuotetoiveita. S-marketin Sinun toive -pilotin tapaista ratkaisua ollaan tuomassa Sale-ketjuun mahdollisesti ensi syksynä.

Ensimmäiset prototyypit toiminnassa

Proto-kutsumanimellä kulkevat testimyymälät Toivakassa, Kuopion Jynkässä, Tampereen Terälahdessa ja Kempeleessä ovat jo avanneet ovensa. Ne toimivat koekaniineina uuden konseptin pääpiirteille.

"Asiakkaat ovat sanoneet valoisan myymälän tuntuvan nyt isommalta. Todellisuudessa neliöt ovat pysyneet samoina. Henkilökuntaa muutos innostaa paljon, sillä vanha myymälä oli kauttaaltaan uudistuksen tarpeessa", Terälahden Salen marketpäällikkö Eero Viljanen miettii.

Keväällä, kun konseptin suunnittelu on jo pitkällä, tulevat ajankohtaiseksi varsinaiset pilottimyymälät.

"Ketjussa on myymälöitä, joissa merkittävät remontit on tehty vain vuodenkin sisällä. Näin tuoreiden myymälöiden muuttaminen uuden konseptin mukaisiksi ei välttämättä vielä ole perusteltua. Osuuskaupat tekevät itse päätökset kunkin myymälän uudistamisajankohdasta", Katja sanoo.


Kuvat: Laura Vesa

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.