prisma pukeutuminen

Näin lämmin pitää olla, että suomalainen kaivaa kesävaatteet kaapista – Prisman asiantuntijat paljastavat kesän marketmuodin hitit ja miten kevät vaikuttaa naisten alusvaatekauppaan

Marketmuodissa etsitään tällä hetkellä selkeästi edullisia hintoja lähes kaikissa tuoteryhmissä, mutta Prisman teettämän kyselytutkimuksen* mukaan suomalaiset aikovat kuitenkin inflaatiokehityksestä huolimatta panostaa kesävaatteisiin yhtä paljon kuin viime vuosina. Tutkimuksen mukaan on myös yksi selkeä lämpötila, joka saa suomalaiset kaivamaan keväisen vaatetuksen kaapista ulos. Myyntidatasta myös selvisi millaista kesäkenkää erityiseesti suomalainen mies rakastaa.

5.5.2023

Prisman tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista tekee päätöksen pukea kesävaatteet päälleen silloin, kun on tarpeeksi lämmintä (90 % vastaajista). Mutta mikä on sitten se sopiva lämpötila?

Tutkimuksen mukaan yli puolet (52 %) vastaajista sonnustautuu kesätamineisiin elohopeamittarin kivuttua 16–20 asteeseen. Noin joka neljäs (27 %) on kuitenkin valmis lähtemään kesäkadulle jo 11–15 asteen lämpötilassa.

Löytyypä joukosta myös se yksi prosentti vastaajia, joilla kesävaatteet lentävät päälle ”heti, kun ei ole enää pakkasta”.

Kesämuotiin panostetaan inflaatiosta huolimatta – jopa 42 % kasvua farkkumyynnissä

Hintojen nousu on saanut monet suomalaiset miettimään kulutustaan, mutta kesämuotiin halutaan yhä laittaa rahaa. Prisman tutkimuksen mukaan 48 prosenttia kaikista vastaajista aikoo käyttää tänä vuonna suurin piirtein saman verran rahaa kesän vaateostoksiin kuin vuosi sitten. Joka viides (20 %) aikoo kuitenkin vähentää panostusta vaatteisiin ja kymmenen prosenttia vastaajista puolestaan kertoo lisäävänsä sitä.

”Marketmuodilla on vahva asema markkinassa ja näemme osuuden kasvavan varmasti lähivuosina. Maailmantilanteesta huolimatta pukeutumisen ostajille tärkeimmät ostokriteerit ovat selvityksemme mukaan palveluiden saavutettavuus ja asioinnin helppous, vaikka totta kai myös hinta-laatu –suhdetta arvostetaan korkealle. Tässä Prisman kaltainen toimija, jossa kaikki on saatavilla saman katon alla, on vahvoilla”, Prisman pukeutumisesta vastaava myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen analysoi.

Myyntipäällikön mukaan hyvä osoitus tästä on kuumana käyvä farkkumyynti.

”Kevät on selkeää farkkubuumia ja silloin farkuissa kysyntä on suurimmillaan. Esimerkiksi kaikesta naisten farkkujen myynnistä 60 prosenttia tapahtuu keväällä, mikä on erittäin merkittävää. Tällä hetkellä farkkumyynti on kasvanut miesten puolella 25 prosenttia verrattuna vuoteen 2021 ja naisilla 42 prosenttia samaan aikaan verrattuna.”

Miesten farkkumyynnissä on huomattu selkeää muutosta kohti väljemmin istuvia farkkuja.

“Miesten farkuissa osuutta kasvattaa edelleen suorat ja regular -farkut, Aiemmin suosittujen slim- ja skinny-mallien kysyntä on laskevaa. Myös materiaaleissa halutaan nyt enemmän aitoja farkun materiaaleja, joissa on hieman mukana elastaania tuomassa käyttömukavuutta. Superjoustavat materiaalit vähenevät kuitenkin slim- ja skinny mallien myötä”, Halme-Räsänen toteaa.

“Naisten farkuissa slim-farkut pitävät pintansa, vaikka farkkujen istuvuudet ovat väljentyneet. Myös vyötärölle nousevia malleja suositaan ja tällä hetkellä nähdään nyt paljon leveitä lahkeita. Tämän myötä myös farkkukangaslaadut ovat hieman ohuempia ja laskeutuvampia. Joustavuus ja mukavuus perinteisissä slim-farkuissa edelleen tärkeää”, myyntipäällikkö jatkaa.

Naisten alusvaatemyynnissä näkyvissä keväinen muutos

Kevään ja kesän tulo näkyy Prismassa myös naisten alusvaatteiden myynnissä. Samalla kun puut puskevat lehtiä, naisten alusvaatteiden väri vaalenee ja kiinnostus muotoileviin alusvaatteisiin lisääntyy.

”Suomalaiset naiset panostavat juhla- ja kesäkauteen muun muassa hankkimalla uusia rintaliivejä sekä ohuita sukkahousuja. Naisten alusvaatteiden osalta on huomattavaa, että muotoilevien alusvaatteiden osuus kasvaa aina juhlasesonkiin ja vaaleat sävyt korostuvat selvästi keväällä. Alusasuja valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi mekot ovat jokavuotisia hittejä ja ne vaativat erilaisia alusvaatteita. Olemme myös pistäneet merkille, että olkaimettomien rintaliivien sekä huomaamattomien, sileäpintaisten ja saumattomien alusasujen myynti korostuu keväällä. Nämä tulevat tänäkin keväänä olemaan suosittuja”, Halme-Räsänen toteaa.

Sandaalit parhaat kesäkengät – suomalainen mies rakastaa suihkusandaaleja

Tutkimuksen mukaan suomalaisten suosikki kesäjalkinetta valitessa on sandaalit, jonka valitsi parhaaksi 31 prosenttia vastaajista. Toiselle sijalle sijoittuivat tennarit (24 %) ja kolmannelle lenkkarit (19 %).

”Sandaalien suosiota selittää erityisestä niiden monikäyttöisyys ja se, että ne on helppo ja nopea sujauttaa jalkaan. Tilastoja tarkemmin katsoessa voidaan sanoa, että suomalaiset miehet suorastaan rakastavat suihkusandaaleja, sillä niitä myydään selkeästi muita enemmän. Esimerkiksi viime vuoden huhti-kesäkuussa peräti 40 prosenttia kaikista myydyistä miesten sandaaleista oli suihkusandaaleja. Naisilla vastaava lukema oli 26 prosenttia. Lapsilla suihkusandaalien rinnalle kirivät myös pistokassandaalit”, Prisman jalkineista vastaava myyntipäällikkö Anu Keskinen toteaa.

Keskinen ennustaa, että tänä vuonna tullaan näkemään myös toisenlainen hittikenkä.

”Paljasjalkakengät ovat erityisesti naisten ja lasten kenkämyynnissä nousseet selkeäksi trendiksi ja olemme tästä johtuen kasvattaneet niiden valikoimaa Prismassa merkittävästi tälle keväälle. Paljasjalkakenkien hittimerkkeinä jatkavat Froddo ja Affenzahn, mutta myös Reima on laajentanut valikoimaansa ensimmäistä kertaa paljasjalkakenkiin. Reiman Astelu-paljasjalkakenkä on otettu ilolla vastaan asiakkaiden keskuudessa.”

*Tutkimus toteutettiin Prisman asiakasomistajille ja tutkimukseen vastasi 2790 eri ikäistä (18–75) suomalaista maanlaajuisesti.


Kuvat: Sami Heiskanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.