Luomumyynti kasvussa – vuoden luomuhevikauppa Tampereen Sokos Herkku huippuvireessä - S-ryhmä
Heviosaston vastaavat Tuija Virkkula ja Heli Mäkinen Tampereen Sokos Herkussa

Luomumyynti kasvussa – vuoden luomuhevikauppa Tampereen Sokos Herkku huippuvireessä

Alkuvuodesta Suomen parhaana luomuhevikauppana palkittu Sokos Herkku Tampere houkuttelee asiakkaita ostoksille kauempaakin. Sokos Herkun heviosastolla luomumyynti on lähes 10 prosentin kasvussa. Miltei kaikkea heviä saa myös luomuna. Nyt nousussa ovat etenkin luomumarjat.

2.10.2020

Pro Luomun Hyvä merkki -kampanja lokakuussa

  • Kampanjan tavoitteena on lisätä EU:n luomumerkin tunnettuutta ja samalla innostaa kuluttajia kokeilemaan ja ostamaan erilaisia luomutuotteita.
  • Luomumerkki kertoo, että ruoka on tuotettu valvotusti EU:n luomutuotannon ehtojen mukaisesti. Sama luomumerkki ja samat luomuehdot ovat käytössä kaikissa Euroopan unionin maissa.
  • S-ruokakaupat ovat Pro Luomun jäsenenä yhtenä kampanjan pääkumppaneista.

S-ryhmän ruokakaupoissa myydään arviolta noin puolet Suomen päivittäistavarakaupan luomutuotteista. Vuoden sisällä luomun kokonaismyynti euroissa on kasvanut S-kaupoissa viitisen prosenttia.

– Heviosastollamme luomumyynti on kasvanut tänä vuonna vieläkin vauhdikkaammin. Luomuhevikauppa 2020 -tunnustus kertoo jo vuosien vahvasta panostuksestamme luomuun, hevin vastaava Tuija Virkkula ja varavastaava Heli Mäkinen Sokos Herkku Tampereelta summaavat.

– Kattava valikoima, tuoreus, siisteys ja asiakkaiden kuuntelu ovat vahvuuksiamme. Meillä koko henkilöstö tekee töitä vankalla ammattitaidolla ja suurella sydämellä. Sokos Herkun heviosastolla melkein kaikista tuotteista löytyy luomuvaihtoehto – mustajuuresta hapankaali-kimschiin. Asiakkaiden tuotetoiveet pyritään toteuttamaan aina mahdollisuuksien ja sesongin mukaan.

Luomuhevissä kotimaisuus ja lähituotanto valttia

Sokos Herkun luomuhevissä kotimaisia tuotteita suositaan aina kun niitä on tarjolla. Vahvimmillaan kotimaisuusaste on kesäisin.

– On tärkeää, että luomu tuodaan heviosastolla houkuttelevasti esille ja tuotteet on merkitty selkeästi. Varsinkin kesäsesonkina meillä on paljon lähituottajien luomutuotteita. On hienoa tarjota asiakkaillamme vaikkapa lähipelloilla viljeltyjä luomuvarhaisperunoita ja -kukkakaaleja ja kertoa, kuka ne on kasvattanut, Tuija ja Heli toteavat.

Karkeasti jaotellen kesä on luomuvihannesten kulta-aikaa. Talvikaudella korostuvat luomuhedelmät.

– Juuri nyt menee paljon kotimaisia luomuomenoita, -kaaleja ja -juureksia. Luomuhevin kestosuosikkeja ovat banaanit, tomaatit, kurkut sekä erilaiset salaatit. Tänä vuonna nousussa ovat olleet etenkin luomumarjat.

Vahva luomuhevi koko myymälän vetovoimatekijä

Pro Luomun tuoreiden tietojen mukaan kiinnostus luomua kohtaan on koronapandemian myötä entisestään vahvistunut. Suomalaisista reilu kolmannes ostaa nyt luomutuotteita vähintään kerran viikossa ja vajaa kolmannes vähintään kerran kuukaudessa. Vain viisi prosenttia suomalaisista ei osta luomua lainkaan.

– Trendi näkyy myös meillä. Heviosastomme on luomumyyntimme kruununjalokivi, mutta toki satsaamme koko myymälämme luomuvalikoimaan, palvelupäällikkö Henri Halmela Tampereen Sokos Herkusta kuvailee.

Henrin mukaan yhä useampi asiakas on vaihtanut hevin ohella monet peruselintarvikkeet luomuun. Luomuna ostetaan etenkin maitoa, kananmunia, kahvia ja jauhelihaa.

– Olemme koonneet osan luomutuotteista omaan hyllyyn, josta asiakkaan on helppo poimia suosikkinsa. Mitä houkuttelevammin luomu on esillä, sitä paremmin se myös myy.

– Hyvä, että luomua nostetaan nyt lokakuussa esille valtakunnallisessa Pro Luomun kampanjassa. Mekin olemme luonnollisesti Hyvä merkki -kampanjassa mukana, Henri toteaa.


Kuvat: Laura Vesa

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.