Prisman makeisosasto

Kesä on herkuttelun kulta-aikaa – tässä ovat myydyimmät uutuusherkut S-ryhmän kaupoissa

Suomalaiset testaavat uutuusherkkuja mielellään, eikä tämä kesä ole ollut poikkeus. Erityisesti suklaiset uutuustuotteet ovat käyneet kaupaksi jäätelö-, makeis- ja keksihyllyillä.

4.7.2023

Jäätelönmyynnissä kesä on huippusesonkia: touko-elokuussa tehdään S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntidatan mukaan noin puolet vuoden jäätelökaupasta. Alkukesänä eli touko-kesäkuussa jäätelöiden litramyynti on ollut 7 prosenttia edellistä vuotta korkeampi.

”Jäätelöihin tulee joka vuosi runsaasti uutuuksia, ja suomalaiset testaavat niitä mielellään. Toisaalta myös monet perinteiset suosikit pitävät pintansa vuodesta toiseen. Suomalaisten suosikkimakuja jäätelöissä ovat suklaa ja toffee, kotipakkausjäätelöissä puolestaan perinteinen vanilja”, sanoo myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.

Tämän vuoden uutuusjäätelöistä hiteiksi ovat nousseet kerta-annosjäätelöistä esimerkiksi Suffeli-tuutti, Pätkis Crunchy -tuutti, Twister Pineapple limujääpuikko, Classic Tuplasuklaa & Metsämarja -puikko sekä Kolmen Kaverin Lakritsituutti. 

Kotipakkausjäätelöiden saralla uutuushittejä ovat olleet Aino Boysenmarjajuustokakku, Kotimaista Suolakinuski ja Salmiakki-lakritsi, Jymy Päärynä ja Madagaskarin vanilja sekä Ingmanin ISO Kolmikko ja Tripletti.

Jäätelön lisäksi kesälomailijoille maistuvat keksit ja karkit

Myös makeiset ja keksit ovat käyneet alkukesän aikana hyvin kaupaksi.Molempien myynti on kasvanut S-ryhmän ruokakaupoissa kesäkuussa 5 % viime vuodesta.

”Makeisissa kasvun ajureina ovat olleet erityisesti irtomakeiset ja suklaapatukat. Uutuuskarkkien hittiviisikosta löytyy kolme suklaatuotetta ja kaksi makeispussia: Karl Fazer Rouhea keksi -suklaalevy, Dumle Crunchy Salted Caramel -suklaapatukka, Tupla Double Layer Banana -suklaapatukka, TV Mix Laku -makeispussi sekä Tutti Frutti Sour Splash -makeispussi”, myyntipäällikkö Juhani Haara kertoo.

Kekseissä myynti on kasvanut alkukesästä kautta linjan sekä makeissa että suolaisissa kekseissä. Kesän uutuushitit kuitenkin löytyvät makeiden keksien puolelta. 

”Fasupala Geisha, Domino Mustikkapiirakka ja Jaffa Aarrearkku ovat käyneet uutuuskekseistä parhaiten kaupaksi”, Haara paljastaa.                 

Kotimaisten mansikoiden herkutteluaika on juuri nyt

Kotimaisilla mansikoilla herkuttelu on käynnistynyt kunnolla kesäkuussa. Sadon ensimmäiset isommat määrät saatiin myyntiin juhannusviikolla. 

Kotimaisen mansikan varsinainen kysyntäkehitys selviää vasta loppukesästä elokuussa, kun satokausi alkaa olla ohi koko maan osalta, mutta tällä hetkellä myynnin kasvua on viime vuoteen nähden yli 30 % (1.-28.6.2023). 


Kuvat: Sami Heiskanen

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.