Grillausesillepano Prismassa

Juhannuksena grillataan: S-ryhmän tuore kysely ja myyntidata paljastavat tyypillisen juhannuksen kaavan

S-ryhmän teettämän tuoreen kyselytutkimuksen mukaan vain noin kolmasosa suomalaisista suunnittelee tänä vuonna mökkijuhannusta. Reilu 40 prosenttia vastaajista aikoo viettää juhannusta kotioloissa. Joka tapauksessa grilli lämpiää juhannuksena 2–3 kertaa ja ritilältä löytyy grillilihojen ja makkaran rinnalla erilaisia kasviksia. Tyypillisenä juhannuksena herkkusienien ja maissin myynnin volyymi kasvaa yli 2,5-kertaiseksi normaalista viikosta.

15.6.2023

Sää: Se kiinnostaa juhannuksena ja sillä onkin suurin vaikutus grillausintoon. Kyselyyn vastanneista 37 vastanneista sanoo grillaavansa vain, jos sää on sopiva. Samankokoinen joukko kertoo toisaalta grillaavansa säässä kuin säässä. Tyypillisimmin juhannuksena grillaus ei jää yhteen kertaan vaan grilli kuumenee 2–3 kertaa.  

Säällä on muutenkin jonkin verran vaikutusta juhannuksen viettoon ja erityisesti siihen, kuinka paljon aikaa vietetään ulkotiloissa. Vain harva muuttaa tai peruu juhannussuunnitelmiaan sään vuoksi. 

Mitä grilliin laitetaan? 

Kyselyn perusteella juhannuksen odotetuin ruoka on uudet perunat (75 %). Yli puolet vastaajista mainitsee suosikeikseen myös grillilihat sekä grillimakkaran. Seuraavana suosikkilistalla ovat mansikat, grillikasvikset, grillijuusto, jäätelö ja erilaiset kalatuotteet. Alle 34-vuotiailla juhannuksena korostuvat myös makeiset ja sipsit.  

Juhannusjuomiksi mainitaan vesi, kivennäisvesi ja olut. Vastauksien perusteella naiset painottavat enemmän vettä ja miehet olutta. Alle 34-vuotiaat suosivat virvoitusjuomia. 

Noin puolet vastanneista suosii perinteisiä juhannusruokia, mutta kokeilee niiden rinnalla myös uusia ideoita.  Juhannuksena ruoat valmistetaan pääosin itse. Ruoan lisäksi joka kolmannella vastaajalla löytyy ostoslistalta juhannusviikonlopuksi hyönteiskarkotteita ja joka viidennellä aurinkovoiteita. 

Ostokset kyytiin mökkimatkalla 

Entäs miltä näyttävät S-ryhmän datassa edellisvuoden juhannuksen toteutuneet myynnin volyymit?  

–S-ryhmän kaupoista haetaan juhannukseksi noin miljoona kiloa grillattavaa. Juhannusviikon suurin muutos nähdään herkkusienissä ja maisseissa, joita ostetaan yli 2,5 kertaa enemmän kuin edeltävällä viikolla. Lähes samaan muutokseen yltävät myös grillijuustot, lohifileet sekä grillihiilet ja briketit. Herkkusienten ja maissin lisäksi juhannuksena suositaan kasviksista ananasta, kesäkurpitsaa ja vesimelonia. Juomissa myynnin volyymi juhannusviikolla kasvaa suhteellisesti eniten alkoholijuomasekoitteissa ja viinijuomissa, kuten myös siidereissä ja lonkeroissa. Olutta ja virvoitusjuomia ostetaan paljon läpi kesän, mutta niitäkin juhannusviikolla normaalia enemmän, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo. 

Lihatuotteiden osalta juhannusviikolla innostutaan ostamaan tavallista enemmän grillimakkaroita ja bratwursteja sekä naudan ja porsaan grillilihoja: näiden volyymi lähes kaksinkertaistuu. Kalan osalta volyymin tuplaantumista nähdään lohifileissä sekä silleissä.  

 

Datassa on nähtävissä myös joitakin alueellisia eroja: juhannusherkuista grillimakkaroita suositaan erityisesti Etelä-Pohjanmaalla, lohta Lapissa, herkkusieniä Varsinais-Suomessa, porsaan grillilihoja Satakunnassa ja ananasta Keski-Pohjanmaalla. 

– Juhannuksena näkyvät tänä vuonna varmasti grillaamisen yleiset trendit kuten street food ja ruoan valmistaminen pidemmän kaavan kautta hiiligrillillä tai savustamalla. Juhannus on meille ruokakaupassa yksi vuoden kiireisimmistä ajoista ja meidän ruokakaupat palvelevat juhannuksen alla laajoin aukioloajoin, Antti Oksa kertoo.  

– Myös ruoan verkkokaupassa kapasiteettia nostetaan. S-kaupat.fi:stä tai S-kaupat-mobiilisovelluksesta voi helposti tarkistaa, tarjoaako mökkipaikkakunnalla sijaitseva tai matkan varrelle osuva myymälä verkkokaupan palvelua kotiintoimituksella tai noutopalveluna. Lisäksi kannattaa tarkistaa eri ketjujen myymälät – jos esimerkiksi Prismasta toimitusajat olisivat jo varattu loppuun, saattaa S-marketista vielä löytyä vapaita aikoja, Oksa muistuttaa.  

 

Lähteet: 

S-ryhmän myyntidata 2023, myynnin volyymin kasvu (kg/l): juhannusviikko 2022 vs. edeltävä viikko. 

S-ryhmän asiakastutkimukset 2023 ja 2022: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, tuorein kysely 6/2023, vastaajamäärä 4274, Feelback Group  

 

 

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.