Kaiken kaikkiaan yli 70 miljoonaa tuotetta punalaputetaan vuosittain ja myydään alennettuun hintaan. Noin 900 S-ruokakaupassa on parin vuoden ajan saanut iltaisin 30 prosentin alennuksen päälle ilta-alen eli tuotteen 60 prosentin alennuksella. Ilta-ale alkaa tyypillisesti iltayhdeksältä, mutta esimerkiksi vuorokauden ympäri auki olevissa myymälöissä ale saattaa alkaa klo 22.
- Punalaputetun tuotteen valitseminen on pieni ekoteko. Ilta-alen aloittamisen jälkeen hävikki väheni useissa myymälöissämme jopa yli 10 prosenttia ja taso on pysynyt siitä saakka. On hienoa, että asiakkaat
voivat punalapputuotteita ostamalla auttaa meitä hävikkitalkoissa ja samalla ostaa itselleen edullisesti täysin käyttökelpoista ruokaa, iloitsee suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Kala ja liha käyvät kaupaksi punalaputettuna
Ostetuimpia punalapputuotteita ovat erilaiset pakatut liha- ja kalatuotteet, kuten lohifilee tai lehtipihvi. Liha ja kala muodostavat 70 prosenttia aletuotteiden myynnistä. Myös leipää, pullaa ja maitotuotteita tarttuu ostoskoreihin ilta-alessa. Punalaputetut tuotteet kaupassa huomannut kerää usein niitä koriinsa enemmänkin.
Ilta-ale näkyy erityisesti pienissä myymälöissä, kuten Sale ja Alepa. Prismassa punalaputetut tuotteet ehtivät usein mennä kaupaksi jo ennen ilta-alea. Myös laajentuneet aukioloajat ovat vaikuttaneet ruokahävikin pienentymiseen. Hävikin vähentäminen on tärkeää – ruoan tuotannon ja kuljetuksen päästöt ovat syntyneet turhaan, jos ruoka päätyy roskiin.
Kaiken kaikkiaan vain 1,5 prosenttia tuotteista jää myymättä S-ruokakaupoissa. Näistä suurin osa on hedelmiä ja vihanneksia, joita ei lainkaan alelaputeta ja ne pyritään aina lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen.
Ilta-alen alkamisajankohdan voi tarkistaa omasta kaupasta. Myymälöissä tiedotetaan ilta-alesta esimerkiksi kuulutuksilla ja julisteilla. Alennuksen saa kassalla.