Vuonna 2012 kaksi newhampshirelaista kokkiveljestä, Derek ja Chad Sarno, perustivat Wicked Kitchenin, jonka missiona on tehdä kasvipohjaisesta syömisestä mahdollisimman yksinkertaista mausta tinkimättä. Yrityksen suurena vastuullisuustavoitteena on suojella planeettaa ja sillä eläviä eläimiä tarjoamalla kuluttajille helppoja kasvipohjaisia vaihtoehtoja aamupalaksi, lounaaksi, illalliseksi, välipaloiksi ja jälkiruoiksi. Tuotekategorian lisäksi yritys on suunnitellut satoja reseptejä ja innovatiivisia ruoanvalmistustekniikoita, joiden avulla kuluttajat pääsevät itsekin kiinni kasvisruokien valmistukseen.
”Wicked Kitchen kasvaa vauhdilla, sillä yhä useammat kuluttajat etsivät kasvipohjaisia ruokatuotteita – ruokia, jotka paitsi maistuvat herkulliselta myös tekevät hyvää planeetallemme. Suomi on kaunis maa ja näkemäni mukaan terveys ja ympäristötietoisuus ovat suomalaisille tärkeitä asioita. Siksi Suomi tuntui meille hyvin luonnolliselta paikalta aloittaa Manner-Eurooppaan laajentaminen”, sanoo Wicked Kitchenin kokki ja toinen perustajajäsen Derek Sarno.
Wicked Kitchenin tuotteita voi ostaa yli kahdestasadasta Prismasta, S-marketista ja Alepasta sekä S-ryhmän ruoan verkkokaupasta kyseisten myymälöiden alueilla. Suomessa saatavilla olevaan tuotevalikoimaan kuuluu ensivaiheessa 25 tuotetta eri kategorioista: tuoreita valmisruoka-annoksia, tuorepastoja, pakasteaterioita ja -pitsoja, annoskuppiaterioita, annospuurokuppeja, keksejä sekä jäätelöitä. Kaikki tuoreet valmisruoka-annokset ovat ravintolalaatuisia ja ne valmistetaan Suomessa Wicked Kitchenin omilla resepteillä. Tuotteissa käytetään suomalaisen Jospak Oy:n valmistamia kestäviä pakkauksia, jotka ovat uusiutuvia ja kierrätettäviä. Pakkausinnovaatio on voittanut WorldStartGold -vastuullisuuspalkinnon vuonna 2019.
S-ryhmä haluaa tarjota asiakkailleen jatkuvasti uusia maukkaita vaihtoehtoja ilmastoystävälliseen syömiseen. Ryhmän vastuullisuusohjelmassa on asetettu tavoitteeksi kasvisten ja kasvipohjaisten ruokien määrän nostaminen 65 prosenttiin kaikesta myydystä ruoasta.
”Kasvipohjaisille, kaikille maistuville ja arjen monenlaisiin hetkiin sopiville ruokatuotteille on yhä enemmän kysyntää. Wicked Kitchenin poikkeuksellisen kattava valikoima on kiinnostava ja ajankohtainen lisä kasvipohjaisten tuotteidemme joukkoon. Arviomme mukaan tuotteilla on suurin kysyntäpotentiaali pääkaupunkiseudulla ja suurimmissa kaupungeissa, joten lähdemme ensin niistä liikkeelle ja tarkastelemme tilannetta jatkoa varten”, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmästä kertoo.
”Olemme todella innoissamme, että saamme tuoda tuotteemme yksinoikeudella myyntiin S-ryhmän myymälöihin, sillä jaamme yhteisen mission tehdä maailmasta terveellisempi paikka”, sanoo Wicked Kitchenin toimitusjohtaja Pete Speranza.
Wicked Kitchenin tavoitteena saada ihmiset innostumaan ilmastoystävällisestä syömisestä
Wicked Kitchen sai alkunsa perustajiensa halusta laajentaa maukkaiden kasvipohjaisten tuotteiden valikoimaa, jotta ilmasto-, ympäristö- ja eläinystävällisesti syöminen olisi entistä helpompaa ja herkullisempaa.Monipuolisen tuotevalikoiman ja kattavan reseptipankin avulla kokkiveljekset pyrkivät saamaan mahdollisimman monet innostumaan kasvipohjaisesta syömisestä ateria kerrallaan.
“Useat tutkimukset ovat osoittaneet kuinka jo yhdellä kasvipohjaisella aterialla päivässä on merkittävä positiivinen vaikutus planeetallemme”, Sarno toteaa.
Kaikki Wicked Kitchenin tuotteet ovat 100-prosenttisesti vegaanisia ja maidottomia, ja tuoreet valmisruoka-annokset on valmistettu Suomessa Wicked Kitchenin omilla resepteillä.