Black Fridayn merkitys on viime vuosina kasvanut Prismalle ja tänä vuonna alennusjakson uskotaan olevan kuluttajillekin entistä tärkeämmässä roolissa.
”Nykyisen maailmantilanteen aiheuttama hintakehitys tekee entistä tärkeämmäksi sen, että voimme tuoda erilaisia tuotteita laajemmin alennusten piirin. Vaikka viihde-elektroniikka yhä onkin iso osa Black Fridayta, alennukset leviävät yhä enemmän läpi koko marketkaupan valikoiman”, Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Konkreettinen esimerkki ihmisten kiinnostuksesta laajempiin Black Friday -alennuksiin on Prisman viimevuotinen päätös ottaa ensimmäistä kertaa mukaan päivittäistavarakaupan tuotteita alennusten piiriin. Kokeilu oli menestys, jota aiotaan jatkaa myös tänä vuonna.
”Viime vuonna selkeitä hittejä olivat Kulta Katriinan suodatinjauhatuskahvi, Coca Colan 24 pullon monipakkaus sekä 75 kappaleen Fairy Platinum -astianpesukonetabletit. Asiakkaita kiinnostivat ylipäätään tunnettujen brändien tuotteet, joita Black Friday -tarjouksista löytyi poikkeuksellisen edulliseen hintaan. Jotain kiinnostuksesta kertoo myös se, että päivittäistavaran tuominen osaksi Black Fridayta kasvatti asiakasmääräämme kampanjaviikolla selkeästi edellisvuoden Black Friday -viikkoon verrattuna”, S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Nina Paavilainen kertoo.
”Tämän vuoden Black Friday -hiteiksi päivittäistavarakaupan puolella ennustamme muun muassa kahveja, virvoitusjuomia, jäätelöitä, pesuaineita ja makeisbokseja", myyntipäällikkö jatkaa.
Kriisitalveen varautuminen näkyy hittituotteissa
Käyttötavaroiden Black Friday -hittituotteissa nähdään jonkin verran suomalaisten varautumista ensi talven mahdolliseen kylmyyteen ja esimerkiksi sähkökatkojen tuomiin hankaluuksiin.
”Tällä hetkellä ennustamme hitiksi Reiman toppahousuja. Lämpimien vaatteiden kysyntä on ollut koko kauden suurta niin omaan käyttöön kuin pukin konttiin. Tällaisten tuotteiden Black Friday -alennukset saavat varmasti aikaan kysyntää. Toinen kriisivarautumisen hittituote tulee olemaan Ecoflow River Mini Wireless varavirta-asema. Monet ovat tällaisia varautumiskeinoja hankkimassa ja niihin kohdistuvat alennukset tulevat varmasti olemaan toivottuja”, Matti Viitanen povaa.
Myös perinteisen viihde-elektroniikan ennakoidaan käyvän hyvin kaupaksi hintojen kallistumisesta huolimatta.
”Haluttuja tuotteita tässä kategoriassa tulevat olemaan muun muassa Finluxin 55-tuumainen televisio sekä JBL bluetooth kaiutin Boombox 2. Kodin tuotteiden puolella muumimukit ovat viime vuoden tapaan varmoja Black Friday -hittejä ja tänä vuonna erityisesti vihreät ja roosat mukit ovat varmasti suosittuja”, Viitanen kertoo.
Noin joka kolmas ostaa joululahjoja Black Fridaysta – näissä kategorioissa syntyy nyt isoimmat säästöt
S-ryhmän teettämän tutkimuksen* mukaan taloudellinen tilanne vaikuttaa tänä vuonna suomalaisten joululahjaostoksiin, ja moni joutuu miettimään niihin kuluvaa rahasummaa aiempaa tarkemmin. Hankinnoissa hyödynnetään kasvavissa määrin alennuksia: noin joka kolmas (28 %) vastaajista ilmoitti tekevänsä Black Fridaysta jo joululahjaostoksia.
Riippumatta siitä onko ostamassa itselleen vai lahjaksi, Prisman myyntipäälliköt neuvovat tämän vuoden alennusten perusteella missä tuotekategorioissa kuluttaja voi tänä vuonna saada suurimmat säästöt.
”Viihteessä ja kodin tekniikassa, kodin tuotteissa ja pukeutumisessa on tänä vuonna suhteessa suurimmat alennukset”, Viitanen toteaa.
”Päivittäistavaroissa suurin säästö asiakkaalle tulee puolestaan kahvista, virvoitusjuomista ja pesuaineista”, Nina Paavilainen jatkaa.
*Tutkimus joululahjojen ostamisesta jouluna 2022 toteutettiin 22.–29.9.2022, ja siihen vastasi yli 3000 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.