– Viime vuoden kampanjaan verrattuna asiakkaat suosivat verkkokauppaa selvästi aiempaa enemmän. Prisma.fi:n myynti liki kolminkertaistui kampanjan aikana ja aiemmat Black Fridayn myyntiennätykset ylitettiin kirkkaasti, kt-kaupan johtaja Virpi Viinikainen SOK Marketkaupasta iloitsee.
Kaikkein vilkkaimmat kampanjapäivät Prisma.fissä olivat perjantaina ja sunnuntaina, mutta kauppa kävi tasaisen reippaaseen tahtiin koko kampanjan ajan 25.-29.11.
– Myyntihiteiksi nousivat lihashuoltovasara, Samsungin 50-tuumainen TV, JBL:n Bluetooth-kuulokkeet ja PartyBox-kaiuttimet sekä AOC:n pelinäytöt. Huippuedullisia Muumi-mukeja ja Lego-pakkauksia myimme valtavat määrät, verkkokaupan myyntipäällikkö Mika Niemelä SOK Marketkaupasta kertoo.
Kokonaisuudessaan Prisman Black Friday -myynnissä näkyivät korona-ajan trendit: hyvinvointi, luonnossa liikkuminen, ulkoilu ja etätyöt. Kauppa kävi kodin viihde-elektroniikasta laadukkaisiin ulkokerrastoihin.
– Erityisen ilahduttavaa oli se, kuinka paljon asiakkaamme hankkivat Prisma.fi:stä Hope ry:n lahjoja vähävaraisille perheille. Omien ostosten ohessa halutaan tuottaa jouluiloa myös lähimmäisille, Viinikainen ja Niemelä kiittävät.
Turvallisesti ostoksille koronasuositukset muistaen
Virpi Viinikaisen mukaan asiakkaat ovat alkaneet suosia monikanavaisia ostosmahdollisuuksia varsinkin niillä alueilla, joissa koronatilanne on kiristynyt. Se näkyi Black Fridayn aikana.
– Mediassa nähtyjä ruuhkia ei Prismoihin kampanjan aikana syntynyt. Prisman kaltaisessa suuressa kaupassa on koronan aikanakin turvallista asioida, kunhan kaikki muistamme toimia suositusten mukaan. Eli: jätämme tulematta kauppaan nuhanenäisenä, pesemme käsiämme, käytämme käsidesiä, yskimme ja aivastamme hihaan ja käytämme maskia kaupassa asioidessamme, Viinikainen muistuttaa.
– Voimme yhdessä taata turvallisen ja terveen joulun sekä itsellemme että läheisillemme, kun toimimme näiden periaatteiden mukaisesti ja teemme jouluostoksemme laajoja aukioloaikoja hyödyntäen.
Sokos.fi teki päivämyyntiennätyksensä
Sokos.fi:ssä Black Friday 27.11. oli kaikkien aikojen myyntipäivä.
– Verkkokauppa oli päivän sana myös meillä. Osa Sokos-tavarataloista ja Emotion-myymälöistä kasvatti myyntiään ja osa jäi hiukan viimevuotisesta. Koronatilanteen alueelliset erot vaikuttivat varmasti osin talokohtaisiin myynteihin. Olosuhteisiin nähden voimme olla tyytyväisiä kokonaisuuteen, kehitysjohtaja Päivi Juntunen SOK:n Tavaratalo- ja erikoisliikekaupasta toteaa.
Sokoksen tuotealuista parhaiten myivät koti ja kauneus.
– Tuotehiteiksi nousivat kosmetiikan lahjapakkaukset ja joulukalenterit. Marimekko oli iso hitti niin kodin kuin pukeutumisen tuotteissa. Pukeutumisessa korostuivat kotoiluun sopivat rennot vaatteet. Myös miesten kosmetiikka ja tuoksut tekivät kauppansa, Juntunen listaa.
24 h -kokeilu onnistui Helsingin ja Kaaren Sokoksissa
Helsingin keskustan ja Kaaren Sokokset olivat 27.11. Black Fridayn kunniaksi ihka ensimmäistä kertaa auki 24 tuntia. Vastaanotto oli hyvä.
– Ostosajan pidentäminen toimi toivotusti ja asiointi oli rauhallista ja turvallista. Asiakkaamme pitivät hyvin turvavälejä ja käyttivät maskeja, eikä missään vaiheessa syntynyt pahoja ruuhkia. Erityisesti yöllä asioivista huomasi, että he olivat shoppailemassa iloisella ja kiireettömällä mielellä. Maltillinen tunnelma ja turvaväleistä huolehtiminen säilyivät kassoilla, HOK-Elannon tavaratalokaupan ketjujohtaja Sanna Mäenpää kehuu asiakkaita.
Mäenpään mukaan Sokoksen asiakkaat olivat selvästi shoppailemassa jo joululahjoja.
– Pukinkonttiin kertyi etenkin kosmetiikan lahjapakkauksia, muodin pehmeitä paketteja sekä kodin tarvikkeita.
Yötyökokemus oli ainutlaatuinen myös Sokos-henkilöstölle.
– Oli hauska toivotella asiakkaille ”hyvää yötä” heidän pois lähtiessään.