Sokoksella pääsee toteuttamaan itseään
Visuaalisuus on iso osa Sanni Kääriäisen työtä ja vapaa-aikaa. Lahjakas nuori nainen pääsee työssään toteuttamaan itseään sekä rakastamassaan asiakaspalvelussa että myymälämiljöön virittäjänä.
Jouluapulainen saa paikan
Joulukaupasta se alkoi. Olin 16-vuotias ja aloittanut juuri kauppaoppilaitoksessa, kun pääsin Porvoon Sokokselle joululahjojen pakkaajaksi. Kuukauden pestistä jäi kivat muistot. Vaikka aluksi jännitti, kokeneiden työkavereiden opastuksessa tuli varma olo.
Myöhemmin tein opintoihini liittyvät työharjoittelut Sokoksella ja VBO:n markkinointitiimissä. Valmistuin ja aloitin Sokoksella osa-aikaisena myyjänä. Välillä kävin kokeilemassa töitä muuallakin, mutta palasin pian. Toukokuusta 2011 olen ollut täällä vakkarina. Minua voi hyvin kutsua talon jokapaikanhöyläksi. Jos jossain tarvitaan tekijää, kaikki luonnistuu: tavaralogistiikka ja pienet kamppisjuonnotkin.
Rohkea asiakaspalvelija
Meillä on moniosaava huippujengi, joka on pienen tavaratalomme ehdoton valtti. Oma kotipesäni myyjänä on naisten pukeutumisessa, mutta palvelen asiakkaita aina siellä, missä tarvetta on. Eniten nautin, kun saan palvella asiakkaan rauhassa alusta loppuun ja tarjota hänelle rohkeasti erilaisia vaihtoehtoja – sellaisiakin, joita hän ei itse olisi keksinyt hakea.
Asiakkaistamme puolet puhuu ruotsia. En loistanut kouluruotsissa, mutta olen oppinut sujuvan työruotsin asiakkaiden kanssa rohkeasti yrityksen ja erehdyksen kautta. Nu talar jag flytande svenska.
Luontainen visualisti
Minusta kehittyi visualisti puolivahingossa myyjän työn ohessa. Tein mielelläni esillepanoja, kokeilin kaikenlaista uutta – ja työnjäljestä tykättiin. Olin aivan innoissani, kun minut valittiin vuonna 2015 Marks & Spencerille visualisti-myyjäksi. Aloitin samoihin aikoihin visuaalisen markkinoinnin ammattitutkinnon opinnot työn ohessa. Toimin päävisualistimme Milla Satolan työparina ja suunnittelemme yhdessä talon ilmeen, tapahtumat ja kampanjat. Parhaat palat jaamme somessa.
Myyvä miljöö
Visualistin työ on hyvin määrätietoista ja myyntityötä tukevaa. Esimerkiksi mallinuket auttavat asiakasta hahmottamaan kokonaisuuksia. Jos asiakas on tullut hakemaan takkia, hän huomaa myös siihen sopivan huivin, hanskat, päähineen ja laukun.
Myymälän ilme elää sesonkien ja tapahtumakalenterin mukaan. Tuomme ajankohtaista tuotteistusta esille osastoilla inspiraatiomaailmoina ja myymälän paraatipaikoilla sisäänkäynnin ja kassojen lähellä.
Someaktiivi trendsetteri
Kun on töissä koko ajan ihmisten kanssa, niin kotona on luksusta rauhoittua ja käpertyä avomiehen kainaloon. No, yleensä kolmantena pyöränä on puhelin. Rakastan seurata trendejä ja siihen Instagram on paras inspiraation lähde. Kaikki uusi kiva löytyy ensiksi somesta. Parhaat ideat poimin työpaikalle ja omaan kotiin.
- Sanni Kääriäinen, myyjä ja visualisti Porvoon Sokoksesta.
- Koulutus: merkonomi ja visualisti.