Tarinoita hotellien ja ravintoloiden myyntipalvelusta
Inka Sikanen
Olen Inka ja aloitin elokuussa 2022 SOK Mara ketjuohjauksen myyntipalvelussa kokous- ja ravintolamyynnissä myyntineuvottelijana. Koulutukseltani olen Matkailu liikkeenjohdon restonomi. Minulla on monipuolinen tausta kokous- ja tapahtuma-alalta. Viimeisin työkokemukseni kokoushotellin vastaanotossa ja kokousemäntänä herätti mielenkiintoni myyntityötä ja nimenomaan kokousmyyntiä kohtaan. Halu vaihtaa vuorotyö päivätyöhön oli yksi merkittävä syy mikä sain minut vaihtamaan myyntineuvottelijan työhön.
Parasta myyntineuvottelijan työssä on monipuolisuus, ei ole kahta samanlaista työpäivää. Varauksia tulee monipuolisesti muutaman hengen pöytävarauksista usean kymmenen tai sadan hengen kokouksiin. Hyvä yhteishenki kollegoiden ja itsensä jatkuva kehittäminen kuuluvat myös tämän työn hyviin puoliin. Kattava ja monipuolinen perehdytys antoi hyvät avaimet itsenäiseen työntekoon, kun se aika tuli.
Myyntineuvottelijan työtä suosittelen sellaiselle, kuka haluaa kehittää omaa osaamistaan, eikä pelkää haastaa itseään. Tykkäät työskennellä erilaisten ihmisten kanssa ja auttaa asiakkaita löytämään heidän tarpeisiinsa sopivan palvelun tai vaihtoehdon.
Alisa Vesterinen
Olen Alisa ja työskentelen valtakunnallisessa huonemyyntipalvelussa. Minulla on taustana restonomikoulutus sekä hotelli- ja ravintola-alan perustutkinto. Luonteeltani olen aktiivinen, kommunikoiva ja avoin persoona.
Elämäni toi minut myyntialalle, tykkään asiakaspalvelutyöstä. Minulle on myös tärkeää työskennellä päiväsaikaan, kun lapset ovat päiväkodissa. Myyntipalvelussa on hyvät työajat ja on myös mahdollisuus tehdä töitä etänä. Tämä on yksi syistä miksi, myyntipalvelu sopii minulle hyvin. Modernissa toimistossa kaikki on hyvin järjestetty työskentelyä varten.
Tämä ei ole rutiinityötä ja täällä on mahdollisuus kasvaa sekä oppia uutta. Työ sopii aktiiviselle henkilölle, joka tykkää vauhdikkaasta rytmistä. Työ myyntineuvottelijana tarkoittaa kommunikointia erilaisten ihmisten kanssa. Tärkeää tässä työssä on pystyä viestimään asiakkaalle selkeästi ja myötätuntoisesti / positiivisesti. On oltava valmis auttamaan asiakkaita niin, että asiakas aina haluaa palata takaisin.
Jokainen päivä on erilainen ja tuo odottamattomia hetkiä ja uusia tilanteita, juuri siksi pidän työstäni niin paljon!
Työkokemusta kaiken kaikkiaan minulla on S-ryhmässä 12 vuotta. Olen ollut aiemmin aamiaiskokki, tarjoilija, vastanottovirkailija ja nyt myyntineuvottelija.
Voitto Vornanen
Olen Voitto ja aloitin Sokos- sekä Radisson Blu -hotellien myyntipalvelussa elokuussa 2022. Löysin paikkani myyntipalvelusta sen jälkeen, kun olin työskennellyt erilaisissa myyntitehtävissä sekä hotellissa Brysselissä. Siitä sain kipinää kehittää osaamistani hotellissa työskentelyn lisäksi myös myyntityön parissa.
Tässä työssä pääsee auttamaan asiakkaita, tarjoamaan heille palveluita ja keksimään ratkaisuja, kuinka saada heille entistäkin parempi palvelukokonaisuus heidän majoittuessaan hotelleissamme. Parasta työssäni on monipuoliset työtehtävät sekä se, että pääsee asiakkaiden kanssa yhdessä löytämään parhaita ratkaisuja heidän tarpeittensa mukaan. Työssä pääsee haastamaan itseään päivittäin. Halutessaan voi ottaa myös enemmän vastuuta isompia tapahtumakokonaisuuksia rakentaessa.
Suosittelen tätä työtä niille, joilla on halua ja oppia kehittyä asiakaspalvelutyössä ja ratkaisukeskeisessä myynnissä. Vastaanottavaisella ja kehittymishalukkaalla asenteella pääsee jo pitkälle. Työssä pääsee osaksi iloista, energistä, auttavaista ja ennen kaikkea lahjakasta työtiimiä, jonka kanssa puhalletaan yhteen hiileen joka päivä.
Senja Sadakova
Olen Senja ja työskentelen pääkaupunkiseudun ravintola- ja kokousmyynnissä, ja osaamiseni kattaa myös valtakunnallisen huonemyynnin puolen.
Olen taustaltani restonomi ja työskennellyt erilaisissa tehtävissä ravintoloissa ja kaupan alalla.
Tulin ”taloon” vuonna 2019 kun perhetilanteen muuttumisen johdosta halusin työpaikan, jossa työaika painottuisi toimistoajalle. Ihastuin heti myyntipalveluun ja todella kattava kuuden viikon perehdytys antoi hyvän startin uuteen työhön. Esihenkilöt kannustavat jatkuvasti kehittymään työssä, ja apua sekä tukea oman urakehityksen suunnitteluun on todella paljon tarjolla. Myyntipalvelun sisällä on paljon erilaisia työtehtäviä, joita voi hakea kokemuksen karttuessa - tämä tekee työstä motivoivaa. Omaa arkea on muuttanut todella paljon hybridityö, joka mahdollistaa työnteon kotona.
Myyntipalvelussa parasta ovat työkaverit - meillä on upea porukka, jossa on osaajia laidasta laitaan!
Ringo Luigend
Asiakaslähtöinen myyntityö oli tärkeä asia, joka sai minut hakeutumaan tähän mahtavaan työhön. Olen viihtynyt myyntipalvelussa jo kymmenen vuotta ja olen nauttinut työstäni joka ikinen päivä.
Parasta on ollut itsenäinen työ, mukavat työkaverit ja esihenkilöt sekä hotellien osaavat ja rautaiset ammattilaiset. Tässä työssä ei ole koskaan ollut tylsää. Hotelli- ja ravintola-alan monipuolisuus ja jatkuva oppiminen rikastaa myyntitaitoja ja ammattitaito kasvaa. Aluksi ajattelin, että miten tästä kaikesta selviän koska ala kehittyy jatkuvasti ja uusia hotelleja tulee myyntiin, mutta koulutus ja työyhteisön tuki tuo itsevarmuutta.
Oletko kiinnostunut asiakaslähtöisestä myyntityöstä kuten minä? Jos vastaat kyllä, hae mukaan S- ryhmän hotelliketjun myyntipalveluun. Meillä pääset toteuttamaan itseäsi!