Kohti hiilineutraalia liikennettä hallitusti ja tolkun hintaan - S-ryhmä

Mielipiteet

Kohti hiilineutraalia liikennettä hallitusti ja tolkun hintaan

Harri Tuomaala

7.6.2021

Viitasaaren ABC

Me S-ryhmässä olemme tiukasti sitoutuneet hiilineutraalin liikenteen edistämiseen. Mutta keinoja, joilla hiilijalanjälkeä pienennetään, voisi vielä pohtia uudemman kerran. Jotta ei lopulta kävisi niin kuin vanhassa sanonnassa: leikkaus onnistui, mutta potilas kuoli.

Kun koululaiset juoksevat kesälomalle, radiossa alkavat soida vanhat tutut kesäbiisit. Mitäpä olisi autoilu ilman tuota suven soundtrackia? Osa kappaleista tuo mieleen muistoja ajalta, jolloin uutisissa ei puhuttu päivittäin ilmastonmuutoksesta tai päästöistä.

Tilanne on nyt toinen. Yhä useampi suomalainen kuluttaja ja yritys pohtii paraikaa, miten voisi pienentää liikkumisensa ilmastopäästöjä. Käynnissä on iso muutos, kun yhteinen tavoitteemme Suomessa on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Näin polttoainekauppiaana minua hymyilyttää, kun Aknestik-yhtyeen Suomirokkia-kappaleessa lauletaan, kuinka Lada ajaa kylänraitilla ja stereot soittavat suomirokkia. Laulun teksti sijoittuu mielikuvissa 1980-luvulle, mutta on siinä hieman perää tänäkin päivänä. Autojen keski-ikä on meillä korkea, eikä mahdollisuutta auton pikaiseen vaihtoon ole kuin harvoilla. Vaikka Lada kylänraitilla ei ole enää yhtä tuttu näky kuin joskus, maaseudulla näet liikenteessä varmuudella vanhempia autoja kuin pääkaupunkiseudulla.

Olennaista olisikin, että päästövähennyskeinot ovat teknisesti ja taloudellisesti järkeviä. Sellaisia, joihin meillä suomalaisilla on varaa. Ja koska ihmiset elävät erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä, keinoja tarvitaan useita erilaisia. Yhden ratkaisun varassa emme tavoitteeseen pääse.

Enemmän sähköä ja bioetanolia

S-ryhmässä olemme muun muassa jo päättäneet rakentaa koko maan kattavan, laadukkaan sähköautojen latausverkoston. Päätös lisää uskoa siihen, että sähköautolla voi lähivuosina lähteä luottavaisin mielin kaikkialle Suomeen. Näin kannustamme sähköautojen hankintaan niitä, joille se on mahdollista.

Olemme myös jo pitkään myyneet kotimaista bioetanolia, jolla on mahdollista vähentää päästöjä jopa 80 prosenttia. Itse asiassa bioetanoli olisi mahdollisuus huomattavasti nykyistä suuremmalle autoilijoiden joukolle. Vanhan bensiiniauton voi melko edullisesti muuttaa etanolilla toimivaksi ja siten vähentää sekä päästöjä että autoilun kustannuksia – ja ajaa vanha auto elinkaarensa loppuun. Tämä on mukana nykyisessä hallitusohjelmassakin.

Biopolttoaineet ovat olleet tähän asti hyvä keino vähentää päästöjä ja torjua ilmastonmuutosta. Hallituksen suunnitelma nostaa biojakeluvelvoite aiemmin päätetystä 30 prosentista 34 prosenttiin aiheuttaa kuitenkin merkittävää huolta. Se saattaa nimittäin aiheuttaa kustannusten hallitsemattoman nousun. Tämä riski on olemassa jo nykyisellä tasolla, koska biopolttoaine on todellinen niukkuustuote. Kysyntä on huomattavasti suurempaa kuin tarjonta. Tästä asiasta puhutaan liian vähän.

Auto on monelle ihmiselle asioiden mahdollistaja ja arjen helpottaja, eikä sille ole aina vaihtoehtoa. Tarve liikkua ei katoa, mutta liian korkeaksi nouseva polttoaineen hinta rajoittaa elämisen mahdollisuuksia etenkin siellä, missä niitä on muutenkin vähemmän.

Työkalupakki kaipaa täydennystä

Huoli ilmastonmuutoksesta on yhteinen. Sen hillitsemiseen tarvitaan uusia työkaluja. On nimittäin käynyt niin, että työkalupakistamme löytyvät vanhat keinot eivät riitä. Selvitettävän arvoinen asia on kotimaisen liikenteen hiilen markkinapaikka, jossa määrittyisi hinta liikenteen päästöille. Nyt liikenne ei kuulu päästökaupan piiriin, vaan taakanjakosektorille, jossa ei tällaista mahdollisuutta ole. Kun markkinapaikalla olisi tarjolla erilaisia hankkeita sitoa ilmasta hiiltä, se ohjaisi luontaisesti kustannustehokkaimpien keinojen käyttöön. Siitä hyötyisivät kaikki.

EU tulee lähitulevaisuudessa esittämään omaa linjaansa tähän kokonaisuuteen. Jälleen meidän täytyy miettiä, mikä malli on meille suomalaisille järkevä ja toimiva, kun haluamme vähentää fossiilisia päästöjä kestävästi. 

Polttoaineen hinta ja liikenteen tulevaisuus kiinnostaa asiakkaitamme. Tänä vuonna tehtävät poliittiset linjaukset ovat tulevaisuuden investointien ja ostovoiman kannalta keskeisiä.


Kuvat: Timo Heikkala

Harri Tuomaala

ABC-ketjun johtaja

SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.