Näkökulma

Hyvä maine muuttuvassa maailmassa – kuinka temppu tehdään?

16.11.2022

Nina Elomaa

SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa

Melko lailla tasan kolme vuotta sitten Euroopan parlamentti julkisti ilmastohätätilan. Ilmoitus otettiin tuolloin vastaan vakavana hälytyksenä. Painavana kannanottona siitä, että enää ei voi odottaa. Toimenpiteitä peruuttamattomien muutosten ehkäisemiseksi on tehtävä heti, ja niihin on osallistuttava kaikkien.

Sen jälkeen maailma mullistui. Kevät 2020 jäi historiaan pandemiakeväänä. Meille piirtyi eteen uusia uhkia, harva puhui enää ilmastohätätilasta. Helmikuussa 2022 ajatuksemme valtasivat uudet uhkakuvat. Sota ja aseelliset konfliktit tulivat lähemmäs meitä kuin koskaan aiemmin tämän sukupolven elinikänä.

Yritysten vastuullisuudesta on puhuttu jo vuosikymmeniä. Yrityksillä on velvollisuus toimia kestävällä, tulevaisuusyhteensopivalla tavalla. Se, miten vastuullisuus milloinkin näyttäytyy, liittyy aina aikaan ja tilanteeseen, missä olemme. Vastuullisuuden ulottuvuudet – ympäristö, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu – ovat aina olemassa, mutta se, mikä kulma niistä milloinkin heijastuu eniten ulospäin, riippuu ajanhetkestä, jossa kulloinkin elämme.

Varautuminen on vastuullisuutta

T-Media julkaisi tänään perinteisen Luottamus&Maine -tutkimuksensa tulokset. S-ryhmä oli tänäkin vuonna tutkimuksessa hyvämaineisimpien yritysten TOP 10:ssä. Miksi näin? Esitän oman analyysini.

Vastuullisuus vaikuttaa suuresti yrityksen maineeseen. Ja hyvä maine kasvattaa aina yrityksen aineetonta pääomaa. Kun sinulla on paljon tätä pääomaa, selviydyt paremmin mahdollisista kriiseistä, tuotteitasi halutaan ostaa, yritykseesi halutaan tulla töihin ja sinua mielipiteitäsi halutaan kuulla.

Ennen kaikkea hyvä maine kertoo siitä, että yritys on osannut poimia ajassa oikeat signaalit ja toimii tavalla, joka herättää luottamusta. Laaja-alaista vastuullisuustyötä tehdään silloinkin, kun siitä ei puhuta. Me olemme jatkaneet työtä ilmastotavoitteidemme eteen, vaikka huomion valokeila onkin ollut pandemia-aikana asiakkaiden turvallisessa kaupassakäynnissä ja sota-aikana ruoan hinnan kohtuullisuudessa. Nyt kun energiakriisi kolkuttelee ovella, on arvokasta, että vuosia myymälöissä tehty tehostamistyö noteerataan myös julkisesti.

Vahinko ei tule kello kaulassa, eivätkä pinnalle nousevat vastuullisuusodotukset noudata etukäteen kalenteroituja suunnitelmia. Siksi tärkeintä vastuullisuutta on yhdistelmä, joka syntyy pitkäjänteisestä tavoitteellisesta toiminnasta ja nopeasta kyvystä reagoida muuttuviin tilanteisiin.

Muilla keinoin luottamusbisneksessä on vaikea tänä päivänä pärjätä.


Kuvat: Nina Kaverinen

Nina Elomaa

Vastuullisuusjohtaja

SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.