Ässäduunissa
Parempaa päivää rakentamassa – tuletko mukaamme?
19.12.2019
Matti Torniainen, digitaalisten palveluiden päällikkö
Matti Torniainen
- Digitaalisten palveluiden päällikkö, SOK Vähittäiskaupan ketjuohjaus, Digitaaliset palvelut
- Vastuualueena S-ryhmän vähittäiskaupan digitaalisten palveluiden ja verkkokauppojen kehittäminen sekä monikanavainen asiakaspalvelu. Pitää sisällään mm. Verkkokauppojen asiointikokemuksen ja toimitusketjun kehittämisen.
Etenkin näin juhlapyhien alla asiakkaillamme on kiire järjestää kaikki valmiiksi niihin tärkeimpien ihmisten kanssa vietettäviin yhteisiin hetkiin, joilla on kaikista eniten merkitystä. Loppuvuoteen kulminoituu aina paljon odotuksia, töissä maailma yritetään vielä saada valmiiksi ja deadlinet painavat päälle. Toisaalta tärkeimpien ihmisten muistaminen ja yhteisen joulun rakentaminen kolisuttelevat ajatuksia jo muuten niin hektisen arjen lisäksi. Joko olet hankkinut joululahjat?
Olemme tiimimme kanssa työstäneet näitä ajatuksia jo pidempään ja kiteytimme tarkoitustamme ajatukseen, jossa haluamme luoda asiakkaillemme paremman päivän oli kyse sitten arjesta tai juhlasta.
Tuo merkitys vahvistuu yhä edelleen ja suuremmassa mittakaavassa, kun olemme laajentaneet ruoan verkkokaupan palvelun saatavuutta yhä useampiin yksiköihin. Kasvua haetaan myös tulevana vuonna, kun laajennamme palveluverkostoa entisestään erityisesti Prisma-ketjussa. Tuplaamme nykyisen ruoan verkkokaupan palvelua tarjoavien Prismojen lukumäärän.
Arkea helpottavia palveluita
Ehkä tänä vuonna kevennät joulun järjestämisen kuormaa tekemällä ostokset -verkkokaupassa? Ehkä ostatkin ruoat myymälästä ja haluat ? Tai haluat spesiaaliherkkuja Food Market Herkusta, mutta jonottaa jouhevammin avulla. Pian palvelemme sinua henkilökohtaisemmin hyödyntämällä ostohistoriatietoa ja muodostamalla ostoslistan sinulle valmiiksi, jolloin tilaaminen ruoan verkkokaupasta on entistäkin nopeampaa ja helpompaa.
Black Friday:ssä rikoimme myyntiennätyksiä myös käyttötavaraverkkokaupan puolella ja joululahjahankinnat verkkokauppojemme ( , , ) kautta ovat käyneet hyvää vauhtia. Verkossa joulun järjestelyt sujuvat nopeammin ja helpomman hintavertailun myötä jää rahaa säästöön, kun homman hoitaa kotisohvalta.
Kehitystyötä tosissaan mutta rennosti
Olemme isona talona ketteröittäneet toimintaamme ja tähtäämme jatkuvaan oppimiseen, jonka pohjalta suuntaamme kehitystöitämme. Useammat mielenkiintoiset kokeilut ovat viitoittaneet myös tätä vuotta ja auttaneet meitä kehittämään palveluitamme, konseptejamme ja prosessejamme paremmiksi. Tätä tietä haluamme myös vahvistaa: pienemmillä kokeiluilla opitaan, miten hypoteesimme pitävät paikkaansa ja kykenemmekö aidosti vastaamaan asiakkaidemme tarpeisiin tai tehostamaan toimintaamme?
Tunnistamme, että meillä on vielä paljon tekemistä verkkokaupan saralla, mutta olemme asettaneet itsellemme myös kovat tavoitteet verkkokauppamyynnin kasvattamiseen ja tiimimme tekee isolla sydämellä töitä tuon yhteisen tavoitteen eteen. Kehityspanoksia on kasvatettu. Pala palalta ja kokeilu kokeilulta kokonaisuus rakentuu paremmaksi. Oma iloni on nähdä sitoutuneet ja innokkaat asiantuntijat kokoamassa mitä kekseliäämpiä ratkaisuja monimutkaisiin ongelmiin. Ja sivussa saa nauraa ääneen, koska tiimimme jäsenet eivät ole mitään pingottajia, vaan hauskat jutut hersyvät työn lomassa. Parempaa päivää rakennamme myös tiimin sisällä toisillemme.
Verkkokaupan prosessien ja toimitusketjun kehittäminen on avainasemassa siinä, että verkkokaupasta saadaan rakennettua kannattavaa ja siten pidemmällä aikavälillä kestävää liiketoimintaa. Hannu kertoo omassa blogitekstissään, mitä kaikkea kiinnostavaa tuon teeman ympärille linkittyy:
Kuvat: Matti Torniainen_blogi