Kehityspäällikkönä SOK Vähittäiskaupan Digitaalisissa palveluissa - S-ryhmä

Ässäduunissa

Kehityspäällikkönä SOK Vähittäiskaupan Digitaalisissa palveluissa

Hannu Tarvainen, kehityspäällikkö

20.12.2019

Hannu Tarvainen_blogikuva

Hannu Tarvainen

  • Kehityspäällikkö SOK Digitaaliset Palvelut -yksikössä
  • Vastuualueena toimitusketjun kuljetusliikeyhteistyö, suoratoimituskumppanit ja keräysprosessin kehittäminen.
  • Digitaalisissa palveluissa kehityksen parissa työskentelee yhteensä 20 henkilöä, jonka lisäksi organisaatioomme kuuluu SOK Monikanavainen asiakaspalvelu.

Kehityspäällikkö on tittelinä sellainen, jonka sisälle tuntuisi tänä päivänä tipahtelevan mitä erilaisimpia työtehtäviä yrityksestä ja sen toimialasta riippuen. Näin varmasti voi sanoa myös jossain määrin meillä, missä erilaisia kehitystehtäviä riittää moneen eri lähtöön. Yritän tässä blogitekstissä hiukan avata sinulle sitä, millaista työskentely yhteisössämme voisi olla.

Yhteistä näille monille eri kehityspäällikön rooleille on uskoakseni työtehtävän nimestä bongattava ”kehitys” – tavoitteena on saada parannettua asioita, ja tämä on varmasti monelle näihin hommiin hakeutuvalle kyseisen roolin suola. Dipassa, eli SOK Vähittäiskaupan Digitaalisissa palveluissa tätä kehitystyötä riittää, sillä olemme rakentamassa vähittäiskaupan tulevaisuutta.

Kuten tilastotkin ovat monena vuonna osoittaneet, ihmiset ostavat jatkuvasti yhä kasvavissa määrin kaikkea kuluttamaansa verkosta, ja trendi tulee jatkumaan tulevina vuosina. Siten yhä parempien palveluiden tarjoaminen tällä digitaalisen todellisuuden kauppapaikalla on meidän näkökulmastamme todella tärkeää, ja on huikeaa olla mukana kehittämässä näitä palveluita asiakkaillemme.

Vastaamme kaikkien S-ryhmän verkossa toimivien kauppojemme kehittämisestä aina itse kaupoista taustaprosesseihin tehden kehitystyötä yhdessä laajan sidosryhmäverkostomme kanssa. Näin saammekin työskennellä todella poikkitieteellisessä ympäristössä, yhdessä eri taustojen ja osaamisen omaavien ammattilaisten kanssa.

Monipuolista työtä eri sidosryhmien kanssa

Millaisia tämän dippainssin dipa-duunipäivät sitten ovat? Klassisen työpaikkamainospuheen lailla voin todeta päivien olevan monipuolisia sisällön vaihdellessa laidasta laitaan. Pidämme ryhmissä workshoppeja ja teemme itsenäisesti analyyseja, valmistelemme johdolle esitysmateriaaleja ja käymme kentällä alueosuuskaupoissa havainnoimassa miten suunnitellut ratkaisut toimivat, tapaamme nykyisiä ja mahdollisia uusia yhteistyökumppaneita, suunnittelemme seuraavan kvartaalin tekemisiä ja selvitämme päivittäisen tuotannon virheitä. Aikaa saamme kulumaan myös sähköpostin parissa, puhelimessa ja palavereissa.

Työ Dipassa on ennen kaikkea työtä ihmisten kanssa, sillä suuressa organisaatiossa sidosryhmiä on paljon ja saumaton yhteistyö on kriittistä tavoitteidemme saavuttamiseksi. Pääsemme työskentelemään joka päivä Suomen vähittäiskaupan tärkeimpien liikeideoiden parissa dynaamisessa ympäristössä, kasvavassa markkinassa ja mielenkiintoisissa projekteissa. Kaikki edellä mainittu tekee mielestäni työstä äärimmäisen mielenkiintoista.

Prosesseja hiomalla parempia palveluja

Toimitusketju on tärkeä osa verkkokaupan liiketoimintaa ja sen puolella olemme ottaneet tänä vuonna merkittäviä askelia. Olemme muun muassa kehittäneet keskitettyä varastomallia KT-verkkokaupoillemme, lisänneet merkittäviä toimituskanavia mahdollistaen asiakkaalle yhä laajemman valikoiman ja laajentaneet toimitustapavalikoimaamme asiakkaalle.

Itse olen viimeisenä isompana kokonaisuutena saanut olla mukana viemässä eteenpäin Lean-kehitysprojektia, jossa olemme asettaneet tavoitteeksi prosessiemme merkittävän tehostamisen seuraavien vuosien aikana. Tässä projektissa jalkauduimme useammaksi viikoksi myymälään tutkimaan nykyistä prosessia ja tapoja toimia, pidimme työpajoja henkilöstön kanssa, teimme mittauksia prosessin suorituskyvystä ja analysoimme näiden tuloksia.

Tulosten perusteella meidän oli mahdollista koostaa lista toimenpiteistä, joita tarvitsemme päästäksemme kohti alkuperäistä maalia. Nämä tekemiset jakaantuvatkin hyvin laajalle spektrille, sisältäen mm. niin työohjeiden tekemistä henkilöstölle, työvälineiden tutkimista kuin järjestelmäkehityshankkeitakin. Kaiken keskiössä on tietysti ollut data ja mitattavuus, jonka pohjalle haluamme rakentaa kaikki päätöksemme. Tässä projektissa on ollut hienoa päästä soveltamaan jo koulun penkiltä tutuksi tulleita asioita verkkokaupan prosesseihin, kokeilla uusia kehittämismenetelmiä ja testata ketterästi uusia ratkaisuita ongelmiin sekä ennen kaikkea löytää merkittäviä, mitattavissa olevia tuloksia, joilla voimme tehdä palveluistamme parempia.

Työtapoja kehittämällä vaikuttavampia tuloksia

Työskentelyä Dipassa luonnehtisin monipuoliseksi, kiinnostavaksi, mutta myös positiivisella tavalla haastavaksi. Töitä on ajoittain paljon ja tekemistä riittää varmasti enemmän kuin ehdimme tehdä. Tässä suureen rooliin nousee töiden organisointi ja priorisointi, johon organisaatiossamme halutaan panostaa – meille tärkeää on tunnistaa vaikuttavimmat asiat, joita tekemällä tuotamme asiakkaalle eniten arvoa.

Pyrimme myös jatkuvasti kehittämään omia tapojamme toimia, jotta voimme tehdä töitämme aiempaa ketterämmin. Yritämme myös pitää huolta oman kapasiteettimme riittävyydestä ja mielestäni olemme onnistuneet siinä ainakin tähän mennessä sangen hyvin.

Vaikeana hetkenä jeesiä ja piristystä löytyy vielä mainioista duunikavereista, joita voin kernaasti kehua. He ovat huikea porukka, joiden kanssa on mukava lähteä duunipäivän jälkeen yhdelle dipalle lähistön kuppilaan tai urheilemaan. Olen varma, että tämän porukan voimin ja samalla tiiminä jatkuvasti kehittyen, meillä on mahdollista tehdä huomisesta parempi!


Kuvat: SOK

Hannu Tarvainen, kehityspäällikkö

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.