– "Ihan ok" ruoka, juoma ja palvelu eivät yksinkertaisesti enää riitä, vaan asiakkaat ovat entistä vaativampia ja elämyshakuisempia. Hajuttomiksi ja mauttomiksi moitittuihin S-ryhmän ravintoloihin haetaan uudenlaista draivia, jotta pärjäisimme yhä kiristyvässä kisassa, johtaja Harri Havia SOK:n Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta summaa tilannetta.
Hänen mukaansa ravintola-asiakkaat tahtovat yhden vetonaulan sijaan monta: tinkimätöntä laatua ja elämyksiä kaikille aisteille – sopuhintaan.
Rohkeita kokeiluja
Töihin on ryhdytty kehittämällä kymmenkunta uutta ravintolakonseptia aiempaa nopeammalla syklillä ja joustavammin:
– Tutkimme maailmalla pinnalla olevia ravintolatrendejä ja -tyyppejä sekä pohdimme, millaista tarjontaa ja millaisia liikeideoita Suomesta vielä puuttuu. Jos liikeideamme herättää aitoa asiakkaiden kiinnostusta, käynnistämme konsepti- ja tuotekehitystyön. Nopeimmillaan uusi ravintolakonsepti saadaan valmiiksi noin puolessa vuodessa, Harri Havia esittelee.
– Ajatuksena on, että kokeilemme rohkeasti, pieniä riskejä kaihtamatta. Jos vastaanotto on hyvä, verkostoa laajennetaan.
Tällä hetkellä kehitystyössä korostuvat helppoon ja rentoon ruokailuun sopivat fast food - ja casual dining -ravintolat, joissa suositaan esimerkiksi Etelä-Amerikan, Afrikan ja Lähi-Idän makumaailmoja.
Tuoreimpia ravintolatulokkaita
Qualitano
Tsiken
Kana-annoksia ja reiluja salaatteja Aasian, Amerikan ja Välimeren makumaailmoista.
Annoksen kruunaa kastikkeita, yrttejä ja mausteita sisältävä maustebaari.
Bacaro Doppio
Venetsialaisista pikkuravintoloista tunnelmaa ammentava Bistro ja Deli.
Tarjolla laadukkaita kahveja, mutkattomia viinejä ja pieniä herkkuja, kuten pariloituja leipiä, makeita leivonnaisia ja artesaanijäätelöä.
Suup
Keveissä ja raikkaan yrttisissä keitoissa yhdistyvät raakaruoka, proteiinit ja mehukkaat liemet.
Asiakas voi viimeistellä keittonsa itse. Lisukkeena leipää ja makuvesiä.