Tieto ruoan alkuperästä on asiakkaan perusoikeus

Tieto ruoan alkuperästä on asiakkaan perusoikeus

20.4.2012

"Mahdollisimman suuri läpinäkyvyys ruoan alkuperän suhteen on asiakkaan etu. Ruokakaupan ja valmistajien on omalta osaltaan kehitettävä toimintatapojaan niin, että ainakin tieto elintarvikkeessa käytetyn pääraaka-aineen alkuperästä olisi yhä helpommin kuluttajan saatavilla", S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu summaa.

S-ryhmässä on viimeisen vuoden aikana tehty runsaasti työtä, jotta tieto elintarvikkeessa käytetyn pääraaka-aineen alkuperästä löytyisi kaikkien Rainbow-tuotteiden pakkauksista.  Tällä hetkellä laki edellyttää, että alkuperämaa ilmoitetaan vain tietyissä  jalostamattomissa tuoretuotteissa, kuten naudanlihassa ja vihanneksissa.

"Merkintätyö edistyy suunnitelmien mukaisesti. Tehtävä ei ole aivan yksinkertainen, etenkään pidemmälle jalostettujen, monista eri raaka-aineista koostuvien tuotteiden osalta. Tällä hetkellä pääraaka-aineen alkuperämaatieto löytyy hieman alle 200 tuotteesta. Syksyllä alkuperätieto löytyy jo 550 tuotteesta ja viimeistään vuoden kuluttua läheskaikista Rainbow-tuotteista."

Alkuperätieto auttaa asiakasta tekemään valintansa omien arvostustensa perusteella. Kaupan tehtävänä on tarjota vaihtoehtoja. Suomalaisen ruoan osuus on S-ryhmän valikoimissa vahva.

"Myymästämme tuoreesta lihasta 95 prosenttia on kotimaista. Myös nestemäisten maitotaloustuotteiden kotimaisuusaste lähentelee 95 prosenttia. Kysyntäänsä vahvasti - yli 50 prosentilla viime vuonna -  kasvattaneista luomutuotteista lähes 70 prosenttia tulee Suomesta", Ilkka Alarotu listaa.

Suomalaisen ruokaketjun yhteinen tavoite toiminnan tehokkuuden parantamisesta ja  kuluttajan ruokakorin edullistamisesta on onnistunut hyvin – myös tilastojen valossa.

"Tuore Kuluttajatutkimuskeskuksen selvitys kertoo, että palkansaajien ansiotaso on noussut Suomen EU-jäsenyyden aikana selvästi enemmän kuin elintarvikkeiden kuluttajahinnat. Kuluttajat ovat siten voineet siirtää osan aiemmin ruokaostoksiin käytetystä rahasta muihin kulutuskohteisiin," S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto kiteyttää.

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.