Menestysresepti

Taas haetaan Suomalaista menestysreseptiä. Löytyykö uusi Boltsin veroinen hittituote?

Ideasta tv-sarjan kautta vuoden myydyimmäksi uutuustuotteeksi? Se on nyt mahdollista! Suomalainen menestysresepti 2020 -haku on käynnissä. Jatkoon valituista yrittäjistä kertova TV-sarja esitetään kesällä parhaaseen katseluaikaan Nelosella.

9.12.2019

Ensimmäisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja, Leivon leipomon Boltsi, oli vuoden 2019 myydyin uutuustuote S-ruokakaupoissa.

– Suoritus on poikkeuksellinen vasta elokuussa lanseeratulle tuotteelle. Nyt nähdään, löytyykö Suomesta toista Boltsin veroista innovaatiota, kaupallinen johtaja llkka Alarotu SOK:lta pohtii.

Pienille ja keskisuurille, alle 15 miljoonaa euroa vaihtaville suomalaisille ruokayrityksille suunnattu kilpailu järjestetään nyt toista kertaa. Kilpailun haku on auki 9.12.2019-6.1.2020 osoitteessa: https://www.nelonen.fi/osallistu. Alkukarsintojen jälkeen jatkoon valitut 5-7 finalistia saavat S-ryhmältä 15 000 euroa tuotekehitykseen. Heidän matkaansa tuoteideasta kaupan hyllylle seurataan TV-sarjassa, joka esitetään Nelonen Median kanavilla ja Ruutu-palvelussa kesällä 2020.

Tv-sarjassa kilpailijoita sparraa ruoan, markkinoinnin ja kaupan alan ammattilaisista koostuva tuomaristo. Sarjaa luotsaa kokki ja ruoan monialayrittäjä Jyrki Sukula, joka on itsekin lanseerannut monta ruokabrändiä. Mukana ovat myös Finlaysonin nostamisesta nykykuluttajien tietoisuuteen tunnettu Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja, kuluttajaymmärryksen oivaltava asiantuntija Suvi Luoma. S-ryhmän vähittäiskaupan näkemystä kilpailuun tuovat kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu sekä valikoimajohtajat Antti Oksa ja Katja Tapio.

– Viime vuonna kisaan tuli yli 100 hakemusta. TV-sarjan ja Boltsin huikean menestyksen inspiroimana uskomme hakemuksia tulevan tänä vuonna monin verroin. Suomessa riittää kyllä ideoita, mutta rohkeutta brändäykseen ja osaamista kaupallistamiseen kaivataan kipeästi lisää. Tässä me voimme ja haluamme auttaa, toteaa Ilkka Alarotu.

Suomalainen Menestysresepti -kilpailu toteuttaa S-ryhmän kesällä 2017 julkaisemaa Ruokamanifestia, jossa kaupparyhmä sitoutui edistämään suomalaista ruoka-alaa, tässä tapauksessa innovaatioita ja pieniä yrityksiä.

Kaikista vuoden 2019 finalisteista suosikkituotteita

Ensimmäisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitti Leivon Leipomon Boltsi, josta kehkeytyi syksyn aikana todellinen yllättäjä. Tuote löysi nopeasti tiensä suomalaisten ruokakoreihin ja suosio pysyi korkealla tasolla myös alkuhuuman jälkeen.

– Kilpailun aikana jouduimme opettelemaan uusia asioita saadessamme tuomareilta ja Foodwestiltä arvokasta sparrausta ja se oli todella hyvä asia. Boltsin suosion myötä tunnettuutemme ja sitä kautta myynti on kasvanut. Löysimme siis meille täysin uuden tuoteryhmän ja olemme päässeet palkkaamaan lisää työntekijöitä, iloitsee Leivon Leipomon toimitusjohtaja Harri Jaakkola ja jatkaa:

– Tuleville osallistujille sanoisin, että kannattaa lähteä mukaan avoimin mielin. Tuotteen ei tarvitse olla hakuvaiheessa valmis, vaan sen viimeistelyyn saa tukea kilpailun aikana. Samalla meille syntyi jo uusiakin tuoteideoita, joita nyt kehitämme eteenpäin.

S-ryhmän ruokakauppojen hyllyiltä löytyvät Boltsin lisäksi muutkin kisan finalistituotteet eli härkäpapujäätelö Härtelö, särkijauheliha Särvin, punajuurilevite Juureva, hyvinvointijuoma Mo´zumo ja Knehtilän Tattarisnäksit ja -murot. Kaikki tuotteet ovat löytäneet oman faniryhmänsä. Monet näistä tähtäävät nyt myös vientiin.

#suomalainenmenestysresepti

Lisätietoja: kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, p. 0107680634, ilkka.alarotu@sok.fi


Kuvat: SOK

Hei, huomasimme, että käytät tällä hetkellä Internet Explorer -selainta, jota ei enää aktiivisesti tueta. Jotta vierailusi sivustollamme olisi mahdollisimman sujuva, suosittelemme sinua vaihtamaan selaimeksesi esimerkiksi Google Chromen tai Mozilla Firefoxin.