Monelle lapselle on epäselvää, mistä ruoka tulee ja mitä se sisältää. Terveellisten elintapojen
edistäminen on tärkeää lasten ja nuorten ylipainon ehkäisemisessä. Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin EIT Foodin rahoittama WeValueFood-hanke selvittää toimivia ruokakasvatusmenetelmiä eri puolilla Eurooppaa. S-ryhmän ja Ruokatiedon kehittämä Retki kauppaan -malli on valittu hankkeeseen mukaan yli 350 ruokakasvatusmenetelmän joukosta.
- Hienoa, että suomalainen ruokakasvatusmalli tunnistetaan kansainvälisesti. Retki kauppaan
-toiminta on oiva esimerkki yhteistyöstä lasten terveellisen syömisen ja arjen ruokataitojen opettamiseksi innostavalla tavalla. Ruokakauppojen valikoimien kehittämisen sekä tuotteiden ja reseptien muokkaamisen lisäksi terveellisiin ruokavalintoihin voidaan vaikuttaa opetuksen kautta, sanoo päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä.
- Ruokakasvatukselle on todellinen tarve. Lapsen oikeuksien viikolla haluamme korostaa
ruokakasvatusta työkaluna kestävämpään tulevaisuuteen. WeValueFood-ruokakasvatushankkeen perusajatus on, että herättämällä lasten ja nuorten kiinnostus ruokaa kohtaan, myös tietoisuus ja sitä kautta ruoan arvostus kasvavat, sanoo yliopistonlehtori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta.
- Retki kauppaan on käytännönläheinen tapa tutustua arjen ilmiöihin. On hienoa, että me
ruokakasvattajat yhdistämme voimamme ja viemme suomalaista ruokakasvatusta yhteistyössä maailmalle tämän hankkeen kautta, kertoo toiminnanjohtaja Anni-Mari
Syväniemi Ruokatiedosta.
Korona vie retket verkkokauppaan – menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan pilottikouluissa Suomessa ja Puolassa
Retki kauppaan -menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan nyt Helsingin yliopiston koordinoimana pilottikouluissa Suomessa ja Puolassa. Tutkimuksessa selvitetään, lisääkö ruokakasvatusmenetelmän käyttö 3.-5.-luokkalaisten lasten kiinnostusta ja ymmärrystä ruoasta. Tavoitteena on viedä Retki kauppaan -malli myös muihin Euroopan maihin.
Tutkimushankkeessa retket toteutetaan vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi ruoan verkkokaupassa sekä etäyhteydellä lähimmän S-marketin marketpäällikön kanssa.
- Tutkimus on parhaillaan käynnissä sekä kaupunkimaisissa että maaseutumaisissa kunnissa. Opettajilta ja lapsilta on tullut menetelmistä innostunutta palautetta, kertoo Maijaliisa Erkkola.
Retki kauppaan
Ruokakasvatusmallin idea syntyi S-ryhmän Ruokamanifestista, jonka yksi teesi on lupaus edistää lasten terveellistä syömistä.
Kaupparetkillä tutkitaan muun muassa, mistä tuotteet tulevat ruokakaupan hyllyihin, missä leivässä on eniten kuitua tai mistä merkistä tunnistaa kotimaisen ruoan. Opetuskokonaisuus on S-ryhmän ja Ruokatiedon yhdessä laatima.
Oppimateriaali on Ruokatiedon tuottamaa ja retket tehdään koulun lähellä sijaitseviin S-marketeihin. Mukana ovat kaikki osuuskaupat ympäri Suomen. Lukuvuoden 2019-2020 aikana ehdittiin toteuttaa yli 100 kaupparetkeä.
Retki tukee opetussuunnitelman mukaista ”ulos luokasta oppimaan ” -ajattelua, jossa oppilaitoksia kannustetaan yhteistyöhön yritysten kanssa osana koulutyötä ja opiskelua. Kaupparetket ovat saaneet erittäin myönteistä palautetta oppilailta, opettajilta, vanhemmilta ja kaupan henkilökunnalta.
Ruokakasvatusmalli laajenee yläkouluille keväällä 2021 Ruokatiedon Ruokavisa-opetuskokonaisuudessa. Koronatilanteen vuoksi retket toteutetaan ruoan verkkokaupassa.
Lisätietoja:
Sampo Päällysaho, päivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä, sampo.paallysaho(at)sok.fi, puh. 010 768 0665
Maijaliisa Erkkola, ravitsemustieteen dosentti, yliopistonlehtori, Elintarvike-
ravitsemustieteiden osasto, Helsingin yliopisto, maijaliisa.erkkola(at)helsinki.fi, puh. +358 50 416 0389
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, anni-mari.syvaniemi(at)ruokatieto.fi, +358 50 511 8909
Retki kauppaan-opetuskokonaisuus: https://www.ruokatieto.fi/retki-kauppaan